• پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
  • امام صادق عليه السلام :
    فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
  • پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :
    صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن‏ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
  • امام صادق عليه‏السلام :
    صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوش‏سيما، خوش‏اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال، ص 42
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
  • امام على عليه السلام :
    لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
تا کنون 676 پرسش ثبت شده است!

■ آیا این درست است که، پیامبر اکرم(ص) هنگام رفتن به مسجد برای نماز، کودکان مدینه ایشان را به بازی دعوت کردند و حضرت هم پذیرفتند، با این‏که اصحاب در مسجد منتظر اقامۀ نماز بودند؟

پاسخ:
یک. با جست‌وجویی که در منابع روایی و تاریخی صورت گرفت، این جریان به این کیفیت یافت نشد. ظاهراً تنها کسی که این جریان را نقل کرده؛ سدید الدین محمد عوفی بخاری[1] - از نویسندگان و دانشمندان اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم- است که آن را در کتاب «جوامع الح ...
ادامه

■ چرا عبادات و نماز بدون پذیرش ولایت قبول نیست و مصادیق ولی به چه کسانی تعلق میگیرد

پاسخ:
اگر خداوند انسان را به انجام عبادات مکلف نموده است، به خاطر اثر و نتیجه ای می باشد که در انجام آن وجود دارد و در هدایت و سعادت انسان تاثیر گذارند. برای رسیدن به نتایج مطلوب هر شرط و آدابی هم که لازم بود، بیان کرد و انسان را به انجام عبادات به همراه ش ...
ادامه

■ نماز در مسجد اولویت دارد یا در حرم امام زاده؟ آیا حکم آن مربوط به همه امام‌زاده‌ها است؟

پاسخ:


گروهی از فقها معتقدند، بر اساس برخی احادیث، ثواب نماز در حرم معصومان(ع) بیش از مسجد است،[1] ولی درباره نماز در حرم امام‌‌زادگان سفارش خاصی در منابع دینی مشاهده نمی‌شود؛ لذا نماز خواندن در مسجد، نسبت به حرم امام‌زادگان اولویت دارد، البته چه بسا بر ...
ادامه

■ آیا برای نماز غفلیه سند معتبر وجود دارد؟

پاسخ:

نماز غفیله در منابع معتبر و درجه اول روایی (مانند وسایل الشیعه) نقل شده است

هر چند از نظر سندی ضعفی دارد ولی ضعف سند آن با اعتماد علما جبران شده و و فتوا به استحباب نماز داده‌اند بعضی از علما هم سند را صحیح می‌دانند 1

و فِی الْمِصْبَاحِ عَنْ ...
ادامه

■ منظور از پرده های هفتگانه که با سجده بر تربت سید الشهداء(ع)برداشته می شود، چیست؟

پاسخ:

معاویة بن عمار گوید: امام صادق علیه السّلام دستمال (بقچه) زردی از دیبا داشت که تربت امام حسین علیه السّلام در آن بود و هنگام نماز آن را بر سجاده خویش می‌ریخت و بر آن سجده می‌کرد و می‌فرمود: سجده بر تربت حسین علیه السّلام، هفت پرده را می‌شکافد (و نم ...
ادامه

■ سيد الساجدين(ع) پس از نماز دست بسته ی فرزند خود را مي بیند و مي گويد متوجه گریه کودک به علت شکستگي دست کودک نشده است و رسول الله(ص) در حين نماز صداي گريه کودک را مي شنود و براي رعايت حال او نماز جماعت را کوتاه مي کند. اين موارد چگونه با هم جمع مي شوند؟

پاسخ از طرف آقای قهرمانی:
قبل پاسخ یادآوری دو نکته ضروری است :
1. بود و نبودِ حضور قلب، وابسته به بود و نبودِ رضایت خداوند است. هر چه رضای خدا باشد، ولیّ خدا به آن نظر دارد و در هر چه رضای خدا نباشد، ولیّ خدا نیز توجّهی به آن نمی کند.
2. حضور قلب یعنی توجّه به خدا و حُکم او ...
ادامه

■ آیا نماز در بحبوحه جنگ مثل نماز ظهر عاشورا که امام حسین علیه السلام اقامه کرد سابقه هم داشته است؟

پاسخ:
ابا عبدالله(ع) درس عشق ورزى به نماز و راز و نیاز با معبود را از پدر بزرگوارش فراگرفته است. ابن عباس در گرماگرم جنگ صفین، آن حضرت(ع) را دید که سر را به سوى آسمان بلند کرده و در انتظار چیزى است. پرسید: یا امیرالمؤمنین؛ آیا نگران چیزى هستید؟ فرمود: آرى، ...
ادامه

■ آیا نماز ظهر عاشورا توسط امام حسین(ع) در میدان نبرد که خطر جانی بسیار داشت،‌عمل صحیحی بود؟

پاسخ:
نماز خواندن امام در ظهر عاشورا از چند جهت قابل توجه و بررسی است:

1 – وظیفة دینی و شرعی: امام(ع) از ابتدای حرکت و قیام، دین اسلام و احیای احکام الهی و سنت پیامبر(ص) را اساس حرکت و قیام خود معرفی می‌کند و در تمام حوادث و برخوردها، از دایرة شرع و اح ...
ادامه

■ طریقه خواندن نماز امام جواد (علیه السلام) را بیان کنید و آیا زمان خاصی برای اقامه دارد

پاسخ:

سید بن طاووس در جمال الاسبوع از برای هریک از ائمه علیهم السلام نمازی با دعا ذکر نموده از جمله نماز امام جواد؛ دو ركعت است در هر ركعت حمد يك مرتبه و توحيد هفتاد مرتبه
دعاى آن حضرت‏

اللَّهُمَّ رَبَّ الْأَرْوَاحِ الْفَانِيَةِ وَ الْأَجْسَادِ الْب ...
ادامه

■ اهل¬بیت علیهم السلام چگونه نماز می‌خواندند؟

پاسخ:

روایاتی که در آنها نماز اهل بیت علیهم السلام توصیف شده است فراوان است. برای نمونه یکی از آنها را که دربارۀ چگونگی نماز امام صادق علیه السلام است، بیان می‌کنیم.
حماد پسر عیسى که از یاران نزدیک امام صادق علیه السلام است می‌گوید: روزى امام صادق علیه ...
ادامه

■ آيا سلام دادن به معصومین (علیهم السلام) بعد از نمازهاي يوميه در منبعي خاص ذکر شده است؟

پاسخ:
این گونه سلام ها در منبع خاصی ذکر نشده است ولی نوعی زيارت معصومين عليهم السلام از راه دور محسوب مي شود1 و در روايات تصريح شده اين گونه سلام ها به آنها رسانده مي شود.
مثلاً در مفاتیح الجنان زيارت حضرت رسول صلى الله عليه و آله از بعيد توصیه شده است ...
ادامه

■ نحوه خواندن نماز زیارت ائمه بقیع علیهم السلام را بیان کنید

پاسخ از طرف آقای قهرمانی:
شیخ طوسی در تهذیب فرمود: بعد از آن هشت ركعت نماز زیارت بخوان، یعنی از برای هر امامی دو ركعت.(مفاتیح الجنان، ص 655)

تذکر یک نکته :
با توجه به اینکه ماموران سعودی از اقامه نماز در آن مکان مقدس ممانعت می کنند و از طرف دیگر چون نماز مستحبی است می شود ...
ادامه

■ نماز شکر چگونه خوانده می‌شود؟

پاسخ از طرف محمد دماوندی:
علاوه بر نمازهای واجب، نمازهای مستحب بسیاری نیز وجود دارد، که از جمله آنها؛ دو رکعت نماز عادی است که به هر منظور خیری می‌توان آن‌را خواند؛ از جمله شکر و سپاس از درگاه خداوند.
با این وجود، نماز شکری با چارچوبی انحصاری نیز از امام صادق(ع) چنین نقل شده ...
ادامه

■ چرا نماز شب بر پیامبر(ص) واجب بوده و بر بقیه مسلمانان مستحب؟

پاسخ:
قبل از پاسخ به این سوال چند نکته قابل توجه است:
اول - دستور به قیام برای نماز شب در مورد پیامبر در چند جای قرآن آمده است. از جمله در سوره ی مزّمّل خداوند به پیامبر می فرماید:«یَأَیهَُّا الْمُزَّمِّلُ*قُمِ الَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا»[1]؛«شب را ـ جز کمی ...
ادامه

■ آیا فرستادن صلوات بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت ایشان در هنگام رکوع و سجده فضیلتی دارد؟

پاسخ:
صلوات بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) ذکر بسیار خوبی است که بر زبان آوردن آن در همه ی حالات و زمان ها دارای ثواب است و در حال نماز از مستحبات موکد است، البته در تشهد واجب است . در قرآن خداوند خطاب به مؤمنین می فرماید: "خدا و ملائکه به پیامبر(صلی الله ...
ادامه
123
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز