■ آیا درست است که میگویند جایز نیست جلوی نماز خوان عکس یا تصویر باشد؟ اگر درست است چرا ?
پاسخ: در روایاتی از نماز خواندن در مقابل عکس و تصویر و تمثال نهی شده است ، مگر آنکه پارچه ای بر روی آن انداخته شود و آن عکس و ثمثال پوشانده شود .
« محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام سوال کرد من نماز می خوانم و در مقابلم تصاویری است و من هم به آن تصویر نگاه می کنم امام علیه السلام پاسخ داد در مقابل تصویر و تمثال نماز نخوان مگر در صورتی که لباسی بر روی آن بیندازی »(التهذیب ج 2 ص 226)
امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« به خدا سوگند من نماز خواندن در مقابل عکس و تصویر را مکروه می شمارم »(وسائل الشیعه ج 5 ص 170)
فلسفه این حکم بازگشت میکند به اهمیت مساله حضور قلب در نماز چرا که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« آن مقداری از نمازت ارزش دارد که در آن با حضور قلب باشی ، اگر در هنگام نماز غافل باشی نماز پیچیده می شود و به صورت صاحبش زده می شود »(الکافی ج 3 ص 363)
از آنجایی که نماز خواندن در مقابل عکس و تمثال و مانند آن سبب می شود که انسان حواسش در هنگام نماز به آنها پرت شود و از حضور قلب غافل شود ، لذا نماز خواندن در مقابل آنها مکروه شمرده شده است .
از سوی دیگر ، عبادت و کرنش کردن در مقابل مجسمه ها و تمثال ها ،عادت دیرینه بت پرستان بوده است ، اسلام به خاطر آنکه عبادت خالصانه مسلمین اندک تشابهی با بت پرستان نداشته باشد ، از نماز خواندن در مقابل تمثال ها نهی کرده است ، تا جایی که در روایاتی حتی از نماز خواندن در اتاقی که در آن ثمثال و تصویری است ، حتی اگر در مقابل نماز گزار نباشد ، نهی شده است ؛(الفقیه ج 1 ص 246)
پرسمان اعتقادی
■ احكام نماز جماعت:
اگر امام جماعت يكى از نمازهاى يوميّه را مىخواند، هر كدام از نمازهاى يوميّه را مىتوان به او اقتدا كرد، بنا بر اين اگر امام، نماز عصر را مىخواند، مأموم مىتواند، نماز ظهر را به او اقتدا كند، و اگر مأموم پس از آنكه نماز ظهر را خواند، جماعت برپا شود ...
■ آيا كسى كه شيطان وجود او را تسخير كرده، نماز او به حساب شيطان و مانند او گذاشته مىشود؟
خير، نماز او به حساب خودش نوشته مىشود منتها جزء كسانى است كه «خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً» .
افراد چند گروهند: بعضىها منزه محض هستند، مخلِص و مخلَص هستند كه در نامه عمل آنها جز فضيلت چيز ديگرى نيست مثل ائمه معصومين عليهم السلام. ب ...