■ فلسفه گفتن اذان و اقامه برای نماز چیست؟
پاسخ: در کتاب علل الشرایع، در روایتی از فضل بن شاذان، برخی از دلایل تشریع اذان و اقامه بیان شده است:
«... فَإِنْ قَالَ قَائِلٌ فَأَخْبِرْنِی عَنِ الْأَذَانِ لِمَ أُمِرُوا قِیلَ لِعِلَلٍ کَثِیرَةٍ مِنْهَا أَنْ یَکُونَ تَذْکِیراً لِلسَّاهِی وَ تَنْبِیهاً لِلْغَافِلِ وَ تَعْرِیفاً لِمَنْ جَهِلَ الْوَقْتَ وَ اشْتَغَلَ عَنْهُ وَ دَاعِیاً إِلَى عِبَادَةِ الْخَالِقِ مُرَغِّباً فِیهَا مُقِرّاً لَهُ بِالتَّوْحِیدِ مُجَاهِراً بِالْإِیمَانِ مُعْلِناً بِالْإِسْلَامِ مُؤَذِّناً لِمَنْ یَتَسَاهَى وَ إِنَّمَا یُقَالُ مُؤَذِّنٌ لِأَنَّهُ الْمُؤَذِّنُ بِالصَّلَاة...»؛[1]
اگر کسی پرسید که چرا به اذان گفتن مأمور شدهایم؟!
در پاسخ باید گفت دلایل فراوانی وجود دارد!
مانند یادآورى و هشدار دادن به شخص غافل به نماز؛ اعلان وقت براى کسى که اوقات نماز را نمىداند؛ برای آنکه بندگان خدا را به سوى عبادت پروردگارشان دعوت کند؛ به نیایش ترغیب و تشویقشان نماید؛ آنان را به یگانگى معبود اقرار آورد؛ اذان، اعلان کننده ایمان و اسلام است، و بیدارباش است برای کسانى که خود را به نادانی میزنند، و جز این نیست که مؤذّن را مؤذّن گفتهاند؛ براى آنکه اعلام نماز میکند و برپایى آنرا به گوش همه میرساند.
[1]. شیخ صدوق، علل الشرائع، ج 1، ص 258، کتاب فروشی داوری، قم، چاپ اول، 1385ش.
■ چرا از دعاها و نمازهای حاجت نتیجه نمی گیرم؟
پاسخ از استاد محمدی شاهرودی :
برای اینکه دعا و انجام آن کارها، اینها، در حد مقتضی عمل میکنند؛
برای اینکه چیزی اتفاق بیفتد، باید مقتضی موجود باشد، مانع مفقود[باشد].
گاهی مانع میآید جلوی آن مقتضی را میگیرد، مثلا فرض کن شما دعا کردید، دعایتان ...
■ شرایط امام جماعت چیست؟
شرایط امام جماعت که در توضیح المسائل آمده از این قرار است: " امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامى و عادل و حلالزاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند و اگر مأموم مرد است امام او هم باید مرد باشد و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را مىفهم ...