■ اسرارتکبیرات افتتاحیه
اسرارتکبیرات افتتاحیه
تکبیرات افتتاحیه
مستحب است در آغاز نماز، افزون بر تکبیرة الاحرام که جزء نماز به شمار ميرود و واجب است، شش تکبیر دیگر گفته شود. گفتن سه یا پنج تکبیر نیز جایز است. به اين تکبیرها، تکبیرات افتتاحیّه گفته میشود.[1]
هشام بن حكم از امام موسی بن جعفر(ع) پرسيد: "چرا براي گشايش نماز، هفت تكبير بهتر است؟" امام فرمود: "خداوند آسمانها و زمينها و حجابها را هفتگانه آفريد. هنگامي که پيامبر (ص) را به معراج برد و نزديکياش تا خداوندش به اندازه فاصله دو كمان يا نزديكتر شد، وي تكبير گفت. آنگاه که حجاب دوم از پيش رويش برداشته شد، باز تكبير گفت. همين سير را دنبال کرد تا به هفت حجاب رسيد و هفت تكبير گفت. به همين سبب بود که خداوند او را به نهایت بزرگواری رساند.[2] از اين رو، براي گشايش نماز هفت تكبير گفته ميشود.[3]
هنگامي که انسان سالك از ماده و سطح آن به فراز آيد و اوج گيرد، دستيابي به فراسوي آن برايش آسان ميگردد. اين همان معناي دريدن حجاب است. دريدن هر حجاب، متناسب با همان صورت ميگيرد. حجاب نوريِ هفت آسمان فقط با نور در هم ميشكند. در آن جا، تکبير حجابهاي نوري را از ميان ميبرد. از اين رو، داراي حقيقتي عيني است كه بر چيزهاي جز خودش چيره ميشود. از آن جا که آسمانها هفتگانه هستند و در طول هم قرار گرفتهاند، هنگامي که حجابي پاره شود، رتبهاي از تقرب پديد ميآيد كه پيش از آن وجود نداشته است. هر گاه نمازگزار تكبير ميگويد، يک درجه در مناجات به مولايش نزديك ميشود. بنابراين، رتبههاي قرب به خداوند نیز به صورت طولی است.
در آغاز نماز كه معراج مؤمن است[4]، هفت تكبير تعيين شده است. نمازگزار با گفتن هر تكبير، بر فراز يکي از آسمانهاي قرب و معرفت برميآيد و در پي آنها، نماز از هفت آسمان ميگذرد و به درجه قبولي ميرسد.[5] برخي نيز گفتهاند که راز تكبيرهاي هفتگانه، زدودن غفلت نمازگزار بر اثر خاکساري در پيشگاه خداوند است. رقم هفت به آسمانها و زمينها و درياهاي هفتگانه اشاره دارد.[6]
چندباره گفتن تكبيرها براي تأكيد بر يك تكبير و تکرار معنای گذشته نيست؛ بلكه هر يك از آنها معنايي ويژه دارد كه جز معناي ديگر است و هر تکبیر پایهاي جدید از سیر معنوی را بنيان مينهد. به همين سان، تکرار واژه وحدَهُ در دعا، براي تأكيد نيست؛ بلكه هر يك از آنها رتبهاي ويژه از توحيد ذاتي و صفاتي و افعالي را نشان ميدهد.[7]
در تفسیري دیگر از این تکبیرها، امام صادق (ع) ميفرمايد: "تكبيرهاي آغاز نماز از آن رو هفتگانه هستند كه اصل نماز دو ركعت است و با هفت تكبير گشوده ميشود: تكبيرةالاحرام، تكبير ركوع، دو تكبير سجدههاي ركعت اول، تكبير ركوع ركعت دوم، و دو تكبير سجدههاي ركعت دوم. هنگامي که انسان در آغاز نمازش هفت مرتبه تكبير گويد، چنانچه بعضي از تكبيرهاي ميان نماز را فراموش كند يا از همه آنها غافل بماند، نمازش دچار کاستي نميشود. "[8]
پی نوشت
[1]. عبدالاعلی سبزواری، مهذب الاحکام، ج6، ص187.
[2]. رَوَى هِشَامُ بْنُ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ: «أَنَّ النَّبِيّ لَمَّا أُسْرِيَ بِهِ إِلَى السَّمَاءِ قَطَعَ سَبْعَةَ حُجُبٍ فَكَبَّرَ عِنْدَ كُلِّ حِجَابٍ تَكْبِيرَةً فَأَوْصَلَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِذَلِكَ إِلَى مُنْتَهَى الْكَرَامَةِ.» (من لا یحضره الفقیه، ج1، ص30)
[3]. روح الله خمینی، سر الصلاة، ص80.
[4]. اين سخن بدين مطلب اشاره دارد: اگر روایت «الصلاة معراج المؤمن» را از اين رو نپذيريم که به صورت مرسل از پیامبر نقل شده، در مضمون روایات ميتوان همين مفهوم را دريافت نمود؛ از جمله این روايت که خاستگاه اعمال نماز در معراج بوده است. نيز میتوان اين مفهوم را که نماز مايه معراج مؤمنان است، از مفهوم اين سه آیه برداشت کرد:
الف. نماز ذکر خدا است: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري.» (طه: 14)
ب. با ذکر خداوند، دلها آرام مييابد: «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب.» (رعد: 28)
ج. قلب آرام به سوي خداوند عروج میکند: «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّة ارْجِعي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّة.» (فجر: 27 و 28)
[5]. میرزا جواد ملکی تبریزی، اسرار الصلاة، ص116.
[6]. مقدمة سر الصلاة، نقل از کشف الغطاء، ص293.
[7]. رازهای نماز، ص55.