■ نماز و وجدان کاري

نماز و وجدان کاري

حجت الاسلام دکتر ساجدی، مرکز تخصصی نماز

وجدان کاري به روحيه‌اي خود بازنگري افراد اشاره دارد و به اين معنا است که افراد رفتار خود را ارزيابي و بر خطاهاي خود را نظارت مي‌کند. وجدان کاري وضعيتي است که در آن افراد جامعه سعي مي‌کنند کارهايي را که به آنها محول شده است، به بهترين وجه و با رعايت اصول و بهينه سازي به انجام رسانند.[1] وجدان کاري در رضايت دروني آگاهانه از کار و فعاليت سازماني و شغلي تبلور مي‌يابد. مقصود از رضايت آگانه آن است که شخص کميت، کيفيت، زمان و هزينه کار را مي‌داند و از کاري که با توجه به معيارها توانسته است به درستي انجام دهد، رضايت دارد.[2]

    در روايات اسلامي وجدان و انصاف افراد در محيط اجتماعي شرط و نماد قبولي نماز و به تعبيري برونداد حقيقت نماز ذکر شده است. از امام صادق عليه السلام روايت شده است که

« به طولاني بودن سجده‌ها و رکوع‌هاي افراد نبينيد، شايد از سر عادت چنين مي‌کنند و اگر چنين نکنند دچار ناراحتي شوند، به راستگويي و اداء امانت آنان بنگريد.»[3]

راستگويي و امانت‌داري بازتاب وجدان سالم و انصاف بيدار افراد و مستقيما متاثر از نماز است. در آيات 32 سوره مبارکه معارج از اوصاف نمازگزاران اداي امانت ، وفاي به عهد و اقامه شهادت ذکرشده است. در اين آيه آمده است نمازگزاران کساني هستند که به عهد خود وفا مي‌کنند و امانت را به صاحبان‌شان باز مي‌گردانند و هنگام لزوم براي احقاق حق شهادت مي‌دهند.[4]

    مطالعات تجربي نيز گويايي اين امر است که دين و مناسک ديني الزامات اخلاقي را در محيط کار تقويت مي‌کند. بنابر مطالعات فوق، کساني که در مراسم هفتگي مذهبي شرکت مي‌کردند بيشتر از نيروهاي کلي بر صداقت و انصاف کاري تاکيد مي‌کردند. پژوهشگران در تحقيقات خود در يافتنه اند کساني که به ديدگاه خداپرستانه و اخلاق مطلق‌گرا معقتد بودند بيشتر به قواعد و مقررات اخلاقي در محل کار پايبند بودند.[5] اين امر نشان از اين است که وجدان کاري متدينين، مومنين و کساني که به امور معنوي مذهبي اهتمام دارند، بيشتر از سايرين است.

 


[1] عبدالله جوادي آملي، اخلاق کارگزاران، مرکز آموزشي مديريت دولتي، 1381، ص62؛ به نقل از معصومه سالاري راد و جوادصالحي، مهندسي فرهنگي، مرداد و شهريور 1391، شماره67-68، ص112.

[2] تکريم ارباب رجوع در پرتو آموزه‌هاي اخلاقي، ص112.

[3] « لَا تَنْظُرُوا إِلَى طُولِ رُكُوعِ الرَّجُلِ وَ سُجُودِهِ فَإِنَّ ذَلِكَ شَيْ‏ءٌ اعْتَادَهُ فَلَوْ تَرَكَهُ اسْتَوْحَشَ لِذَلِكَ وَ لَكِنِ انْظُرُوا إِلَى‏ صِدْقِ‏ حَدِيثِهِ‏ وَ أَدَاءِ أَمَانَتِهِ.» به نقل از محمد بن يعقوب بن اسحاق كلينى، الكافي، تهران، دار الكتب الإسلامية ،چهارم، 1407 ق. جلد2، ص105.

[4]«الْمُصَلِّينَ * الَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتهِمْ وَ عَهْدِهِمْ رَاعُونَ * الَّذِينَ هُم بِشهَادَاتهِمْ قَائمُونَ» المعارج؛ آيات22، 32 و 33.

[5] برنارد اسپيلکا، رالف دبليوهود، بروس هونسبرگر و ريجارگرساچ، روان‌شناسي دين براساس رويکرد تجربي، ص247.

1394/5/8 ساعت 11:48
کد : 101
دسته : بایسته ها و راهکار‌های مدیریت نماز
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نماز و مدیران
وجدان کاری
کار و نماز
آثار تربیتی نماز
اقامه نماز در ادارات
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز