■ آیا نماز تحیتی که در مسجد جمکران خوانده می شود دستور کلی برای همه مساجد است یا اختصاص به مسجد جمکران دارد؟
پاسخ از طرف محمد قهرمانی: عبادات و ادعیه توقیفی هستند به این معنا که هر کدام از آنها آثاری دارند که ترتب آن آثار بر آن مبتنی است به این که آن عمل به همان نحو انجام شود مثل این که پزشک حاذقی برای مریضی دارویی تجویز می کند و به او می گوید باید روزی سه وعده بخوری این مریض حق ندارد روزی چهار یا پنج مرتبه و یا یک یا دو وعده بخورد که در آن صورت آن اثر مورد انتظار را نخواهد داشت .
یونس بن عبد الرحمن از عبد اللَّه بن سنان روایت کرده که حضرت صادق (ع) فرمود: به این زودى براى شما شبههاى پیش خواهد آمد که نه علم خروج از آن را دارید و نه امامى (حاضر) هست که شبهه را براى شما حل کند، و در سرگردانى خواهید ماند افرادى که بخواهند از این گونه شبهات رهائى پیدا کنند باید دعاى غریق را بخوانند، گوید: عرض کردم دعاى غریق کدام است؟ فرمود: می گوئى: «یا اللَّه یا رحمان یا رحیم، یا مقلّب القلوب ثبّت قلبى على دینک» گفتم: «یا مقلّب القلوب و الابصار ثبّت قلبى على دینک» فرمود: خداوند مقلب قلوب و ابصار هست و لیکن همان طور که من دستور دادم قرائت کن و بگو: «یا مقلّب القلوب ثبّت قلبى على دینک»[1]
بنابر این نمازها و ادعیه وارده به همان سبک و در همان زمان و مکان و شرایط خاصی که وارد شده باید بجا آورده شود.
مرحوم شیخ عباس قمی (ره)برای اعمال مسجد مقدس جمکران چهار رکعت نماز ذکر می کند که دو رکعت آن، نماز تحیّت و دو رکعت دیگر، نماز امام زمان(ع) است که نماز امام زمان (ع) برای بعد از نصف شب جمعه برای گرفتن حاجت نیز ذکر شده است.[2]
نتیجه این که نماز تحیتی که در مسجد جمکران خوانده می شود دستور کلی برای همه مساجد نیست، بلکه فقط اختصاص به مسجد جمکران دارد.
طریقه اقامه نماز تحیت مسجد مقدس جمکران:
دو رکعت است که در هر رکعتى یک مرتبه «حمد» و هفت مرتبه سوره «قل هو الله احد» بخوانند و هفت بار ذکر رکوع و در هر سجده هفت بار نیز ذکر سجود را بگویند (در رکوع هفت بار بگوید سبحان ربّى الْعظیم و بحمده و در سجده هفت بار بگوید سبحان ربّى الأعلى و بحمده).
پی نوشت ها
[1] زندگانى چهارده معصوم (ع)، متن، ص 557؛ کمال الدین-ترجمه کمره اى، ج2، ص 21.
[2] قمی، عباس، مفاتیح الجنان، فهرست باقیات الصالحات، ص 474.
■ در حديثي خواندم: يك لقمه نان دادن به تارك الصلاه مانند كشتن هفتاد پيغمبر است و حتي لبخند زدن به نماز نخوان، معصيت است، بنابراين آيا ما بايد تارك الصلاة را طرد كنيم؟ چه بايد كرد؟
روايات فراواني در شدت عقوبت و مجازات كمك به تارك الصلاه رسيده است. از جمله پيامبر اكرم(ص) در روايتي مي فرمايد:« مَنْ أَعَانَ عَلَى تَارِكِ الصَّلَاةِ بِلُقْمَةٍ أَوْ كِسْوَةٍ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ سَبْعِينَ نَبِيّاً أَوَّلُهُمْ آدَمُ وَ آخِرُهُمْ مُحَم ...
■ 1-گر در هنگام قرائت حمد و سوره ، پای راست ما روی یک فرش و پای چپ ما روی فرش دیگر باشد، اشکالی دارد؟
2- اگر در هنگام سجده ، انگشتان پا ( انگشت شست پا ) در میان این دو فرش و روی موزائیک قرار گیرد ، اشکالی دارد؟
شخص در هنگام نماز و موقعی که ایستاده است باید بدنش ثابت و آن را حرکت ندهد.[1] در مورد سؤال اول باید طوری بایستد که ایستادن به طور معمول صدق کند، مثلاً کسى که مىتواند درست بایستد، اگر پاها را خیلى گشاد بگذارد که به حال ایستادن معمولى نباشد نمازش باطل ...