• پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :
    صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن‏ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
  • امام صادق عليه‏السلام :
    صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوش‏سيما، خوش‏اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال، ص 42
  • امام صادق عليه السلام :
    فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
  • امام على عليه السلام :
    لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
تا کنون 837 پرسش ثبت شده است!

■ چرا در نماز فرادا که خلوت انسان با خدایش است، باز هم سفارش به پاکیزه، منظم، مرتب و معطر بودن شده است؟ چرا رعایت برخی از امور در نماز فرادا، مانند معطر بودن، شانه زدن، لباس کامل پوشیدن و ... سفارش شده است، در حالی‌که پایه مطلوبیت این رفتارها، فرهنگ و آداب اجتماعی است؟ و انسانی که در خلوت با خدا مناجات می‌کند، چه فرقی می‌‌کند که با زیرپوش نماز بخواند، یا با لباس رسمی؟

پاسخ:
در روایات بر انجام برخی از مستحبات؛ مانند مرتب بودن لباس،[1] استعمال بوی خوش،[2] و... در نماز سفارش شده است و این اختصاصی به نماز جماعت نداشته بلکه در نمازهای فرادا نیز مطلوب است:[3]

امام حسن(ع) هر گاه به نماز می‌ایستاد، بهترین لباس‌هاى خود را می‌ ...
ادامه

■ بهترين نماز ها چه نمازي است؟

پاسخ:
بهترين شكل عبادت نماز است. پيامبر(ص) به ابوذر فرمود: الصّلوه خير موضوع فمن شاء أقلّ و من شاء أكثر؛ نماز بهترين عبادت است هر كس بخواهدكم انجام دهد و هر كس بخواهد بيشتر انجام دهد. علي (ع) فرمود: أوصيكم بالصلاه و حفظها فانّها خير العمل و هي عمود دينكم؛ ...
ادامه

■ چرا بعد از قرائت آيه: (إنّ الله و ملائكته يصلون على النبى...) پس از پايان نمازها بايد سه بار صلوات بفرستيم؟ لطفاً فلسفه آن را بيان كنيد.

پاسخ:
اين كار ريشه در روايت‌هاى اسلامى دارد و در سنت و سيره پيشوايان معصوم(عليهم السلام) چنين آمده است و مؤمنان نيز به پيروى از سنت و سيره آن بزرگواران چنين اذكار و دعاها و تعقيباتى را به جا مى‌آورند؛ چنان كه حضرت امام موسى كاظم(عليه السلام) مى‌فرمايد: هر ...
ادامه

■ آیا این صحیح است که روزی حضرت فاطمه از کار خانه به پیامبر شکوه کرد و حضرت تسبیح را به او پیشنهادکرد که قبل از خواب آن را بگوید تا خداوند کارها را برای او آسان کند؟

پاسخ:
بلی این روایت در بحار و غیربحار از مصادر دیگر نقل شده است که پیامبر اکرم(ص) دخترش فاطمه را اذکاری آموخت که در هنگام خوابیدن و در تعقیب هر نماز آن را به‌کار گیرد و این اذکار به تسبیح حضرت فاطمه زهرا(س) شهرت یافت.
حضرت امیر(ع) می‌گوید: وقتی دیدم که فا ...
ادامه

■ سوالی که مطرح است اینکه در تعقیبات نماز کدام یک از این اعمال اولویت دارد: سجده شکر، تسبیحات حضرت زهرا(س)، یا ذکر صلوات؟

پاسخ:
در احادیث، ترتیبی برای تعقیبات نماز ذکر نشده است، ولی گروهی از فقها می‌گویند از برخی روایات چنین برمی‌آید که در انجام تعقیبات نماز، اولویت با تسبیحات فاطمه زهرا(س) است؛ یعنی این‌که نمازگزار پس از اتمام نماز، 34 مرتبه الله اکبر، 33 مرتبه الحمد لله و ...
ادامه

■ معنی دعایی امام خامنه ای در حق شهید سردار سلیمانی و یاران شهیدش در نماز بر پیکر ایشان خواندند چه بود؟

پاسخ:
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نمازی که صبح امروز بر پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی اقامه کردند، دعایی خواندند که ترجمه آن به شرح زیر است:

اللّهُمَّ انّ هولاء المُسَجّون قُدّامَنٰا عبادک ‌‎ ‌‏وَابْنُ عبادک وَابْنُ امائک نَزَلَوا ...
ادامه

■ چه فرقی بین نمازهای واجب و مستحب وجود دارد؟

پاسخ:
در نمازهاى مستحب، برخى ارفاق‏ها وجود دارد كه در نمازهاى واجب نيست:
1.نماز مستحب را، هم مى ‏توان ايستاده خواند، هم نشسته.
2.در نماز مستحب، مى ‏توان فقط سوره حمد را خواند و به ركوع رفت.
3.در نماز مستحب، شكّ ميان ركعت اوّل و دوّم، نماز را باطل نمى ...
ادامه

■ اذکار سبعه که سفارش شده است بعد از نماز صبح خوانده شود، چیست و چه اثراتی دارد؟

پاسخ:
گفته می‌شود که برخی از بزرگان معاصر، به خواندن اذکاری به نام «اذکار سبعه» و یا «ذکرهای هفت‌گانه» توصیه کرده‌اند:

1. بسمله، یعنی گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم»،[1]

2. حوقله، یعنی گفتن: «لا حول و لا قوه الا بالله»،[2]

3. تسبیح، یعنی گفتن «سبحان ...
ادامه

■ برخی مردم هنگام گفتن سه تکبیر پایان نماز دست ها را روی ران می کشند و برخی دست ها را بر ران می زنند، کدامیک درست است؟

پاسخ:
هر چند بسیاری از نمازگزاران پس از سلام نماز، سه مرتبه با حرکت سر و يا احيانا تکان دادن مختصر دست و يا كشيدن دست بر روی ران و... نماز را خاتمه مي بخشند، اما چنين کیفیتی در روایات توصيه نشده است (البته حرام هم نيست!)

آنچه مورد توصيه روايات است، اين ...
ادامه

■ آیا می‌شود طور دیگری نماز بخوانیم؟

پاسخ:
عاشق همیشه دنبال این است که کاری را انجام دهد که معشوق از آن خوشش می‌آید.
مؤمنِ عاشق خدا وقتی می‌بیند خدا دوست دارد هر روز آن هم پنج بار این شکل خاص از عبادت که نماز نام دارد، عبادت شود، همانطور رفتار می‌کند که اومی‌خواهد.
انجام نماز به این شکل خ ...
ادامه

■ نمازهایی که برای روز عرفه وارد شده چگونه خوانده می شود؟

پاسخ:
1. نماز روز عرفه بعدازنمازعصروقبل ازدعاي عرفه , دوركعت نمازبجا آورد و نزدخدابه گناه خوداعتراف کند تا به ثواب عرفات رستگارشودوگناهان او آمرزیده شود. دراین نمازدررکعت اول بعدازحمد توحید ودررکعت دوم بعدازحمدسوره کافرون رابخواند


2. نماز امیر المو ...
ادامه

■ می خواستم با چند نمونه از کارهایی که پاداش نماز را زیاد می‌کند آشنا شوم

پاسخ:
1. استفاده ازانگشتر عقيق
2 . پوشيدن لباس پاكيزه
3. شانه كردن موها
4. مسواک كردن قبل از نماز
5. خود را براى نماز خوشبو نمودن
6. خواندن نماز در اول وقت
هر چه به اول وقت نزديكتر باشد، بهتر است ، مگر آنكه تأخیر آن از جهاتى بهتر باشد؛ مثلا صبر كند ...
ادامه

■ نماز مستحبی ما را زودتر به كمال مى ‏رساند يا خدمت به مردم؟

پاسخ:
عبادات فردى كه واجب است حتماً بايد انجام گيرد و قابل تغيير و تبديل نيست، اما اگر بخواهيم مستحبات فردى را نسبت به خدمات اجتماعى بسنجيم مثلًا اگر انسان مشغول خدمتى است كه جامعه را در راه صحيحى وارد مى‏كند و دل‏هاى عده زيادى را به دين و خداى سبحان نزديك ...
ادامه

■ روایتی وجود دارد که بر اساس آن، هرچه صدایمان در نماز بلندتر باشد به تناسب آن، از جهنم دورتر خواهیم شد. پس چرا فقها خواندن با فریاد را مبطل نماز می‌دانند؟

پاسخ از طرف محمد دماوندی:
بله. روایتی وجود دارد که اعلام می‌کند قرائت در نماز این ویژگی را داراست که لهیب و شراره آتش را به همان اندازه که صداى شخص مى‏رسد از او دور کرده و نمازگزار براحتى از پل صراط مى‏گذرد و با وارد شدن به بهشت، شادمانى بسیار به او دست مى‏دهد. [1]
در مورد ا ...
ادامه

■ اصل نماز در قرآن وجود دارد، اما آیا گزارشی وجود دارد که نمازی که اکنون خوانده می‌شود، منطبق با نمازی است که معصومان(ع) می‌خواندند؟

پاسخ از طرف محمد دماوندی:
پیامبر اکرم(ص) بارها با اعلام عبارت «صَلُّوا کَمَا رَأَیْتُمُونِی‏ أُصَلِّی»؛[1] (نماز خودتان را آن‌گونه بخوانید که من می‌خوانم) اجزاء نماز را برای مردم تبیین کرده که گزارش‌های آن در منابع تاریخی و حدیثی فریقین وجود دارد.[2]
همچنین در منابع روایی، ش ...
ادامه
1234
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز