• پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :
    صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن‏ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
  • امام صادق عليه السلام :
    فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
  • امام على عليه السلام :
    لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
  • امام صادق عليه‏السلام :
    صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوش‏سيما، خوش‏اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال، ص 42
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
تا کنون 1272 پرسش ثبت شده است!

■ چرا شيعيان پس از سلام نماز سه بار« الله اكبر» مي گويند؟

پاسخ از طرف محمدسعید اختریان پور:
دليل اين عمل شيعيان سيره عملي پيامبر و اهل بيت او ( عليهم السلام ) و همچنين توصيه آن بزرگواران بر انجام اين عمل مي باشد.
در خصوص سيره پيامبر خدا صل الله عليه و آله از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه وقتي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم، مکه ر ...
ادامه

■ چرا« حي علي خير العمل» در اذان اهل سنت وجود ندارد؟

پاسخ:
بر اساس آنچه كه از روايات اهل بيت پيامبر ( عليهم السلام ) وارده شده معلوم مي شود«حي علي خيرالعمل» جزو اذان بوده و در عهد پيامبراكرم(ص) و تا عهد ابي بكر و قسمتي از عهد عمر در اذان گفته مي شد بعدا عمر دستور دارد آن را از اذان و اقامه حذف كنند.
در رواي ...
ادامه

■ بنا به نظر شیعه چرا خواندن نماز با مهر كربلا ثواب بيشتري دارد؟

پاسخ:
علامه امينى(ره) در این باره مى‏فرمايد:«اين امر بر دو اصل اساسى استوار است:
الف) آن كه شيعه اماميه در صدد آن است كه براى خود تربت و مهرى پاك به همراه داشته باشد تا بر آن سجده نمايد.
ب) برخى از مكان‏ها بر بعضى ديگر برترى دارد، لذا آثار و بركاتى بر آن ...
ادامه

■ چرا شيعيان در نماز از مهر استفاده مي نمايند؟ آيا اين عمل شرك نيست؟ لطفا سندي محکم ارائه کنيد.

پاسخ:
بنا بر روايات بسيارى - كه شيعه و سنى نقل نموده‏اند - پيامبر(ص) بر خاك سجده مى‏كردند و در تابستان كه بر اثر هواى عربستان خاك و ماسه‏هاى كف مسجد النبى(ص) بسيار گرم و سوزان مى‏شد، بر حصير سجده مى‏كردند. در اين باره روايت پيامبر(صلى‏الله‏عليه) كه مورد ات ...
ادامه

■ در اذان زمان پيامبر (ص) اشهد ان علي ولي الله وجود نداشته آيا ما که داعيه شيعه بودن داريم در دين بدعت ايجاد کرديم؟

پاسخ:
براي همين فقهاي شيعه هيچ کدام نگفته اند که اين جمله جزء اذان است. از ديدگاه شيعه ، اذان مانند احکام شرعي ديگر، به رسول خدا(ص) وحي شده است نه اينکه پيامبر خدا با مسلمانان مشورت کند و قرار بگذارند که به فلان شکل انجام شود و به خاطر اينکه وحي است ، نمي ...
ادامه

■ آیا امام علی(ع) به شکل خلفاء قبل از خود نماز می خواند؟ اگر پاسخ مثبت است چرا؟ اگر منفی است ایشان چگونه این مسئله را برای مسلمانان توضیح داد؟

پاسخ:
امیرالمومنین علی علیه‌السلام به همان شکلی نماز را به جای می‌آورد که رسول خدا صلی الله علیه و آله، نماز می‌خواند و امروزه شیعیان نیز به همان صورت نماز می‌خوانند. در توضیح سخن فوق باید گفت:بنا بر شواهد تاریخی که در ادامه مطالب به آن اشاره می شود، پیامب ...
ادامه

■ آیا درست است که شیعیان پس از هر نماز سه بار مى گویند: «خان الأمین»؟

پاسخ:
فردى که این نسبت را به #شیعه داده است یا فردی معاند و لجوج است که در تقابل با شیعه چاره ای جز اتهام زنی ندارد یا اینکه از ریشه و تاریخ این عبارت سخیف نا آگاه است.

در توضیح این شعار کفرآلود باید بگوییم که یهود معتقد بودند که رشته نبوت باید در خان ...
ادامه

■ آیا بیت المقدس و مسجد الاقصی برای شیعه مکانی مقدس تلقی می شود وهابیت می گوید مسجد الاقصی برای شیعه قداستی ندارد و تنها بابت انگیزه های سیاسی بحث آن را مطرح می کند

پاسخ:
بیت المقدس و مسجد الاقصی نزد شیعه مکانی با شرافت و پر اهمیت تلقی می شود ٬ زیرا گذشته از آنکه قبله اول مسلمین بوده است ؛

وسائل الشیعه ج4 ص297

معراج گاه پیامبر گرامی نیز بوده است چنان که قرآن می فرماید ؛

« پاک و منزه است خدایی که بنده اش را د ...
ادامه

■ شیعه در وضو پاها را مسح می کند و اهل سنت آن را می شوید، آیا در کتب اهل سنت روایتی طبق نظر شیعه وجود دارد؟

پاسخ:

ما بیش از سى روایت یافتیم که بیانگر مسح پاها در وضوى رسول خدا و اصحاب اوست. [ اهل سنت رفتار اصحاب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که نشان دهنده سیره ایشان می باشد را به عنوان منبع احکام می پذیرند]

اینک برخى از روایات را در این جا ذکر مى کنیم و ب ...
ادامه

■ در بررسي هايي که بنده انجام دادم، مشاهده کردم بر اساس آيه 130 سوره طه اوقات نماز طور ديگري شرح داده شده و منابع روايي شيعه و به خصوص در نامه اي از حضرت علي(ع) به فرماندار مصر، اوقات نمازهاي يوميه مطابق آنچه امروزه اهل تسنن انجام مي دهند به صورت جداگانه بيان شده و حتي حضرت در نامه مذکور( که در نهج البلاغه آمده است) بيان مي دارند که نمازها را در اين اوقات به جماعت برگزار نماييد. بنابر اين چگونه مراجع تقليد و عموم شيعه نمازهاي پنج گانه را به صورت جدا از هم نمي خوانند و مثلا نماز ظهر و عصر را با هم مي خوانند؟

پاسخ:
گرچه بنا به نظر تمامي فقهاي شيعه خواندن نماز در پنج نوبت (ظهر، عصر، مغرب، عشاء و صبح) امرى مستحب و بهره مندى از ثواب اول وقت و فضيلت وقت خاص را به دنبال دارد؛ ولى خواندن نماز در سه وعده نيز با آيات قرآن كريم تعارض ندارد.
اصولاً آياتى كه با صراحت به ...
ادامه

■ این که شیعیان نماز عصر را بلافاصله بعد از نماز ظهر می خوانند بر خلاف سنت پیامبر ( صل الله علیه و آله ) و نوعی دروغ نیست؟! زیرا هنوز عصر نشده است؟!

پاسخ:
در ابتدا گفتنی است؛ زمان برگزاری نماز ظهر و عصر از هنگام اذان ظهر تا قبل از غروب یا مغرب است. بنابر این اگر کسی به هر دلیلی مانند خواب و یا سفر و یا تأخیر تا هنگام عصر نماز نخوانده باشد ابتدا باید نماز ظهر بخواند و سپس نماز عصر و دورغی اتفاق نیفتاده ...
ادامه

■ 1- چرا نمازهاي مستحبي را به جماعت خوانده نمی شود؟ در حالی که اهل تسنن در ماه رمضان نماز تراویح را به جماعت می خوانند؟

پاسخ:
باید توجه داشت که انسان ها داراي دو بعد فردي و اجتماعي اند، اسلام به عنوان يك آيين جامع و كامل براي تمام ابعاد زندگاني بشر، برنامه ها و دستورات سعادت بخشي را ارائه داده است، كه به طور طبيعي تكامل و تقرب انسان ها به مقامات عالي و در نهايت خداي سبحان د ...
ادامه

■ آيا اقتدا به اهل تسنن در نماز كار درستي مي باشد و حال آنكه اين امر با شرايطي كه براي امام جماعت گفته شده منافات دارد؟

پاسخ:
شركت در نماز جماعت اهل تسنن در مكه و مدينه چند فلسفه و هدف منطقي، عقلي و شرعي را بهمراه دارد كه بر اساس آن اكثر فقها به جواز شركت در نمازهاي جماعت اهل تسنن فتوا داده اند و شرط عدالت در اين مورد ساقط شده است.
شركت نكردن شيعيان در نمازهاي جماعت و يا ...
ادامه

■ چرا نمازهاي مستحبي را به جماعت خوانده نمی شود؟ در حالی که اهل تسنن در ماه رمضان نماز تراویح را به جماعت می خوانند؟

پاسخ:
باید توجه داشت که انسان ها داراي دو بعد فردي و اجتماعي اند، اسلام به عنوان يك آيين جامع و كامل براي تمام ابعاد زندگاني بشر، برنامه ها و دستورات سعادت بخشي را ارائه داده است، كه به طور طبيعي تكامل و تقرب انسان ها به مقامات عالي و در نهايت خداي سبحان د ...
ادامه

■ آيا اقتدا به اهل تسنن در نماز كار درستي مي باشد و حال آنكه اين امر با شرايطي كه براي امام جماعت گفته شده منافات دارد؟

پاسخ:
شركت در نماز جماعت اهل تسنن در مكه و مدينه چند فلسفه و هدف منطقي، عقلي و شرعي را بهمراه دارد كه بر اساس آن اكثر فقها به جواز شركت در نمازهاي جماعت اهل تسنن فتوا داده اند و شرط عدالت در اين مورد ساقط شده است.
شركت نكردن شيعيان در نمازهاي جماعت و يا ...
ادامه
12
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز