• پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
  • امام صادق عليه السلام :
    فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
  • امام على عليه السلام :
    لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
  • امام صادق عليه‏السلام :
    صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوش‏سيما، خوش‏اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال، ص 42
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
  • پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :
    صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن‏ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
تا کنون 609 پرسش ثبت شده است!

■ چرا گاهی دل‌ انسان با ذکر و نماز‌ هم‌ آرامش نمی‌‌گیرد؟

پاسخ:
خداوند در آیات ۲ و ۳ سوره مبارکه انفال به بیان خصوصیتی از مؤمنان پرداخته مبنی بر این که هرگاه نام خدا برده می‌شود دلهایشان از عظمتش لرزان خواهد شد. در عین حال در آیه ۲۳ سوره زمر ضمن تکرار این مطلب بیان شده که پس از خشیت الهی است که دل انسان آرامش می‌ ...
ادامه

■ زکات دادن امام علی (علیه السلام ) در رکوع نماز، با حضور قلب آن حضرت چگونه قابل جمع است؟

پاسخ:
این مطلب مربوط به آیه 55 و 56 سوره مائده است:
«انّما ولیکم اللّه و رسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکاة و هم راکعون و من یتولّ اللّه و رسوله والذین امنوا فانّ حزب اللّه هم الغالبون»
«سرپرست شما تنها خداست و پیامبر او و آنان که ایما ...
ادامه

■ چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟

پاسخ از طرف محمد دماوندی:
برای بهتر انجام دادن هرعملی ابتدا لازم است که اهمیت و جایگاه آن عمل را بشناسیم در اهمیت حضور قلب این نکته کافی است که رسول گرامی اسلام فرمودند:عَنِ النَّبِیِّ (صلی­ الله­ علیه ­وآله) إِذَا قَامَ الْعَبْدُ إِلَى الصَّلَاةِ فَکَانَ هَوَاهُ وَ قَلْبُهُ ...
ادامه

■ چگونه در نماز حضور قلب داشته باشيم؟

پاسخ:
هر كدام از ما در حكم جماعتى هستيم كه به امامت يك نفر كار مى‏كند. امام اين جماعت در دنيا، درون ما است كه يا عقل است يا خيال يا وهم است و يا عشق، بالاخره هر كسى امام جماعت خود را مى‏شناسد، شؤون مادون و اعضا و جوارح زير دست، همه به امامت او كار مى‏كنند؛ ...
ادامه

■ با توجه به اين كه ذكر شده انسان فطرتاً عبادت را دوست دارد، چرا ما از عبادت‏هاى خود لذت نمى‏بريم؟

پاسخ:
گرايش به ذات اقدس اله فطرى است؛ ولى شهوت و غضب نيز به عنوان ابزار كار در نهاد ما وجود دارد. انسان عاقل اين دو را تعديل مى‏كند نه تعطيل. انسان جاهل شهوت و غضب را امير فطرت مى‏كند. در اين حال، فطرت اسير و در بين غرائز دفن مى‏شود؛ و از فطرت مدفون شده كا ...
ادامه

■ حضور قلب در نماز از چه راه های میسر است؟

پاسخ از طرف سعید خانزاده:
اینکه انسان در نمازهایش اعم از واجب و مستحب حضور قلب داشته باشد، نیاز به تمرین دارد و به تدریج انسان موفق می‌شود که با توجه نماز بخواند؛ بنابراین اشکالی ندارد که گاهی انسان حواسش پرت شود و باید هر وقت حواسمان پرت شد، دوباره با توجه به آداب و معانی ن ...
ادامه

■ چگونه کیفیت نمازمان را بالاتر ببریم؟

پاسخ:

در پاسخ به چند مورد اشاره می‌کنیم:
1.يادگرفتن احكام
احکام نماز را بدانیم تا مطمئن شویم نمازمان صحیح است؛ چون نماز باطل مثل زدن رمز اشتباه برای باز شدن یک در رمزدار است.
2.توجه به آداب ظاهري نماز
دو مورد از مهمترین آداب ظاهری انتخاب مكان مناسب ...
ادامه

■ دوستي دارم كه نماز را ترك كرده. او در توجيه كارش مي گويد حديثي از اميرالمؤمنين علي(ع) داريم كه فرموده:«اگر يک لحظه حضور قلب در نماز نداشته باشم، نماز نمي خوانم.» مي خواستم سوال کنم، آيا در کتب روايي معتبر ما چنين حديثي نقل شده است؟

پاسخ:
اولا: پس از بررسي منابع روايي به چنين روايتي دست نيافتيم و اين جمله نه تنها از حضرت علي ( عليه السلام ) بلكه از هيچيك از معصومين (عليهم السلام ) نقل نگرديده است.
ثانيا: يكي از صفات معصومين ( عليهم السلام ) همان عصمت آنها از خطا، اشتباه، نسيان و دوري ...
ادامه

■ چه كار كنم از نمازي که مي خوانم لذت ببرم؟

پاسخ:
براي اينكه از نماز و عبادت لذت ببريم، ابتدا بايد بدانيم كه عبادت چيست، چگونه ارتباطي است و سپس حقيقت عبادت را در خودمان محقق كنيم و به ارتباط خود با خداي متعال عمق ببخشيم و سجاده را به مي عشق حق تعالي رنگين سازيم تا از عبادت و نماز لذت ببريم و براي ر ...
ادامه

■ شنيده ام در هنگام خواندن نماز هنگام خواندن آيه«اياک نعبد و اياک نستعين» اگر حواست به چيزي غير از خدا باشد دچار شرک شده اي. آيا اين مطلب درست است؟

پاسخ:
آیه شریفه ایاک نعبد و ایاک نستعین بیانگر توحید افعالی و عبادی است و اعتقاد به تاثیر گذاری در نظام هستی را برای غیر خدا نفی می کند و این مفهوم بزرگ را در خود دارد که در نظامی بزرگ همراه با مجموعه ای از خدا خواهان این سخن را ابراز می کند.
اما اینکه اگ ...
ادامه

■ با توجه به روايتي در كتاب فقه الرضا(عليه السلام) نقل گرديده در باب الاستقبال في الصلاة به اين بيان كه« واجعل ‏واحداً من الأئمة نصب عينيك..» آمده آيا مي توان براي حضور قلب در نماز چنين تصور كرد كه مثلا يكي از ائمه عليهم السلام در مقابل ما ايستاده است؟

پاسخ:
در خصوص اين جمله از كتاب فقه الرضا ( عليه السلام ) چند نكته حائز اهميت است
اول: اين جمله در ميان منابع روايي شيعه تنها در كتاب فقه الرضا (عليه اسلام ) ذكر گرديده كما اينكه علامه مجلسی(رض) در حاشيه توضيح روايتي با اكتفا به دو كلمه از اين جمله يعني ( ...
ادامه

■ به چه نمازي، نماز خاشعانه و با حضور قلب گفته مي شود؟ اگر کسی نماز را بدون حضور قلب بخواند اشکال دارد؟

پاسخ:
از مهمترين توصيه هاي معصومين عليهم السلام براي نماز اين است كه نماز با حضور قلب و خشوع كامل اقامه گردد.
رسول خدا - صلي الله عليه وآله – در اهميت خشوع در نماز فرموده اند:« تُكْتَبُ الصَّلَاةُ عَلَى أَرْبَعَةِ أَسْهُمٍ سَهْمٌ مِنْهَا إِسْبَاغُ الْوُضُ ...
ادامه

■ با سلام با توجه به اینکه در روایات تاکید شده است بر باطن نماز ،و اینکه نماز را با توجه بخوانیم ولی متاسفانه اکثر نماز ها اینگونه نیست شاید از نظر فقهی صحیح باشد ولی از نظر مقبولیت خیر ،حال ، سوالم اینجاست که انسان بعد از مرگ که وارد عالم برزخ می شود طبق احادیث ،آن چهره های نورانی که در قبر مومن می آیند و یکی از آنها نماز است آیا در قبر همین فردی که نمازش در این دنیا بر فرض که صحیح بوده ولی مقبول نه ، همین چهره نورانی خواهد بود یا خیر، فقط از عذاب تارک الصلوة نبودن در امان خواهد بود؟ با تشکر

پاسخ:
با سلام و احترام
به هر میزان که نماز های ما با آداب و شرایط بیشتری باشد، قدرت بیشتری در کمک به ما دارد.
هرچه نمازهایمان سبک و بدون توجه باشد از قدرت کمتری برخوردار است.
البته اگر کسی نمازهایش را خوانده باشد یقینا عذاب نخواندن نماز را ندارد. اما آث ...
ادامه

■ نماز خواندن در خانه با حضور قلب بهتر است يا در مسجد بدون حضور قلب؟

پاسخ:
نماز يك عبادت تك منظوره نيست؛ بلكه هندسه آن چند ضلعى است و به يك هدف خاصى محدود نمى‏شود.
اگر هدف نماز، تنها لذت ذكر و معرفت بود، اين پيشنهاد كاملاً صحيح بود كه با رفتن به كنج عزلت و گوشه نشينى و مراقبت فردى، بيشتر مى‏توان آن حالات معنوى و عرفانى را ...
ادامه

■ چه كار كنم از نمازي که مي خوانم لذت ببرم؟

پاسخ:
براي اينكه از نماز و عبادت لذت ببريم، ابتدا بايد بدانيم كه عبادت چيست، چگونه ارتباطي است و سپس حقيقت عبادت را در خودمان محقق كنيم و به ارتباط خود با خداي متعال عمق ببخشيم و سجاده را به مي عشق حق تعالي رنگين سازيم تا از عبادت و نماز لذت ببريم و براي ر ...
ادامه
12
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز