■ آیا تقاضای خدا از بندگان برای عبادت، برای نیاز اوست؟

پاسخ: خدا یعنی موجودی که تمام موجودات ضعیف و محتاج، از او وجود گرفته اند و در خود او هیچ نوع نقص و نیازی وجود ندارد. باید توجه کرد که موجودی نیازمند، هرگز خدا نخواهد بود. چون دلایلی که برای اثبات وجود خدا مطرح شده، وجود واجب الوجود را اثبات می کند و در واجب الوجود، هیچ نقص و نیازی راه ندارد. این مسائل در جای خود مطرح شده. اما اینکه دعوت خدا به عبادت با بی نیازی او چگونه ممکن است، مساله ای است که در این جا باید به آن بپردازیم.
خدای متعال، حکیم است و افعال او بی غرض نیست. اما لزومی ندارد که غرض او برای رفع نیازی از خودش باشد. بلکه غرض و هدف می تواند برای رفع نیاز از مخلوقات باشد. همانگونه که اصل خلقت انسان برای رفع نیازی از خدا نبوده، بلکه برای جود و بخشش به انسان ها بوده است. و ما نباید صفات و افعال خدا را با خودمان مقایسه کنیم و تصور کنیم چون تمام کارهای ما برای رفع نیازی از خودمان است، در نتیجه در خدا نیز چنین خواهد بود. بلکه باید فرق بین مخلوق و خالق را در نظر داشته و متوجه باشیم که هر گونه صفتی که معنای نقص و ضعف داشته باشد، در خدا ممکن نیست.

بنابراین دعوت و دستور به عبادت، نباید از زاویه نیاز خدا دیده شود. بلکه باید آن را در صفات کمالی خدا بنگریم. که یکی از صفات خدای متعال رحمت اوست و این صفت در ابتدای هر سوره قرآن مورد تاکید قرار گرفته و در موارد بسیار دیگری نیز بیان شده است:

«وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ وَ أَنَّ اللَّهَ رَؤُفٌ رَحیمٌ[نور/۲۰] چه مى شد اگر فضل و رحمتى كه خدا به شما ارزانى داشته است نمى بود؟ و اگر نه این بود كه خدا مهربان و بخشاینده است.»

دعوت به عبادت و تمام دستورات الهی، باید در سایه این صفت الهی دیده شود. چون نظام ایجاد شده توسط خدای متعال، قوانینی دارد که رعایت آن قوانین، عامل سعادت بندگان است. و تخلف از قوانین، موجب هلاکت و شقاوت خواهد شد. از همین رو، خدای متعال دستوراتی را بیان کرده تا انسان از سعادت خویش باز نماند:

«رَبُّنَا الَّذی أَعْطى كُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى[طه/۵۰] پروردگار ما همان كسى است كه به هر موجودى، آنچه را لازمه آفرینش او بوده داده سپس هدایت كرده است!»

و چون سعادت انسان در گرو عبادت خدای متعال است، خداوند هدف از خلقت او را عبادت می خواند:
«وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ[ذاریات/۵۶] من جنّ و انس را نیافریدم جز براى اینكه عبادتم كنند (و از این راه تكامل یابند و به من نزدیك شوند)»

عبادت خدای متعال بریدن از دنائت ها و حقارت هایی است که نفس اماره انسان، او را به سمت آنها می کشاند و کسی که پای رفتن از میان این حقارت ها را نداشته باشد، در قیامت حقیقت و باطن کار خویش را می یابد که باید از میان آتش برود اما به زانو افتاده و توانی برای رفتن ندارد:

«نُنَجِّی الَّذینَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمینَ فیها جِثِیًّا[مریم/۷۲] آنها را كه تقوا پیشه كردند از آن رهایى مى بخشیم و ظالمان را- در حالى كه (از ضعف و ذلّت) به زانو درآمده اند- در آن رها مى سازیم.»

در واقع عبادت گم کردن ضعف خود، در میان دریای عظمت رب است. و انسان با عبودیت خود را به مبداء تمام کمالات گره می زند و از ضعف ها و حقارت ها می رهد.

و آنان نیز که به گناه و فساد در زمین می پردازند، نیرویی برای گناه کردن ندارند، مگر اینکه خدای متعال به آنها توان داده باشد. و به همین جهت گناهکار هرگز نیرویی در مقابل خدا دیده نمی شود:

«أَمْ حَسِبَ الَّذینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئاتِ أَنْ یَسْبِقُونا ساءَ ما یَحْكُمُونَ[عنکبوت/۴] آیا كسانى كه اعمال بد انجام مى دهند گمان كردند بر قدرت ما چیره خواهند شد؟! چه بد داورى مى كنند!»
1402/3/17 ساعت 08:43
کد : 1357
لینک مطلب

■ آیا در احادیث و روایات به تعداد رکعات نمازهای یومیه(روزانه) اشاره شده است؟

همان‌گونه که می‌دانید تمام اعمال عبادی انسان مستند به منابع متقن و مستدل از آیات، روایات و سیره معصومان(ع) است؛ لذا نماز به عنوان سرآمد اعمال عبادی به یقین از پشتوانه روایی برخوردار است. اما در ارتباط با نمازهای یومیه به صورت هفده رکعت به چند روایت ا ...

■ گفتن ذکر الحمد الله رب العالمین بعد از حمد و کذلک الله ربی بعد از سوره توحید، فقط در نماز جماعت استحباب دارد یا در نماز فرادا هم می توان گفت؟

طبق نظر امام خامنه ای: گفتن ذکر " الحمدلله رب العالمین" بعد از حمد و " کذلک الله ربی" بعد از سوره توحید فقط در نماز جماعت مستحب نیست بلکه در نماز فرادا هم می توان گفت ...

■ من دختزی 23 ساله هستم که مدتیست برایم سوالات زیادی پیش میاد..هیچ استاد فلسفه یا راهنمایی نمیشناسم که مستقیما با او صحبت کنم و پاسخ سوالاتم را بگیرم میخواهم ماجرایی را برایتان تعریف کنم تا نظرتان را بدانم.. من وقتی دبیرستانی بودم یک روز که برای امتحان هندسه هیچ چیز نخوانده بودم و امتحان به صورت نهایی برگزار میشد ، در راه حوزه امتحان از خدا کمک خواستم و گفتم خدایا من اطمینان دارم که تو نمیگذاری من از این درس ییفتم و مجبور به رفتن به مدرسه شبانه شوم.. وقتی به سر جلسه امتحان رسیدم در کمال تعجب معلم دوران راهنماییم را دیدم که همیشه خیلی به من لطف داشت..من هنگام امتحان اصلا به فکر تقلب نبودم و امید داشتم سوالات برایم آسان شوند اما بعد از دقائقی دیدم برگه ام سفید است و دو تا بیشتر جواب نداده ام با نا امیدی سرم را روی میز گذاشتم و به آینده بدم فکر میکردم که معلم طی یک برنامه ریزی زیرکانه برگه امتحانی که پر از جواب های درست بود و متعلق به یکی از دانش آموزان بود برای من آورد و اشاره کرد که بنویس.. من هم تمام جواب ها را نوشتم و با خوشحالی از حوزه خارج شدم و بلافاصله یاد باوری که به امداد خدا قبل از امتحان داشتم افتادم.. و اورا بسیار شکر کردم، اما اکنکون بعد از این همه سال برایم سوال شده که آیا این به راستی کمک خدا بوده یا امتحان الهی ؟ من در آن سن و موقعیت نمیفهمیدم در امتحان قرار دارم و آن کمک معلم را راهی برای نجات از مردود شدن میدانستم و یک شانس بزرگ و امدادی از طرف خدا.. اما اکنون شک پیدا کردم ولی ناراحتم اگر خدا امتحانم کرده باشد زیرا من توان قبول شدن در آن موقعیت را نداشتم وخدا که شرایطم را میدانسته آیا واقعا به من کمک کرده یا امتحان بوده؟حکم شرعیش را بعدا از مرجعم میپرسم لطفا شما مرا از این دوراهی فعلی خارج کنید که آیا خدا مرا امتحان کرد یا پاسخ به کمکم را داد

با سلام نکته اول: دنیای ما دنیای امتحانات است و هم چنانکه خداوند در قران می فرماید خداوند با نقص در اموال و جانها را ما را امتحان می کند نکته دوم: کمک از خداوند در ادامه حرکت و اراده خودماست یعنی ما باید کارمان را درست انجام دهیم و از خدا کمک می خو ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز