■ واژه «نماز» در فارسی به چه معناست؟ چرا در عربی آن را «صلاه» معنا می کنند؟
پاسخ: واژه فارسی نماز، از واژه پهلوی «نِماک» گرفته شده است. نماک نیز از ریشه باستانی «نِم» به معنای خم شدن و کرنش است. اندک اندک در میان مسلمانان واژه هایی همچون صلات و عبادت، جای آن را گرفتند.(1)
بر اساس برخی اسناد تاریخی، گروهی از ایرانیان تازه مسلمان در سال های حکومت اعراب بر ایران، به جای واژه «صلاه» از کلمه «نِماک» (به کسر نون) استفاده می کردند. آنان هنگام فراخواندن مردم به سوی نماز، به جای «الصلاه»، واژه «النِّمَاک» و به جای «حی علی الصلاه» عبارت «بشتابید به سوی نِماک» را به کار می بردند.(2)
فرهنگ عمید، نماز را چنین معنا کرده است: «پرستش، نیاز، سجود، بندگی و اطاعت، خم شدن برای اظهار بندگی و اطاعت و یکی از فرایض دین، عبادت مخصوص و واجب مسلمانان که پنج بار در شبانه روز به جا می آورند».(3)
پی نوشت ها:
1- حسن راشدی، نمازشناسی، ج 1، ص 65، برگرفته از: محمد خزایلی، احکام قرآن، ص 338.
2- حسن راشدی، نمازشناسی، ج 1، ص 65، برگرفته از: محمد خزایلی، احکام قرآن، ص 338.
3- فرهنگ عمید، ج 2، ص 1919، برای مطالعه بیشتر درباره نماز نک: محسن محمدی، از نمازگزاری تا انس با نماز، صص 23 _ 28.
منبع: پرسمان نماز : پاسخ به پرسشهای نماز/محسن محمدی
■ آيا نماز بدون حضورقلب باطل است؟
با توجه به اهميت فراوان حضور قلب و جايگاه آن، اين پرسش پيش میآید كه: نمازهای بدون حضور قلب چه حکمی دارد؟ يا نمازهایی كه مرتبه ای از حضورقلب را دارد، ولی در تمام اجزايش حضور قلب نيست، چه میشود؟
درباره اين مطالب مرحوم ميرزا_جواد آقا ملكی تبريزی ...
■ آیا کنجکاوی و پرسش درباره « فلسفه احکام » درست است ؟
از منظر دین هیچگونه مانعی در خصوص کنجکاوی و پرسش از فلسفه احکام وجود ندارد. چرا که
اولا : صدها آیه و حدیث ، مردم را به تفکر و تعقل فرا می خواند. و هیچ مکتبی به اندازه اسلام ، به اندیشیدن دعوت نکرده است. (1 )
ثانیا : یکی از انتقادهای شدید قرآن ...
■ آیا حضور قلب دارای مراتب و مراحل هست که بشود با تمرین به دست آورد
مراتب حضور قلب:
در سخنان بزرگان اهل معرفت برای حضور قلب مراتبی بیان شده است که در ادامه به اختصار به آن اشاره میکنیم.
• مرتبۀ اول:
نمازگزار همین اندازه میداند كه دارد با خداوند سخن میگوید و او را ستایش میکند؛ اگر چه به معانی الفاظ توجه ندارد. ...