■ درباره ما

بسم الله الرحمن الرحیم

«الَّذينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاة»

آشنایی با مرکز تخصصی نماز

با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ ستاد، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین کلباسی.

سیاست این مرکز از بدو حرکت، شناساییِ کمبودها و نیازها در ترویج فرهنگ اقامۀ نماز و حرکت در جهت رفع کمبودها و تولید نیازها بوده است. این حرکت در سه حوزه بوده ‌است:

1. تربیت کارشناس توان‌مند و تأمین کارشناس برنامه‌های فرهنگی و آموزشی؛

2. تولید پژوهش‌های کاربردی و راهبردیِ مورد نیاز؛

3. تولید محصولات فرهنگی ـ هنریِ جذاب و اثرگذار.

مرکز در این سه حوزه، نشست‌ها، پژوهش‌ها و تولیدات متعددی داشته است.

مرکز تخصصی نماز، سه گروه تأثیرگذار «مربیان و مبلغان»، «خانواده» و «اهل رسانه» را در صدر خدمات‌دهی خود قرار داده است. یکی از کمبودها در ترویج فرهنگ اقامۀ نماز، در حوزۀ هنر و رسانه است. در این باره «واحد نماز و رسانۀ» مرکز، متکفل ارسال مطلب برای رسانه‌ها و در حقیقت، ترویج رسانه‌ایِ نماز است. کمبود دیگر، کاری جدّی در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و ارائه راه‌کار برای نهادینه شدن فرهنگ نماز در بخش‌های گوناگون جامعه است. سندِ ما، پیام‌های مقام معظم رهبری به اجلاس‌های نماز است. «گروه پی‌گیر مطالبات مقام معظم رهبری» در مرکز شکل گرفته است؛ با این هدف که در چارچوب خط‌دهی‌های حضرت آقا، چشم‌انداز مرکز و نهادهای فرهنگی را در جهت اقامۀ نماز تبیین کند. کمبود دیگر، توجه نکردن به موضوع «تارکانِ نماز» است. «گروه پژوهشیِ دعوت به نمازِ» مرکز، در کاری عمیق، علل ترک نماز را به ‌دست آورده و در راستای آن، به دنبال دست‌یابی به راه‌کارهای اساسی است. کمبود دیگر، نبود سایتی قوی برای به ‌دست آوردن مطالبِ به‌روز دربارۀ نمازی است، که درگاه الکترونیکیِ «معارف نماز» را در اجلاس رونمایی می‌کنیم.

رويكردهای محتواييِ مبلغان

مبلغان مرکز از میان مبلغان موفق حوزۀ خانواده، دانش‌آموزی و دانشجویی پذیرفته شده‌اند. مرکز با آموزشِ معارف نماز به آن‌ها، حرکت تبلیغیِ آن‌ها را برنامه‌ریزی کرده است. سیاستِ اصلیِ تبلیغ معارف نماز، تعمیقِ نماز برای نمازگزاران و دعوت به نماز برای ترک‌کنندگان و بی‌توجهان به نماز است؛ به همین جهت، دو رویکرد و سرفصل اصلیِ ما، «تکمیل نماز» و «دعوت به نماز» است.

 

خلاصه فعالیت‌های معاونت‌های مرکز تخصصی نماز

اداره  فرهنگ و آموزش

فعالیت‌ها:

تربیت مدرس، نویسنده و پژوهشگر در حوزه معارف نماز در  دوره های بلند مدت یک ساله؛

تشکیل کارگروه‌های آموزشی – پژوهشی با هدف تربیت اساتید متخصص در گرایش‌های مورد نیاز مانند: کارگروه‌های دعوت به نماز، نماز و خانواده، تفسیر آیات نماز، اسرار نماز، بررسی روایات نماز و ... .

تدوین نظام‌نامه آموزشی

شورای آموزش

برگزاری دوره تکمیلی مخصوص فارغ‌التحصیلان .

برگزاری سلسله جلسات هم‌اندیشی اساتید مرکز جهت توانمندسازی هرچه بیشتر آنها.

برگزاری اردوهای معرفت‌افزایی و تعالی نماز برای دانش‌پژوهان و خانواده‌های آنها

 

اداره تبلیغ و ارتباطات

1. برنامه‌ریزی و همکاری محتوایی و اعزام استاد برای دوره‌های مختلف کوتاه‌مدت و بلندمدت ویژه اقشار تأثیرگذار در ترویج فرهنگ نماز؛

2. برگزاری دوره‌هایی برای طلاب و روحانیون سراسر کشور با عناوین:

3. تربیت مربی معارف نماز (طرح معراج)؛ 50 دوره

4. دوره تربیت مبلغ نماز (طرح مفتاح)؛ 500 دوره

5. نشست تخصصی ویژه طلاب مقدمات (طرح محراب)؛ 700 دوره؛

6. اعزام استاد و کارشناس به نشست‌های مختلف دانشجویی، دانش‌آموزی، خانواده، مربیان مهدکودک و مربیان چهره‌به‌چهره اعتکاف، نمایشگاه کتاب و نمایشگاه قرآن، 15000 نشست.

7. تعامل و همکاری با ادارات در اجرای برنامه‌های نمازی.

8. ارتباط و توانمندسازی گروه‌های تبلیغی جهادی جهت تبلیغ نماز در بین اقشار مختلف جامعه.

9. برگزاری دوره‌های آموزشی تبلیغی برای مبلغین سازمان اوقاف و دفتر تبلیغات اسلامی.

 

اداره پژوهش و تولید

  1. تدوین درسنامه‌های تخصصی ویژه دوره‌های مختلف نماز برای اقشار مختلف مانند: درسنامه دوره تخصصی معراج، درسنامه دوره عمومی مفتاح، درسنامه نماز و خانواده و ... .
  2. تألیف بیش از 30 کتاب علمی برای مربیان، مبلغان و فرهیختگان در موضوعات مختلف نماز.
  3. طراحی و تولید بیش از 200 محصول فرهنگی و ترویجی در قالب‌های متنوع و برای تمام سنین؛ قالب‌هایی همچون: انواع کتاب داستان و شعر، پوستر، تابلو نمایشگاه، نرم‌افزار، ابزارهای سرگرمی و بازی رایانه‌ای.
  4. کارشناسی و مشاوره در زمینه محصولات و فعالیت‌‌های پژوهشی و ترویجی مرتبط با نماز.

 

اداره رسانه و فضای مجازی

راه‌اندازی وبگاه قنوت و قنوت نوجوان، تدوین و تولید دوره‌های آموزش مجازی نماز، کتاب‌های اندروید، راه‌اندازی کانال در شبکه‌های مجازی ایتاو سروش، راه‌اندازی شبکه مجازی نمازی با عنوان قنوت،اینستاگرام و آپارت و ارسال محتوا به رسانه‌های مکتوب و مجازی؛

در وبگاه‌ قنوت می‌توانید درباره نماز بخوانید، بدانید، بشنوید و تصاویر، پوستر و کلیپ‌های زیبایی را ببینید و هر سؤال نمازی را که داشته باشید، بپرسید. همچنین می‌توانید از کتابخانه مجازی بهره ببرید، به گنجینه پایان‌نامه‌های نماز دسترسی داشته باشید و نظر کارشناسان ما را درباره کتاب‌های نمازی در بخش کتاب‌شناسی بدانید.

 

شماره تماس:
مدیریت: 37841860
روابط عمومی: 37740732
سایت: 37833208
اداره پژوهش و تولید: 37841861 - 37841862

اداره تبلیغ و ارتباطات: 37740930

آدرس: قم - خیابان شهداء (صفاییه) - کوچه 22 (آمار) - مرکز تخصصی نماز - طبقه اول

 

درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز