• رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
  • امام صادق عليه السلام :
    فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
  • امام على عليه السلام :
    لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
  • پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :
    صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن‏ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
  • امام صادق عليه‏السلام :
    صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوش‏سيما، خوش‏اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال، ص 42
تا کنون 774 پرسش ثبت شده است!

■ مرجع تقلید من آیت الله خامنه‌ای هستند‌. قصد انجام هاشور بر روی ابروهایم را دارم .هاشور ابرو عملی است که با کمک دستگاه مخصوص و رنگ جاهای خالی ابرو را پر میکنند و آن را زیباتر میسازند. از کسی که این کار را انجام میدهد پرسیدم که آیا مانند تتو رنگ زیر پوست میرود و گفتند مثل تتو عمیق نیست اما بر روی سطح پوست هم نیست. آیا با این تفاسیر میتوانم این کار را بر روی ابروهایم انجام دهم و به وضو و غسلم آسیبی نمیرسد؟

پاسخ از طرف مدیر قنوت:
با سلام
اگر روی سطح پوست نباشد برای وضو و غسل اشکالی ایجاد نمی کند. ...
ادامه

■ سلام.مرجع تقلید من آیت الله خامنه ای هستند.من در تلفظ عربی نماز مشکلی ندارم وبرایم ادای حروف ض،ط،ع،ح به نحوی که مثل عربها باشد برایم مشکل نیست اما اغلب در نماز یکبار ح را درست میگویم ظ را درست نمی‌گویم یا ص را درست میگویم ع را درست نمیگویم ... آیا اینکه سعی خودم را می‌کنم و در حد توانم میکوشم تا تجوید درستی داشته باشم کافی‌است یا واجب است همه تلفظهایم را تک تک درست بگویم و با حتی یک تلفظ اشتباه مثلا صراط به صورت سرات نمازم باطل است؟۲) مخارج بایددقیقا همانگونه که گفته شده مثلا بین دندانها و.. رعایت شود یا اگر به گونه‌ای باشد که ض را مثل عربها بگوییم کافیست؟ 3) اکثر کسانی که میشناسیم بدون لهجه میخوانند اینکه میگویند آنگونه که عرف میگوید تلفظ کنیم پس نباید با لهجه باشیم؟۴)من ظ ض و ذ را در نماز همه را به یک صورت میگویم و فرقشان را نمیدانم و به اینکه مخرج هر کدام چه طوریست توجهی ندارم تنها سعی می‌کنم عربی باشد همین

پاسخ از طرف آقای قهرمانی:
با سلام خدمت شما پرسشگر گرامی
نظر امام خامنه ای درباره تلفظ حروف:
واجب است که همه ذکرهاى واجب نماز از قبيل قرائت حمد و سوره و غير آن‌ها به‌طور صحيح قرائت شود و اگر نمازگزار کيفيت صحيح تلفظ کلمات عربى را نمى‌‏داند، واجب است که ياد بگيرد و اگر قادر ب ...
ادامه

■ آیا در نماز، سجده برکاغذ صحیح است؟

پاسخ از طرف مدیر قنوت:
سجده بر کاغذی که از چوب و گیاهان ـ غیر از کتان و پنبه ـ تهیه می‌شود، صحیح است. ...
ادامه

■ حکم پوشیدن لباس مشکی برای نماز در ایام عزاداری امام حسین علیه السلام از نظر رهبری چیست؟

پاسخ:
تقریبا اغلب مردم جامعه در ماه محرم لباس سیاه به تن می‌کنند و این در حالی است که حکم کلی درباره لباس مشکی می‌گوید کراهت دارد و در نماز نیز مکروه است؛ اما نظر رهبری در‌این‌باره چیز دیگری است: «یک حکم کلی نسبت به عزادار داریم که صاحب‌عزا خوب است به‌گونه ...
ادامه

■ اگر فردی در ازاء حقوقی که می گیرد نماز می گذارد (پیش نماز مدرسه) نماز خود فرد صحیح است یا باید قضا کند

پاسخ:
اگر گرفتن حقوق برای رفت و آمد به مدرسه و انجام کارهایی که انجام آن بر امام واجب نیست باشد، اشکال ندارد، در نتیجه نماز امام صحیح می باشد.(1)

پی نوشت:
1. آیت الله خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، ص245، سوال 1113.
...
ادامه

■ در خصوص اقتدا به پیش نماز خانم توضیح دهید؟

پاسخ:
امام خامنه ای امامت زن در نماز جماعت فقط براى زنان جايز است.
آیت الله مکارم شیرازی: پیشنماز بودن زن برای زنان اشکالی ندارد.
آيت الله سيستاني: اقتدای زنان به امامی كه زن است اشكال ندارد. امّا زن جایز نیست امام جماعت برای مردان باشد هرچند آن مردان از ...
ادامه

■ آیا طبق نظر همه مراجع خواندن دعا در قنوت به زبان فارسی جایز است؟

پاسخ:
به فتوای اكثر فقها خواندن دعا، به زبان فارسى و غیر فارسى در قنوت چه در نماز واجب و چه در نماز مستحبی مانند نماز وتر جائز است،[۱] البته برخى از مراجع آن را خلاف احتیاط مى دانند و احتیاط را در خواندن به عربی می‌دانند.
آیت الله مکارم شیرازی جایز ندانس ...
ادامه

■ وسط پيشانى جوش زده، در سجده خونى مى شود، چگونه سجده كنيم؟

پاسخ:

همه مراجع: تمام پيشانى جاى سجده است و در مورد سؤال، بايد با قسمت سالم پيشانى، سجده كنيد كه مهر خونى نشود.

منبع: توضيح المسائل مراجع، م ۱۰۶۶ ؛ نورى، توضيح المسائل، م ۱۰۶۷ و وحيد، توضيح المسائل، م ۱۰۷۵. رساله
...
ادامه

■ آيا كسي كه حجامت كرده و به خاطر خوف ضرر هنوز محل حجامت را تطهير نكرده است، مي‌تواند بعنوان امام جماعت نماز بخواند؟

پاسخ از طرف آقای قهرمانی:
اشکال ندارد، هرچند مراعات احتیاط خوب است.
استفتائات امام خامنه ای ...
ادامه

■ اگر کسی می تواند نماز را ایستاده بخواند، ولی هنگام برخاستن فشار زيادي به زانوهايش وارد مي شود، آیا می تواند نمازش را روی صندلی بخواند؟

پاسخ:
اگر با تکیه بر چیزی یا کمک گرفتن هنگام برخاستن ترس ضرر رفع می شود باید بایستند، در غیر این صورت نماز را ایستاده شروع کند و در بین نماز هر گاه برخاستن برای ایشان ضرر یا خوف ضرر داشت، ادامه نماز را نشسته بخواند.

استفتائات امام خامنه ای ...
ادامه

■ آيا نماز خواندن، نيازمندِ تقليد از مجتهد است. اگر خداوند از رگ گردن به ما نزديك‌تر است، آيا حتماً لازم است اجازه نمازمان را به دست يك مجتهد بدهيم؟

پاسخ:

در هر مسأله ای که از قطعيات دين باشد، مانند: اصل وجوب نماز و تعداد نمازها و...، نياز به تقليد نيست؛
مانند آنچه در #قرآن‌ تصريح شده باشد، مانند: «وَ‌أَقِيمُوا الصَّلَوة» بقره : آیه 43 ؛ «نماز را به پا داريد.»
يا در روايات امامان‌ (عليهم السلام ...
ادامه

■ آیا خوردن غذایی را که لای دندانها مانده در بین نماز، نماز را باطل می کند؟

پاسخ:

مسأله ۱۱۵۵ اگر در بین نماز، غذایی را که لای دندانها مانده فرو ببرد، نمازش باطل نمی شود . و اگر قند یا شکر و مانند اینها در دهان مانده باشد و در حال نماز کم کم آب شود و فرو رود نمازش اشکال پیدا می کند

رساله توضیح المسائل امام خمینی (ره) ...
ادامه

■ کسي که روی صندلي نشسته و نماز می خواند، اگر محل قرار گرفتن دست باندازه ای نباشد که کل کف دست در سجده روی آن قرار بگيرد آیا در حال سجده اگر دست روی زانو باشد اشکال دارد؟

پاسخ از طرف آقای قهرمانی:
نظر مراجع در این رابطه عبارتست از:


مقام معظم رهبری: در هنگام سجده اگر می تواند باید کف دست را بر محلی قرار دهد و قرار دادن بر زانو کافی نیست.
آیت الله مکارم: فردي که بر اثر ناتواني روي صندلي نماز مي خواند اگر مي تواند هنگام سجده روي ميز سجد ...
ادامه

■ آیا درست است که وقتی اذان و اقامه را فراموش کردی نماز را بشکنی؟

پاسخ:

بله در رساله امام خمینی (ره) این چنین آمده است؛
مسأله ۱۱۶۴ اگر پیش از آن که به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید که اذان یا اقامه را فراموش کرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد، مستحب است برای گفتن آنها نماز را بشکند. ...
ادامه

■ دانشجوی مأمور به تحصیل (بورسیه) هستم؛ هر هفته چهارشنبه بعدازظهر به شهر خود باز می گردم و شنبه صبح یا جمعه بعدازظهر به دانشگاه برمی گردم، حکم نماز و روزه ام چگونه است؟

پاسخ:
با توجه به اینکه با شروع تحصیل جزء شاغلین محسوب می شوید، سفرهای تحصیلی شما سفر شغلی است و در محل تحصیل و بین راه، نماز تمام و روزه صحیح است، مگر آنکه ده روز در یک محل توقف داشته باشید و هیچ سفری انجام ندهید، که در این صورت در اولین سفر پس از توقف، حک ...
ادامه
1234567891011
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز