• پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :
    صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن‏ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
  • امام صادق عليه‏السلام :
    صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوش‏سيما، خوش‏اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال، ص 42
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
  • امام صادق عليه السلام :
    فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
  • امام على عليه السلام :
    لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
تا کنون 1191 پرسش ثبت شده است!

■ سلام وقتتون بخیر لطفا اسامی برندگان مسابقه کتابخوانی نماز در سیره و سخن امام علی (ع) اعلام میفرمایید

پاسخ از طرف مدیر قنوت:
با سلام
جهت مشاهده اسامی برگزیدگان، لطفا به آدرس زیر مراجعه فرمایید.

https://www.namaz.ir/1401/04/12/%D9%81%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D9%87-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8% ...
ادامه

■ معیار حدّ ترخّص شنیدن اذان و دیدن دیوارهای شهر است، آیا یکی از آن دو کافی است یا این که باید هر دو با هم وجود داشته باشند؟

پاسخ:
حد ترخص مکانی است که در آنجا صدای اذان متعارف و بدون بلندگوی شهر شنیده نمی شود.



منبع: اجوبة‌الاستفتائات مقام معظم رهبری ...
ادامه

■ با این که خداوند مکان و جهت خاصی ندارد، چرا باید به سمت قبله نماز خواند؟

پاسخ:
پاسخ اول:
«به سبب آن که رو به سمت خانه خدا کردنِ ظواهرِ بدن انسان، مقدمه و وسیله و محرکی است برای روی کردن بواطن انسان به سوی جهت واحدی که همان خانه خدا باشد؛ همین امر باعث می شود که قلب انسان از حالت التفات به جهات مختلف خارج شود و تنها به یک سمت ...
ادامه

■ واژه «نماز» در فارسی به چه معناست؟ چرا در عربی آن را «صلاه» معنا می کنند؟

پاسخ از طرف محمد سعید اختریان:
واژه فارسی نماز، از واژه پهلوی «نِماک» گرفته شده است. نماک نیز از ریشه باستانی «نِم» به معنای خم شدن و کرنش است. اندک اندک در میان مسلمانان واژه هایی همچون صلات و عبادت، جای آن را گرفتند.(1)

بر اساس برخی اسناد تاریخی، گروهی از ایرانیان تازه مسلمان ...
ادامه

■ چراخداوند تیمم را جایز دانسته است ؟

پاسخ از طرف آقای قهرمانی:
در پاسخ به این سئوال باید به دو نکته توجه داشت:
الف ـ فایده اخلاقى:
تیمم یکى از عبادات است و روح عبادت به معنى واقعى کلمه در آن منعکس مى باشد؛ زیرا انسان پیشانى خود را که شریف ترین عضو بدن او است، با دستى که بر خاک زده، لمس مى کند تا فروتنى و تواضع ...
ادامه

■ چرا شیعه دست بسته نماز نمی خواند؟

پاسخ:
شیعه دست بسته نماز خواندن را حرام می داند در حالیکه هیچ‌یک از مذاهب اهل سنّت نیز آن را واجب ندانسته‏ اند. بعضى آن را مستحب و گروهى مثل مالک بن انس در نمازهاى واجب آن‌را مکروه شمرده‏ اند.

در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) حتی زمان خلیفه اوّل، ه ...
ادامه

■ سلام من در دوره اموزش مجازی نماز شرکت کردم اما گواهی رو چاپ نگرفتم و رمز عبورم یادم نیست الان برای چاپ گواهی چی کار باید انجام بدم؟

پاسخ از طرف مدیر قنوت:
سلام
با شماره 02537833208 در ساعات اداری تماس بگیرید. ...
ادامه

■ سلام ببخشید دیگه همام جماعت برای مدارس ثبت نام نمیکنید؟!

پاسخ از طرف مدیر قنوت:
سلام
اگر منظورتان دوره ویژه ائمه جماعات مدارس (معراج ) هست، خیر فعلا ثبت نام نداریم. ...
ادامه

■ سلام. فلسفه تکبیره الاحرام، رکوع، سجده، تشهد، سلام، قنوت و تسبیحات اربعه در نماز چیست؟

پاسخ از طرف مدیر قنوت:
سلام
بخش فلسفه نماز سایت ما را ببینید. ...
ادامه

■ سلام من در دوره های آموزش مجازی نماز مدیران شرکت ویکی از آزمونهای دوره را حنصاب نمره لازم را کسب نکردم وبقیه آزمونها را همه را نمره لازم را کسب کردم .سیستم به من گواهی پایان دوره نمیده واجازه هم نمیدهد که اون آزمون که کم شدم را دوباره شرکت وامتحان بدم .لطفا راهنمایی بفرمایید.

پاسخ از طرف مدیر قنوت:
سلام
شما باید باید با شماره پشتیبانی آموزش مجازی 02537833208 تماس بگیرید. ...
ادامه

■ حکم خواندن نماز با لباس غصبی چیست؟

پاسخ:
اگر نداند پوشیدن لباس غصبی حرام است، نمازش صحیح است، اما اگر بداند حرام است هرچند نداند نماز را باطل می‌کند، چنانچه عمداً با لباس غصبی نماز بخواند، باید آن نماز را با لباس غیر غصبی اعاده کند.

رساله نماز و روزه، مسأله ۷۸ ...
ادامه

■ تعداد غسل‏هاى واجب براى مرد و زن چند تا هست؟

پاسخ:
همه مراجع: غسل‏هاى واجب بر مردان عبارت است از:
غسل جنابت، غسل مسّ ميت و غسلى كه با نذر و مانند آن واجب شده است.

غسل‏هاى واجب بر زنان عبارت است از:
غسل حيض، نفاس، استحاضه و نيز همه غسل‏هايى كه بر مردان واجب است.
آيا كسى كه حائض است، مى‏تواند ...
ادامه

■ كسى كه جنب بوده، اگر بعد از نمازى كه خوانده، شك كند غسل كرده يا نه، تكليفش چيست؟

پاسخ:
همه مراجع (به جز تبريزى و وحيد): نمازى را كه خوانده، صحيح است؛ ولى براى نمازهاى بعد بايد غسل كند.

آيات عظام تبريزى و وحيد: اگر احتمال بدهد كه هنگام شروع به نماز متوجه بوده، نمازى را كه خوانده، صحيح است، ولى براى نمازهاى بعد بايد غسل كند.

پرس ...
ادامه

■ با این که پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) در راه راست بود، پس چرا در حال نماز مى فرمود: «اِهدِنَا الصَّراطَ المُسْتَقِیمَ»؛ (ما را به راه راست هدایت کن!)

پاسخ:
همچنان که اصل پیدایش یک پدیده در پرتو علّت و شرایط خاصّى صورت مى گیرد، همچنین استمرار و ادامه وجود آن، شرایط و مراقبت هاى خاصّى لازم دارد تا به آن لباس استمرار و بقا بپوشاند و از زوال و فناى آن جلوگیرى کند.

موضوع هدایت به راه راست نیز مشمول همین ...
ادامه

■ آیا خواندن نماز ظهر در فاصله زمانی بین نماز جمعه و نماز عصر، جایز است؟

پاسخ از طرف آقای قهرمانی:
امام خامنه ای؛ نماز جمعه مجزی از نماز ظهر است، ولی خواندن آن بعد از نماز جمعه از باب احتیاط اشکال ندارد ...
ادامه
1234567 ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز