اسرار سجود 2

■ اسرار سجود 2

اسرار سجود 2

اسرار سجود 2

سجده در معراج

نمود و مصداق کامل سجده را نيز باید در معراج پیامبر(ص) نگريست. امام كاظم(ع) می­فرماید: "در معراج هنگامي که پیامبر (ص) سر از ركوع برداشت، خداوند فرمود: اي محمد(ص)! براي خداوندت سجده کن! او با صورت به سجده افتاد و ذكر سجود را بر لب جاري کرد. دستور آمد که بنشيند. وي نشست و شکوه خداوند را يادآور گشت. بي‌اختيار با صورت و دو دست، بر زمين به سجده رفت. پیامبر(ص) فرمايد: ‹به من الهام شد که بگویم: سبحان ربي الاعلي و بحمده. بر اثر عظمتی که دیدم، هفت بار این ذکر را تکرار کردم. هر بار که آن را می­گفتم، حجابی از برابرم زدوده می­شد. سپس برخاستم و ميان دو سجده استراحت کردم. بر اثر حالتی که به من دست داد و عظمتی که دیدم، حالت مدهوشی به من دست داد. ديگر بار از شدت عظمت، به سجده رفتم و گفتم: سُبْحَانَ رَبِّيَ الْأَعْلَى وَ بِحَمْدِه. "[1]

در شرح این حدیث آورده‌اند: خداوند فرموده است: "به عرش من بنگر! " عرش داراي کاربردهاي گوناگون است. در اين جا، ممكن است عرش وحدانيت و عظمت مقصود باشد. ممكن است مدهوش شدن پيامبر، به مقام فنا در حضرت عظمت اشاره داشته باشد. رخت بربستن نفْس نيز با همين مقام تناسب دارد و تسبيح و تعظيم و تحميد، به الهام آن ذات مقدس براي ديدار اين عظمت و كبريا است. کساني که به مقام قرب دست مي‌يابند، در آغاز تجلي، دچار دهشتي مي‌شوند كه قلب‌هاي ناب آنها را متزلزل و منهدم مي‌كند. اگر قلب‌ها داراي استعداد و طاقت نباشند، در همان دهشت تا آخر باقي مي‌مانند. اگر استعداد قلوب كه از ارمغان‌هاي ابتدايي فيض اقدس است، فراوان باشد، پس از آن حيرت و دهشت، به تدريج حالت سكون و بيداري و طمأنينه و هوشياري دست مي‌دهد. سپس حالت بيداري کامل پديد مي‌آيد و در اين مقام که جايگاه تمكين است، وي سزاوار تجلي‌هاي عالي­تر مي‌گردد. به همين سان، تجلي‌ها به فراخور قلب‌هاي آنها پديد مي‌آيد تا به نهايت قرب و كمال دست يابند. "[2]

پس اين بيهوشيِ [پیامبر بر اثر دیدن آن عظمت]، فناي في الله و مشاهده انوار عظمت الهي است؛ یعنی از خود فراموشي است نه زائل شدن و رفتن عقل؛ كه اگر بيهوشي باشد كه ما تصوير مي‌كنيم، بايد بدن به زمين بيفتد در حالي­ كه حضرت به ركوع و سجده مي‌افتادند.[3]

راز دو سجده

امير مؤمنان(ع) تأویل دو سجده را این گونه بیان فرموده است: "سجده اولی اشاره به قلب است و دلالت دارد که از خاک آفریده شده­ای! سپس که سر برمی‌داری، کنایه است که [روزی] از زمین بيرون می­شوی. سجده دوم اشاره به این دارد که ديگر بار به خاک برمی­گردی. هنگامي که سر برمی­داری، رمز آن است که در رستاخیز بار دیگر از خاک برمي‌آیی.‌"[4] پس دو سجده معنای این آیه را یادآوري مي‌کنند:

مِنْها خَلَقْناكُمْ وَ فيها نُعيدُكُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُكُمْ تارَة أُخْرى‏.[5]

شما را از خاك آفريديم و در آن بازتان مي‌گردانيم و ديگر بار از آن بيرونتان مي‌آوريم.

امام خمینی می­فرماید: "کلام در سفر از خلق به حق و از کثرت به وحدت و از ناسوت به مافوق جبروت است تا حدّ فنای مطلق که در سجده اول حاصل شود. فنای از فنا که پس از صحو [= هشیاری] در سجده دوم حاصل گردد و این همه قوس وجود است من الله و الی الله. "[6]

در خدا گم شو، کمال این است و بس [فنای اول]

گم شدن گم کن، وصال این است و بس [فنای دوم]

سزاوار است که در سجده، عظمت الهی را در قلب تازه گردانیم. اين کار را گفتن اين ذکر انجام مي‌دهيم: سُبْحَانَ رَبِّيَ الْأَعْلَى وَ بِحَمْدِه. اين ذکر را تکرار مي‌نماییم تا با فزونی ذکر، نزدیکیِ بیشتر فراهم گردد. هنگامي که دل لطافت يابد و این لطافت براي نمازگزار آشکار گردد، امیدواری به رحمت خداوند او را فرامی­گیرد؛ زیرا باران رحمت الهی بر ناتوانی و خاکساری می­بارد؛ نه بر کبر و غرور:

افتادگی آموز اگر طالب فیضی

هرگز نخورد آب زمینی که بلند است

حال که سَر برداشتن از سجده اول، به خروج از خاك اشاره دارد و سجده دوم به بازگشت به سوي خاك و خفتن زير زمين اشاره مي‌کند، پس اين مهلت كوتاه كه ميان دو سجده درنگ مي‌کني، اشاره به عالم دنيا است كه جايگاهي ميان آن دو دارد و زندگي در آن به اندازه درنگ ميان همين دو سجده، پايدار است! سراي دنيا، دار معاصي و شهوت‌ها و ملاهي و لذت‌ها است. پس در اين منزل بايد استغفار و انابه به درگاه خداوند كرد؛ چرا كه رهايي از معصيت بدون توفيق و عظمت حضرت حق، امکان ندارد.[7]

پس وقتی سر از سجده برمی­داری، نیازت را بگو که آمرزش است: أستغفر الله ربّی و أتوب إلیه. و ديگر بار به سجده رو که تکرار سجده، تکرار تواضع است[8] و همين است که باری ديگر، رحمت الهی را شامل بنده می­کند.[9]

 

پی نوشت ها

[1]. علل الشرائع، ج‏2، ص316.

[2]. روح الله خمینی، سر الصلاة، ص95.

[3]. اسرار و شگفتی‌های نماز، ص116.

[4]. بحار الانوار، ج‏81، ص254.

[5]. طه: 55.

[6]. روح الله خمینی، سرّ الصلاة، ص28.

[7]. تهرانی، اسرار الصلاة، ص103.

[8]. فیض کاشانی، اسرار الصلاة، ص35.

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

نوع محتوا : مقاله
تعداد کلمات : 899 کلمه
1402/11/30 ساعت 12:32
کد : 3565
دسته : اسرار نماز
لینک مطلب
کلمات کلیدی
اسرار نماز
اسرار سجده
اسرار مقارنات نماز
اسرار سجود
تواضع
معراج
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز