■ پرسشی دارم که برام سوالی جدی شده که چرا در نماز میت طهارت شرط نیست و مانند دیگر نمازها سجده و رکوع نداره

پاسخ: مستند جواز نماز خواندن بر میت بدون طهارت روایات متعددی است که در مجامع روایی ما نقل شده است .

وسائل الشیعه ج3 ص110


امام رضا علیه السلام در مورد فلسفه حکم مذکور فرمود :

« نماز بر میت بدون وضو جایز است زیرا در آن رکوع و سجده ای نیست و تنها دعا کردن و درخواست از خدا در آن می باشد و جایز است که شما در هر حالتی دعا کنی و از خدا مسالت داشته باشی . وضو در نمازی واجب است که رکوع و سجود داشته باشد »

عیون الاخبار ج2 ص115/علل الشرایع یک جلدی ص268


امام صادق علیه السلام فرمود :

« در نماز میت تکبیر و تسبیح و حمد خدا و تهلیل است و برای انجام این امور وضو شرط نیست و شما می توانی در منزل خودت تکبیر و تسبیح خدا را بدون وضو انجام دهی »

الکافی ج3 ص178/التهذیب ج3 ص203


مستند این که نماز میت رکوع و سجود ندارد نیز روایات متعددی از اهل بیت می باشد .

وسائل الشیعه ج3 ص90 باب 8

امام رضا علیه السلام در مورد فلسفه این حکم فرمود:

« در نماز میت رکوع و سجود نمی باشد زیرا هدف از نماز میت شفاعت کردن از میت به نزد خدا می باشد ( و مراد تذلل و کرنش خداوند نمی باشد که نیاز به رکوع و سجود داشته باشد ) .مراد از آن شفاعت کردن برای بنده ای است که در آینده محتاج شفاعت و دعا می باشد و از گذشته خود خالی شده است»

عیون الاخبار ج2 ص114/بحار الانوار ج6 ص76‌



پرسمان اعتقادی
1398/12/20 ساعت 13:51
کد : 854
لینک مطلب

■ كسي كه تا كنون نماز نخوانده چگونه بايد توبه كند؟

توبه با يك جرقه آغاز مى‌شود، جرقه‌اى كه در آغاز تنها يك نقطه نورانى و كوچك در قلب است، امّا به تدريج تمامِ آسمانِ تيره و تاريك قلب را فرا مى‌گيرد. اين نقطه نورانىِ سفيد، انسان را از گذشته تاريك به آينده روشن مى‌برد. نسبت به گذشته تاريك و سياه، احساس ...

■ منظور از جمله ((نمازشان در آن خانه جز سوت کشیدن و کف زدن نیست)) در سوره انفال آیه 35 چیست؟

آیه مورد نظر عبارتست از: و ما كان صلاتهم عند البيت الا مكاء و تصدية فذوقوا العذاب بما كنتم تفكرون (182) ترجمه: نمازشان در آن خانه جز سوت كشيدن و كف زدن چيزى نباشد، پس به كيفر كفرتان عذاب را بچشد. این آيه شريفه درباره عمل خرافى مشركان مكه نازل شده ...

■ فلسفه گفتن اذان و اقامه برای نماز چیست؟

در کتاب علل الشرایع، در روایتی از فضل بن شاذان، برخی از دلایل تشریع اذان و اقامه بیان شده است: «... فَإِنْ قَالَ قَائِلٌ فَأَخْبِرْنِی عَنِ الْأَذَانِ‏ لِمَ أُمِرُوا قِیلَ لِعِلَلٍ کَثِیرَةٍ مِنْهَا أَنْ یَکُونَ تَذْکِیراً لِلسَّاهِی وَ تَنْبِیهاً ل ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز