• رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
  • امام صادق عليه‏السلام :
    صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوش‏سيما، خوش‏اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال، ص 42
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
  • امام صادق عليه السلام :
    فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
  • امام على عليه السلام :
    لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
  • پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :
    صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن‏ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
تا کنون 1258 پرسش ثبت شده است!

■ چرا ما باید دائما نماز خواندن را که یک عمل تکراری است انجام دهیم؟

پاسخ از طرف محمد قهرمانی:
آیا غذا خوردن تکراری نیست؟ آیا غذای دیروز مرا از غذای امروز بی نیاز می¬کند؟
همان¬طور که حیات و رشد بدن ما دائما به غذا نیاز دارد، حیات روح ما نیز دائما نیازمند غذا است. تابلوهای راهنمایی و رانندگی اگرچه تکراری هستند؛ ولی همیشه باید باشند چون همیشه ...
ادامه

■ چرا نمازها را باید سر وقت مشخص خواند؟! نمی‌شود هر وقت از شبانه روز خواستیم نماز بخوانیم؟!

پاسخ:


اول: تمام کارهای خدا از روی مصالح و مفاسد برنامه‌ریزی شده است و هیچ کار خدا بی‌دلیل و بی‌حکمت نیست. یعنی اگر خدا کاری را واجب کرده است، آن کار برای ما منافع و مصلحتی داشته است و اگر کاری را حرام کرده آن کار برای ما ضرر و فسادی داشته است.

دوم ...
ادامه

■ من قبول دارم نماز خوب است اما آیا بهتر نبود هر روز یک بار نماز مى خواندیم؟

پاسخ:
در این باره پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: «نمازهاى پنج گانه چون رود پر آب جارى بر در (خانه) شماست که هر روز پنج بار در آن (خود را) مى شویید».۹۴ به طورى که اگر در فاصله میان دو نماز غفلت و یا گناهى از انسان سر زد، با برگزارى نماز،
انسان به ی ...
ادامه

■ چرا هر رکعت نماز، دو سجده دارد؟

پاسخ:
اگر چه عبادات از امور تعبدی هستند، همین‌طور برخی از اجزا و شرایط آنها، و طبیعی است که انسان چندان دست‌رسی به فلسفه آنها ندارد، اما در عین حال در برخی از روایات وارده از سوی پیشوایان دین، در مواردی از امور تعبدی - از جمله آنچه در پرسش مطرح شده است - ب ...
ادامه

■ در مورد فلسفه و آثار نماز جمعه توضيح بديد؟

پاسخ:
نماز جمعه، قبل از هر چيز يك عبادت بزرگ دسته جمعى است، و اثر عمومى عبادات را كه تلطيف روح و جان، و شستن دل از آلودگي‌هاى گناه و زدودن زنگار معصيت از قلب مى‌باشد، در بردارد، بخصوص اين كه مقدمتا دو خطبه دارد كه مشتمل بر انواع مواعظ و اندرزها و امر به تق ...
ادامه

■ اگر نماز و قرآن نخوانيم چه مي شود؟

پاسخ:
ترك نماز از گناهان كبيره مي باشد و باعث قطع تنها رابطه مستقيم بشر با خالق خود مي باشد و چنين شخصي به حال خود رها خواهد شد.لذا توصيه مي گردد كه هر چه زودتر ضمن استغفار، با جستجو و يافتن علت اين گناه آن را برطرف كند تا دوباره آلوده به گناه نشود:

...
ادامه

■ اگر نماز نخوانيم و قرآن نخوانيم چه ميشود؟

پاسخ:
ترك نماز از گناهان كبيره مي باشد و باعث قطع تنها رابطه مستقيم بشر با خالق خود مي باشد و چنين شخصي به حال خود رها خواهد شد.لذا توصيه مي گردد كه هر چه زودتر ضمن استغفار، با جستجو و يافتن علت اين گناه آن را برطرف كند تا دوباره آلوده به گناه نشود:

...
ادامه

■ فلسفه گفتن سه بار «الله اكبر» در پایان نماز چيست؟

پاسخ:
ابتدا باید بدانیم که این تکبیرات مستحب است نه واجب و در خصوص علت استحباب اين عمل نيز امام صادق عليه السلام فرمودند: وقتي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم، مکه را فتح نمود، نماز جماعت ظهر را با اصحابش در کنار حجر الاسود اقامه کرد و آنگاه که سلام نماز ...
ادامه

■ آيا نماز خواندن به سوي کعبه نوعي بت پرستي نيست توضيح دهيد؟

پاسخ:
در نماز و عبادت به سوي كعبه دو ويژگي مهم وجود دارد كه اين ويژگي ها به هیچ عنوان قابل مقایسه با بت پرستي قابل مقایسه نمی باشد تا گفته شود كه نماز به سوي كعبه بت پرستي است.
اول: پرستش و ستايش خداوند
اولين و مهمترين ويژگي نماز بسوی کعبه اين است كه ان ...
ادامه

■ فلسفه گفتن اذان و اقامه برای نماز چیست؟

پاسخ:
در کتاب علل الشرایع، در روایتی از فضل بن شاذان، برخی از دلایل تشریع اذان و اقامه بیان شده است:
«... فَإِنْ قَالَ قَائِلٌ فَأَخْبِرْنِی عَنِ الْأَذَانِ‏ لِمَ أُمِرُوا قِیلَ لِعِلَلٍ کَثِیرَةٍ مِنْهَا أَنْ یَکُونَ تَذْکِیراً لِلسَّاهِی وَ تَنْبِیهاً ل ...
ادامه

■ چرا بعد از اتمام نماز، به گفتن سه مرتبه «الله اکبر» سفارش شده است؟

پاسخ:
پاسخ اجمالی
در روایات به گفتن سه مرتبه «الله اکبر» بعد از اتمام نماز و بلند کردن دست تا برابر گوش در هنگام گفتن آن[1] سفارش شده است.[2]
امام صادق(ع) فرمود: «إِذَا سَلَّمْتَ مِنَ الصَّلَاةِ فَکَبِّرْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ...»؛ وقتی نماز به اتمام رسید، سه ...
ادامه

■ آیا تقاضای خدا از بندگان برای عبادت، برای نیاز اوست؟

پاسخ:
خدا یعنی موجودی که تمام موجودات ضعیف و محتاج، از او وجود گرفته اند و در خود او هیچ نوع نقص و نیازی وجود ندارد. باید توجه کرد که موجودی نیازمند، هرگز خدا نخواهد بود. چون دلایلی که برای اثبات وجود خدا مطرح شده، وجود واجب الوجود را اثبات می کند و در وا ...
ادامه

■ فلسفه قیام در نماز چیست؟

پاسخ:
حاج میرزا جواد ملکی تبریزی در بیانی زیبا می فرمایند: «حقیقت قیام عبارت از ایستادن در پیشگاه پروردگار برای اداء حق عبودیت و بندگی او ... و بداند که در فردای قیامت او را در پیشگاه ذات اقدس خود ایستادنی است که چگونگی آن را این ایستادن تعیین می کند و لذا ...
ادامه

■ براي درك اسرار و فلسفه نماز چه كار بايد كرد؟

پاسخ:
براي درك اسرار نماز بايد در دو زمينه تلاش نمود.
الف – تلاش علمي
اسرار نماز، در آيات مربوط به آن، روايات، و ادعيه قبل و بعد نماز به تفصيل ذكر شده است لذا اگر كسي مي خواهد به اسرار نماز پي ببرد در قدم اول بايد نسبت به مطالعه آنها تلاش نموده و دريچه ...
ادامه

■ نماز هاي نافله كدامند و فلسفه آنها چيست؟

پاسخ از طرف محمدسعید اختریان پور:
به جز نمازهاى واجب و يوميه، نمازهاى ديگرى هم وجود دارد كه انجام دادن آنها مستحب است. از آن جايى كه اين نمازها، اضافه بر نمازهاى واجب است، به آنها نافله يا نوافل گفته مى‏شود (به معناى زيادى و افزون). اساس و اهميت نافله‏هاى مستحبى، به اين است كه جبران ...
ادامه
12345678910
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز