• پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :
    صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن‏ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
  • امام على عليه السلام :
    لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
  • امام صادق عليه‏السلام :
    صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوش‏سيما، خوش‏اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال، ص 42
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
  • امام صادق عليه السلام :
    فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
تا کنون 1252 پرسش ثبت شده است!

■ منظور از تعقییبات نماز چیست ؟

پاسخ از طرف محمدسعید اختریان پور:
تعقیب یعنی نماز گزار بعد از نماز به دعا ، ذکر ، تلاوت قرآن و اموری از این قبیل همچون تفکر در عظمت خداوند ، گریه از ترس یا شوق به او بپردازد که از سنت های تاکید شده می باشد و منافعش در دین و دنیا زیاد است .
امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : بعد از ...
ادامه

■ نماز يعني چه؟ خدا چه انتظاری از نماز ما دارد؟!

پاسخ:
عده‌اى معتقدند واژه« نماز» درلغتِ فارسى از لفظ پهلوى نماك (namac) گرفته شده كه آن هم از ريشه ايرانِ‌باستان واژه«نم»(nam) به معناى خم شدن و تعظيم كردن گرفته شده‌است .
از جمله‌معانى نماز در كتاب‌هاى لغت فارسى عبارتند از: بندگى، اطاعت، سجود، پرستش، خد ...
ادامه

■ واژه «نماز» در فارسی به چه معناست؟ چرا در عربی آن را «صلاه» معنا می کنند؟

پاسخ:
واژه فارسی نماز، از واژه پهلوی «نِماک» گرفته شده است. نماک نیز از ریشه باستانی «نِم» به معنای خم شدن و کرنش است. اندک اندک در میان مسلمانان واژه هایی همچون صلات و عبادت، جای آن را گرفتند.(1)

بر اساس برخی اسناد تاریخی، گروهی از ایرانیان تازه مسلمان ...
ادامه

■ معنای قربه الی الله چیست؟ "من به خدا نزدیکتر شوم" منیت نیست؟

پاسخ:
از رسول خدا(ص) نقل شده است: «إنّما الأعمال بِالنّیات» «عمل انسان ارزشی ندارد مگر به نیت»کلینی به سند معتبر از حضرت صادق(ع) روایت نموده که رسول خدا(ص) فرمود:«نیت مؤمن بهتر از عمل اوست و هر عمل کننده موافق نیت خود عمل می‌کند.»


در معنی نیت اشتباه ز ...
ادامه

■ دلیل تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به خانه کعبه چه بود؟

پاسخ از طرف هادی مرادی:
استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 141 و 142 سوره بقره پرداخته است.

آیه 141:

تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَ لَكُمْ مَا كَسَبْتُمْ وَ لاَ تُسئَلُونَ عَمَّا كَانُواْ ...
ادامه

■ رابطه نماز با دیگر عبادت‌ها چیست؟

پاسخ از طرف هادی مرادی:
رابطه نماز با دیگر عبادت‌ها چیست؟
پاسخ اجمالی
نماز، یکی از عبادت‌های بزرگ و اساسی در دین اسلام و از ضروریات دین می‌باشد، به گونه‌ای که در روایات آمده است: «اولین چیزی که بندگان خدا در روز قیامت مورد سؤال و حسابرسی قرار می‌گیرند نماز است. اگر نماز ...
ادامه

■ اگر یک شیعه بخواهد به صورت فرادا «نماز تراویح» را که همان مستحبات رمضان است، بخواند و در آن هر شب یک جزء را ختم کند، به چه صورت است؟

پاسخ از طرف هادی مرادی:

پاسخ اجمالی
«تراویح» جمع «تَرویحه»، به معنای استراحت است که متضمن معنای نشستن است. در نمازهای نافله شب‌های ماه رمضان، به دلیل طولانی بودن قیام‌های این نمازها، بعد از هر چهار رکعت نماز به استراحت می‌پردازند. از این‌رو، به هر چهار رکعت این نماز یک ...
ادامه

