• امام صادق عليه السلام :
    فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
  • امام صادق عليه‏السلام :
    صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوش‏سيما، خوش‏اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال، ص 42
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
  • امام على عليه السلام :
    لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
  • پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :
    صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن‏ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
فرهنگ نامه نماز
دسته بندی :
همه آ ا ب پ ت ث ج چ ح خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

■ احکام ترخیصی

منظور از احکام ترخیصی ،احکام فاقد الزام شرعی در فعل يا ترک عمل می باشد.   فهرست مندرجات تعریف احکام ترخیصی مستندات مقاله منبع   تعریف احکام ترخیصی احکام ترخيصى از اقسام احکام تکلیفی است و به احکامى گفته مي شود که
کلمات کلیدی :
دسته : فقه
مشاهده

■ احکام شرعی

به مجموعه قوانين و مقرّرات اسلام، احكام شرعى می‌گویند.   فهرست مندرجات تعریف احکام شرعی تقسیمات احکام شرعی حکم تکلیفی حکم وضعی پانویس   تعریف احکام شرعی احكام شرعى مجموعه قوانين و مقرّراتى است
کلمات کلیدی :
دسته : فقه
مشاهده

■ اذان

جملات مخصوص برای اعلام وقت نماز را اذان گویند، که به رسول خدا وحی شده است. [۱]   فهرست مندرجات معنای لغوی اذان معنای اصطلاحی اذان طریق عرضه اذان بر پیامبر کاربرد فقهی اذان فقرات اذان در نظر شیعه فقرات اذان در نظر اهل تسنن
کلمات کلیدی :
دسته : فقه
مشاهده

■ اذان اعلام

اذان اعلام، گفتن اذان به منظور آگاهی دادن به دخول وقت نماز را گویند و در باب صلات از آن سخن رفته است.   فهرست مندرجات تفاوت میان اذان اعلام و اذان نماز پانویس منبع   تفاوت میان اذان اعلام و اذان نماز در اذان اع
کلمات کلیدی :
دسته : فقه
مشاهده

■ اذان ذکری

اذان ذکری یااذان ذکر به اذان نماز، در مقابل اذان اعلام اطلاق می شود.   فهرست مندرجات پانویس منبع   پانویس     منبع فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت، ج۱، ص۳۵۸.
کلمات کلیدی :
دسته : فقه
مشاهده

■ اذان سوم

اذان سوم به اذان بدعت برای نماز جمعه و اذان برای نماز عصر پس از نماز جمعه را گویند و از آن در باب صلات بحث شده است.   فهرست مندرجات تعریف اذان سوم حکم تکلیفی اذان سوم پانویس منبع   تعریف اذان سوم تعبير اذان دوم
کلمات کلیدی :
دسته : فقه
مشاهده

■ اسامی و صفات قرآن

محتویات توضیح مفهومی منابع اصطلاح‌نامه مترادفات اعم اخص وابسته نمایه‌های موضوعی منابع   توضیح مفهومی   اسامی و صفات قرآن : نام‌ها و اوصاف قرآن در قرآن و روایات &nb
کلمات کلیدی :
دسته : قرآن
مشاهده

■ استحباب

از احکام پنج‌گانه تکلیفی را استحباب گویند. از این عنوان در باب طهارت و صوم و نیز سایر ابواب فقهی به مناسبت و در اصول فقه، مبحث اوامر، ضدّ و مقدّمۀ واجب، سخن رفته است.   فهرست مندرجات تعریف استحباب تعریف متأخران تعریف استحباب
کلمات کلیدی :
دسته : فقه
مشاهده

■ استخفاف

سهل‌انگاری در نماز یعنی؛ آنهایی که از نمازشان غافلند اهتمامی به امر نماز ندارند و از فوت شدنش نگران نیستند چه این که به کلّی فوت شود و چه این که بعضی از اوقات فوت گردد و چه این‌که وقت فضیلتش از دست برود و چه این‌که ارکان و شرایطش و احک
کلمات کلیدی : استخفاف
دسته : فقه,عبادت
مشاهده

■ اسرار نماز

دانستنن نهان و ملکوت نماز، تنها یک پیشنهاد اخلاقی نیست؛ بلکه به گفتة امیرمؤمنان (ع) ، نماز، بدون دانستن تأویل آن، ناقص است و نمازگزار را به منزل مقصود نمی­رساند. "جابربن­عبدالله انصاري" نقل می­کند: حضرت علی (ع)  به فردی فرم
کلمات کلیدی : اسرار نماز
دسته : عبادت
مشاهده

■ اعتصام

نجس نشدن آب به ملاقات نجس را اعتصام گویند. واژۀ اعتصام به عنوان حالت و صفتی برای آب در باب طهارت مطرح شده است.   فهرست مندرجات معنای معتصم انواع آب حکم آب معتصم سبب اعتصام پانویس منبع   معنای معتصم به آبی که
کلمات کلیدی :
دسته : فقه
مشاهده

■ اعیان نجس

منظورازاعیان نجس یا اشیای ناپاک،اشیایی است که در شرع حکم به نجاست آنها شده است. به اعیان نجس، نجاست نیز گفته می‌شود. [۱] [۲]   فهرست مندرجات اقسام نجاسات بول غائط منیّ خون عرق میته سگ خوک کافر شر
کلمات کلیدی :
دسته : فقه
مشاهده

■ اقامه

اِقامه کلماتی ویژه است که از آن در باب صلات سخن رفته است.   فهرست مندرجات کیفیّت اقامه شهادت به ولایت امام علی علیه السلام اقامه برای زن اقامه برای مسافر شرایط اقامه شرط طهارت در اقامه استحباب اقامه در نمازها قول قدما د
کلمات کلیدی :
دسته : فقه
مشاهده

■ اقامه

اقامه اکثر مورادی که لفظ "صلوة" در قرآن آمده به دنبال آن كلماتي از جنس اقامه همچنون "أقِم" و "أقيموا" وديگر مشتقات آن آمده است. حال به منظور بررسي معنا و مفهوم "اقامه"، ابتدا آنرا به صورت لغوي و سپس دراصطلاح
کلمات کلیدی : اقامه
دسته : فقه,عبادت
مشاهده

■ البادِی ء

اسم فاعل از ریشة ثلاثی «ب د ء» که ماضی و مضارع آن (بَدَءَ، یَبْدَءُ) در چند آیة قرآن (عنکبوت :20، سجده :7، اعراف :29، انبیاء:104، یونس : 4،34، نمل :64، روم : 11،27)، در مقام اشاره به آفرینش نخستین و غالباً همراه با فعل «یُعیدُ»
کلمات کلیدی :
دسته : قرآن
مشاهده
1234
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز