■ اسرارنیت نماز
اسرارنیت نماز
نیت
دستاورد هر فرد از کارهايش وابسته به اخلاص و چگونگی نیت او است. گواه این سخن، روایتی از پيامبر گرامي(ص) است که فرمود: "پاداش کارها فقط بر اساس نیتها است و بهره هر کس همان است که نیت کرده است. "[1] کسی که برای دستيابي به بهره آخرت ميکوشد، پاداشش بر عهده خدا است و کسی که برای رسیدن به بهره دنيا بکوشد، پاداشی جز آن چه در سر داشته، ندارد. در حقیقت، بهاي هر کار به اندازه کسي و چیزی است که آن کار برايش انجام ميشود. از اين رو، در روايت آمده است: "نيّة المؤمن خير من عمله: نيت انسان مؤمن از کار او برتر است. "[2] نيت، روح و مغز کار است و از اين رو، بر آن برتري دارد.
مقصود از نيت در اين جا "قصد عنوان" در عبادات نيست، مانند اين كه کسي نيت كند نماز ظهر يا عصر بخواند. مقصود، تنها قصد قربت و نزديكي به خداوند است:
قُلْ إِنَّ صَلاتي وَ نُسُكي وَ مَحْيايَ وَ مَماتي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمين.[3]بگو: به راستي نماز و مناسک و زندگي و مرگم براي الله، خداوند جهانيان، است.
بدین روی، نيت به معناي قصد نزديک شدن به خداوند، روح کار است و عمل انسان با آن زنده ميشود و ميميرد. پيدا است كه مرده هيچ اثري ندارد. از ديگر سو، نيّت نيز به اخلاص زنده است. اخلاص يکي از رازهاي خداوند است. خدا اين راز را در دل كسي قرار ميدهد كه دوستش دارد. پاكدل خالص، کسي جز خدا را در دل قرار نمیدهد.
با توجه به اهمیت نماز نیت اقامه این عبادت نیز اهمیت دارد. تا هنگامي که نمازگزار بر نیت خالص خود پايدار است، نمازش معراج او به شمار ميرود. اما هر گاه نمازگزار از نیت ناب غافل بماند، نمازش رنگ مناجات را از دست ميدهد و نداي "واي بر نمازگزار! " به گوشش ميرسد:
فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ. الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُون. الَّذينَ هُمْ يُراؤُون.[4]
وای بر نمازگزاران؛ همانان كه در نمازشان سهلانگارند و ریا میورزند.[5]
رتبههاي نیت
نیت عبادتگران سه رتبه دارد. گروهي از بيم دوزخ عبادت میکنند. اين گونه عبادت از آنِ بردگان است. دستهاي به آرزوي بهشت عبادت ميکنند. اين نوع عبادت از آنِ تاجران است. گروهي از روي محبت و عشق، خدا را میپرستند. اين گونه عبادت از آنِ آزادگان و كريمان است.[6]
اين هر سه گونه پرستش صحيح هستند؛ اما رتبههاي گوناگون دارند. صحيح بودنشان به اين دليل است که هر سه براي خداوند انجام ميشوند، نه براي جز او. كسي كه خدا را به دليل هراس از دوزخ عبادت ميكند، فقط خدا را ميپرستد؛ ولي هنوز از بند غضب رها نشده است و نميداند كه بايد از معبودش، چيزي بیش از رهايي از آتش را بخواهد. نیز كسي كه براي يافتن بهشت، عبادت ميكند، جز خدا را نميپرستد؛ اما هنوز از بند شهوت نرسته است و نميفهمد كه بايد از مولايش چيزي فراسوي رسيدن به بهشت را آرزو كند. ولي خردمندي كه شوق خشنودي مولاي خويش را دارد، آزادهاي است كه ميفهمد چه بايد بخواهد. این برترين گونه عبادت است.[7]
فاش میگویم و از گفته خود دلشادم
بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم
نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار
چه کنم حرف ديگر یاد نداد استادم
پی نوشت ها
[1]. قال الصادق:«صاحب النية الصادقة صاحب القلب السليم، لان سلامة القلب من هواجس المحذورات بتخليص النية للَّه في الامور كلها. قال اللَّه تعالى يوم لا ينفع مال و لا بنون الا من أتى اللَّه بقلب سليم و قال النبى نية المؤمن خير من عمله و قال انما الاعمال بالنيات و لكل امرء ما نوى، فلا بد للعبد من خالص النية في كل حركة و سكون لانه اذا لم يكن بهذا المعنى يكون غافلا و الغافلون قد وصفهم اللَّه تعالى فقال: ان هم الا كالانعام بل هم اضل سبيلا و قال: اولئك هم الغافلون.» (مصباح الشريعة، ترجمه: مصطفوى، ص19)
[2]. الكافي، ج2، ص 84.
[3]. انعام: 162.
[4]. ماعون: 4.
[5]. رازهای نماز، ص76.
[6]. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: إِنَّ الْعُبَّادَ ثَلَاثَةٌ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَوْفاً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى طَلَبَ الثَّوَابِ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأُجَرَاءِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حُبّاً لَهُ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ وَ هِيَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ. (الكافي، ج2، ص84)