■ چه كنيم تا نمازمان را با خلوص نيت بخوانيم؟
پاسخ: خلوص نيت محصول معرفت است با شناخت اصولى و عميق از هستى و خداوند آدمى به اين نتيجه خواهيد رسيد كه همه چيز از او است و به او باز مىگردد: انا للّه و انا اليه راجعونآن گاه دل را متوجه او خواهد ساخت و با هيچ چيز و هيچ كس به جاى او حساب باز نخواهد كرد. براى اين منظور بايستى با دو بال معرفت و عمل به پيش رفت تا دل آيينه حق گردد و جز در او تجلى نيابد. تدبر در آيات قرآن به ويژه آيات توحيدى آن ونيز مطالعه سرگذشت اولياى الهى در اين زمينه كارساز است.
براى كسب اخلاص راههاى زير سودمند است:
1- استعانت و طلب اخلاص از حقتعالى و توسل به ائمه طاهرين(ع) در اين رابطه.
2- حتىالامكان عبادات را پنهانى و دور از ديد ديگران انجام دادن. البته اين نبايد مانع حضور در جامعه و جماعات در موارد رجحان بشود.
3- توجه داشتن به اينكه ريا و خودنمايى باعث سوزاندن و هبط عمل است. انسان همواره بايد به خود اين هشدار را بدهد و مواظبت كند كه مبادا به خاطر خوش آمدن ديگران حسنات خود را - كه با زحمت و تلاش بسيار براى آخرت اندوخته - يكجا بسوزاند و نابودسازد و به جاى كسب محبوبيت نزد خلق خدا مبغوض وى گردد.
4- بىارزشى و پوچى خوشآمد ديگران را در برابر رضاى حقتعالى همواره به خود تفهيم و تلقين كند. با خود بگويد: فرضا همه اعمال مرا ببينند و تحسين كنند عاقبت چه؟ اين تعريفات نهايتا چه سودى دارد و در برابر خسرانى كه به بار مىآورد چه ارزشى خواهد داشت؟
5- توجه به اينكه دلها و قلوب همه در اختيار ربالارباب است. اوست كه اگر بخواهد و صلاح بداند دلها را به كسى متوجه مىسازد و اگر بخواهد روى گردان مىسازد. بنابراين تلاش در جهت كسب قلوب بيراههاى پوچ انتها است.
6- كتابهاى اخلاقى به ويژه كتاب شريف «چهل حديث» حضرت امام خمينى را مطالعه فرماييد.
مطالعه كتابهاى زير نيز به شما توصيه مىشود:
1- ترجمه المراقبات(اعمال السنه) ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى
2- نامهها و برنامهها علامه حسن زاده آملى
3- در آسمان معرفت علامه حسن زاده آملى
4- تازيانه سلوك علامه حسن زاده آملى
5- حكمت عبادات آيتاللّهجوادى آملى
6- آيت بصيرت احمد لقمانى
براى جلب رضايت پروردگار به چند نكته توجه نمايد:
الف) در هر كار ابتدا با خود بينديشد عملى كه مى خواهد انجام بدهد محبوب خداوند است يا نه؟ اگر آن را مطلوب خداوند يافت انجام دهد هر چند بر خلاف خواسته نفس خود باشد و اگر آن را مغضوب پروردگار يافت ترك نمايد هر چند مطابق ميل او باشد.
ب ) پس از آنكه عمل صحيح و مرضى خداوند را برگزيد همواره بكوشد آن را كاملا خالص و صرفا براى رضاى او بجا آورد و ريا و خودنمايى كه عمل را به آتش مى كشد در آن راه ندهد.
ج ) پس از انجام عمل صالح همواره مواظبت كند كه عجب و خودپسندى يا تكبر و خود بزرگ بينى در او راه نيابد و اين مراقبت را تا آخر عمر تداوم بخشد. زيرا هر اندازه شخص خود را بزرگ بيند نزد خداوند خوارتر است و هر اندازه خود را ذليل و خاضعتر بيند نزد او عزيزتر و گرامىتر است.
■ معاشرت و دوستی با کسی که نماز را عمدا ترک کرده، ولی بقیه امور دینی را رعایت می کند، چه حکمی دارد؟
برای رسیدن به جواب این سوال، باید چند نکته را به خوبی مدنظر قرار دهید:
1. حقیقت اینست که انسان مومن، برای انجام دادن هر کاری باید یک عنوان و نیت خدائی داشته باشد. یعنی تمام اعمالش را با نیتی انجام دهد که او را به نحوی به پروردگار و پیامبر بزرگوارش ...
■ فلسفه اینکه در نماز عید خطبه ها را بعد از نماز می خوانند اما در نماز جمعه این مساله برعکس می باشد چیست؟
امام رضا علیه السلام در تبیین علت این مساله فرموده اند:« به خاطر آن كه جمعه امر مستمر و دائمى است و در هر ماه چند مرتبه و در هر سال تعداد زيادى مراسم نماز جمعه اجراء مىشود و قاعدتا و غالبا هر امرى كه بر مردم زياد تكرار شد از آن ملول شده و حتى الامكا ...
■ آيا نماز خواندن به سوي کعبه نوعي بت پرستي نيست توضيح دهيد؟
در نماز و عبادت به سوي كعبه دو ويژگي مهم وجود دارد كه اين ويژگي ها به هیچ عنوان قابل مقایسه با بت پرستي قابل مقایسه نمی باشد تا گفته شود كه نماز به سوي كعبه بت پرستي است.
اول: پرستش و ستايش خداوند
اولين و مهمترين ويژگي نماز بسوی کعبه اين است كه ان ...