■ امام صادق(ع) می‌فرمایند: خداوند دو شهرت را دشمن می‌‌دارد، شهرت لباس و شهرت نماز، لطفا این حدیث را توضیح دهید؟

پاسخ از طرف هادی مرادی:
امروزه؛ ما به اسامی ‌افرادی بر می‌‌خوریم که اسطوره‌‌های ملی یا مذهبی‌‌اند و برخی همچون انبیای الهی شهرت جهانی در همه دوران بعد از خود، داشته‌اند. قهرمانان ملی و دینی، نیز از جمله کسانی هستند که شهرت فراوانی دارند. بی‌تردید نمی‌توان این نوع شهرت را ن ...
ادامه

■ علل سستی در نماز چیست؟

پاسخ از طرف هادی مرادی:
به نظر می رسد کسالت در نماز معلول یکی از سه موضوع زیر است که با بر طرف کردن این سه و تلاش برای شادابی در نماز، این مهم حاصل خواهد شد. آن سه موضوع عبارت است از:

1- بی فایده دانستن نماز، که باعث می شود انسان آن را به صورت یک وظیفه خشک بینگارد و طبی ...
ادامه

■ چرا نماز جزء اصول دین به شمار نیامده ؛ در حالی که از مهمترین واجب ها و ستون دین است ؟

پاسخ:
هر مکتبی از دو بخش تشکیل شده است:
اول -اعتقادات و مطالب نظری
دوم - تکالیف و دستورات عملی
مجموعه اعتقادات اسلام را اصول دین می گویند و مجموعه تکالیف اسلام را فروع دین می گویند. نماز چون از اعتقادات فکری نیست ، جزء اصول دین نیست. و چون از مجموع ...
ادامه

■ با وجود اهمیت بالای نماز ، چرا قرآن فقط دستور به اقامه نماز داده و شیوه و جزئیات آن را بیان نکرده است؟

پاسخ:
قرآن قانون اساسی اسلام می باشد و در قانون اساسی - همانگونه که از اسم آن پیداست - اصول اساسی بیان می شود نه جزئیات . انتظار بیان مصادیق و جزئیات در قرآن مانند انتظار بیان همه جزئیات در کتاب قانون اساسی کشور است. اگر قرآن در هر موضوعی وارد جزئیات شود و ...
ادامه

■ به کدام دلیل قرآنی ثابت می کنید نماز واجب است؟

پاسخ:
آیات زیادی وجود دارد که در اینجا به دو آیه اشاره می نماییم :

1- « فاقیموا الصلوه ان الصلوه کانت علی المومنین کتابا موقوتا » ( نساء / 103) نماز را انجام دهید زیرا نماز وظیفه ثابت و معینی برای مومنان است.
« اقیموا » صیغه امر است و امر نیز بر واج ...
ادامه

■ نماز یعنی چه ؟

پاسخ:
عده ای معتقدند واژه « نماز » از لفظ پهلوی نماک گرفته شده که آن هم از ریشه ایران باستان واژه «نم» به معنای خم شدن و تعظیم کردن گرفته شده است.
برخی معانی واژه « نماز » عبارتند از :
بندگی ، اطاعت ، سجود ، پرستش خدمتکاری و فرمان برداری.

« نماز » ...
ادامه

■ معناى وضو چيست؟ در کجای قرآن آمده که باید قبل از نماز اینگونه دست و صورت خود را بشوییم؟

پاسخ:
«وضو» در لغت به معناى نظافت و پاكيزه كردن است‏ و در اصطلاح فقه عبارت است از: شستن مخصوص؛ كه مى‏توان آن را به دو صورت انجام داد: ترتيبى و ارتماسى.
وضوى ترتيبى بدين صورت است كه به قصد قربت و اطاعت از فرمان خدا، ابتدا صورت و سپس دست راست و بعد دست چپ ...
ادامه
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز