■ طریقه خواندن نماز در اسلام اولین بار چطور بود؟ و اوقات نماز را چه کسانی معیّن می‌کردند؟

پاسخ از طرف محمد دماوندی: در مورد اولین نماز و نیز چگونگی تفکیک نمازها و وقت آنها، گزارش‌های گوناگونی وجود دارد. به هر حال مسلّم است که در ابتدای ظهور اسلام که مسلمانان هنوز در مکه بودند، خداوند نمازهای یومیه را بر آنان واجب کرد، اما در مورد چگونگی تفکیک نمازها، برخی گزارش‌های موجود را به استحضار می‌رسانیم:
1. اولین نمازی که پیامبر گرامی اسلام(ص) خواند، نماز ظهر بود.[1] در آن زمان، همه نمازها دو رکعتی بودند؛ یعنی همه نمازها مثل نماز صبح خوانده می‌شد. این روال همچنان ادامه داشت تا این‌که پیامبر(ص) به مدینه هجرت کرد و مسلمانان نیز به این شهر کوچ کردند. وقتی که اسلام به قدرت رسید و جهاد بر مسلمانان واجب شد؛ از سوی خداوند هفت رکعت به نمازهای یومیه اضافه شد؛ دو رکعت به نماز ظهر، دو رکعت به نماز عصر، دو رکعت به نماز عشاء و یک رکعت به نماز مغرب. اما نماز صبح، به دلیل آن‌که در آن لحظات فرشتگان روز نازل شده و فرشتگان شب، به آسمان برمی‌گردند، و هر دو گروه از فرشتگان در نماز صبح با پیامبر خدا شرکت می‌کردند، و به جهت کم بودن وقت، چیزی به آن اضافه نشد.[2]
2. نقل‌های دیگری نیز در این‌باره وجود دارد؛ مانند این‌که در روایتی آمده است؛ پیامبر خدا(ص) دستور نمازهای واجب را در معراج با خود آورد. هنگامی که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به دنیا آمدند، به شکرانه این نعمت، هفت رکعت به نمازها اضافه کرد.[3]
3. در روایتی دیگر آمده است؛ هنگام نماز مغرب، خبر ولادت حضرت فاطمه(س) به پیامبر(ص) رسید، ایشان به شکرانه این نعمت، یک رکعت به نماز مغرب اضافه کرد. بعدها نیز به خاطر ولادت امام حسن(ع) دو رکعت و به خاطر ولادت امام حسین(ع) دو رکعت دیگر به نمازها اضافه کرد.[4]
4. اوقات نماز هم از همان زمانی که دستور خواندن نماز صادر شد، تعیین گردید. امام صادق(ع) فرمود: «جبرئیل به پیامبر(ص) دستور خواندن همه نمازهای یومیه را داد و برای همه آنها دو نوع وقت[5] تعیین کرد، غیر از نماز مغرب».[6]

[1]. شیخ صدوق، معانی الاخبار، ص 332، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1403ق.
[2]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 8، ص 339، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق
[3]. همان، ج 3، ص 487؛ ر. ک: «واجب شدن تعداد رکعات نماز در معراج»، سؤال 10173.
[4]. شیخ صدوق، علل الشرائع، ج 2، ص 324، قم، کتاب فروشی داوری، چاپ اول، 1385ش.
[5]. «یا مقصود اول وقت و آخر وقت و یا مقصود وقت فضیلت و وقت مشترک می‌باشد».
[6]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، الاستبصار فیما اختلف من الأخبار، ج 1، ص 245، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1390ق.
1399/3/12 ساعت 14:25
کد : 896
لینک مطلب

■ نمازي كه حضرت علي(ع) اقامه كردند در حالي كه تيري در پايشان گير كرده بود و طبيب با توجه به گفته و توصيه فرزندان و اطرافيان آن حضرت(ع)، سر نماز تير را از پاي ايشان در آورد و با توجه به اين كه یکی از شرایط صحت نماز طهارت بدن و لباس می باشد و خون بيشتر از يك سكه 2 ريالي نماز را باطل مي كند آيا باطل است و يا حضرت(ع) آن را قضا كرده اند و اگر باطل شده حضرت قضا ننموده اند آيا خداوند نماز را همان گونه پذيرفته اند با توجه به اين كه قوانين خداوند لايتغير بوده مگر قانون خدا تغيير مي كند پس حسابگري و عدل دقيق خدا چه مي شود مگر او بين بندهايش فرق مي گذارد؟

ابتدا بايد همه جوانب یک واقعه تاریخی را بررسى کرد و پس از يقين به وقوع آن به داورى نشست. از همین رو ابتدا بايد بررسی کرد كه على( ع )چنين نمازى خوانده يا نخوانده است؟و اگر خوانده باشد بايد شرايط اين نماز و شرايط حضرت على( ع )را در نظر گرفته و پس از آن ...

■ اگر خدا بی‌نیاز است پس چرا از ما می‌خواهد که برایش نماز بخوانیم؟

برای پاسخ به این پرسش دو مثال بیان می‌کنیم: فرض کنید پدر و مادری به فرزند خود سفارش می¬کنند که درس بخوان؛ آیا این دستور به نفع والدین است یا که آنها از روی دلسوزی و علاقه به آیندۀ درخشان خودِ فرزند چنین تقاضایی از او می‌کنند؟ مثال دیگر: پزشکی که بیم ...

■ مرجع تقلید من آیت الله خامنه‌ای هستند‌. قصد انجام هاشور بر روی ابروهایم را دارم .هاشور ابرو عملی است که با کمک دستگاه مخصوص و رنگ جاهای خالی ابرو را پر میکنند و آن را زیباتر میسازند. از کسی که این کار را انجام میدهد پرسیدم که آیا مانند تتو رنگ زیر پوست میرود و گفتند مثل تتو عمیق نیست اما بر روی سطح پوست هم نیست. آیا با این تفاسیر میتوانم این کار را بر روی ابروهایم انجام دهم و به وضو و غسلم آسیبی نمیرسد؟

با سلام اگر روی سطح پوست نباشد برای وضو و غسل اشکالی ایجاد نمی کند. ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز