■ مي خواستم بدانم که فلسفه قنوت چيست؟ منظور نه اصل دعا، منظور اينجانب بلند کردن دست در دعاي قنوت است؟ نظر من اين است که ما اگر در هنگام دعا کردن در نماز در رکعت دوم دست ها را به بالا ببريم دچار شرک خفي شده ايم زيرا اگر در حرکت کائنات و آسمان ها اگر نظر بيندازيم متوجه مي شويم که بالا بردن دست دانستن اينکه خدا در بالاست ولي مي دانيم که خدا در همه جا حضور دارد و از رگ گردن به ما نزديک تر است. يک توضيح کامل بدهيد که فلسفه دست ها را بلند کردن در هنگام قنوت چيست؟

پاسخ: بهترين حالت به هنگام دعا اين است كه انسان دست‏ها را به طرف بالا گرفته و درخواست خود را مطرح مى‏كند.
امام صادق(ع) مي فرمايد: هيچ بنده اي دستش را به سوي خداوند عزيز جبار دراز نمي کند مگر اين که خداوند حيا مي کند از اين که آن را خالي برگرداند ودر آن قرار مي دهد از فضل و رحمت خودش آن قدر که بخواهد به همين جهت هرگاه کسي از شما دعا کرد دست خود را برنگرداندتا اين که آن را به سر و صورتش بکشد.
اما چرا به طرف بالا؟ مگر خداوند در همه جا حضور ندارد؟ حضرت على(ع) در پاسخ همين سؤال فرمودند:«اذا فرغ احدكم من الصلاة فليرفع يديه الى السماء و لينصب فى الدعا، فقال ابن سبا: يا اميرالمؤمنين! أليس الله فى كل مكان؟ قال: نعم، قال: فَلِمَ يَرفع يديه الى السماء؟ فقال: او ما تقرا«و فى السماء رزقكم و ماتوعدون». فمن اين يطلب الرزق الا من موضع الرزق و موضع الرزق و ما وعد الله السماء»؛«وقتى از نماز فارغ شديد، دستانتان را به طرف آسمان بالا ببريد و دعا كنيد. ابن سبا سؤال كرد: مگر خداوند در همه مكان‏ها نيست؟ حضرت فرمود: درست است. سؤال كرد: پس چرا دستمان را به طرف آسمان بالا ببريم؟ حضرت فرمود: آيا قرآن نخوانده‏ايد كه فرموده است:«رزق شما و آنچه وعده داده شده‏ايد، در آسمان است» پس از كجا بايد رزق را طلب كرد؟ بايد از موضع و جاى رزق و آنچه كه خداوند وعده كرده، طلب نمود كه آسمان است».
1394/10/5 ساعت 08:47
کد : 85
لینک مطلب

■ وقتی نماز، ما را از گناه باز نمی‌دارد، چه فایده¬ای دارد که بخوانیم یا نخوانیم؟

از شرایط قبولی نماز، دوری از گناه است و ارتکاب گناه با روح نماز سازگاری ندارد و اثر آن را کم می¬کند؛ اما آیا فرد گناهكاری که نمازش را هم می‌خواند حال و روز بهتری در دنیا و آخرت دارد یا گناهکاری که نمازش را ترک می‌کند؟ بدون شك نماز در همین فرد آلود ...

■ شنيده ام در هنگام خواندن نماز هنگام خواندن آيه«اياک نعبد و اياک نستعين» اگر حواست به چيزي غير از خدا باشد دچار شرک شده اي. آيا اين مطلب درست است؟

آیه شریفه ایاک نعبد و ایاک نستعین بیانگر توحید افعالی و عبادی است و اعتقاد به تاثیر گذاری در نظام هستی را برای غیر خدا نفی می کند و این مفهوم بزرگ را در خود دارد که در نظامی بزرگ همراه با مجموعه ای از خدا خواهان این سخن را ابراز می کند. اما اینکه اگ ...

■ «نماز غفیله» چرا به این نام نامیده شده است؟

نماز غفیله به دو رکعت نمازی گفته می‌شود که با آیات و قنوت خاص بعد از نماز مغرب خوانده می‌شود.[1] این نماز به نام‌های «غفیله»، «دو رکعتِ غفلت» و «دو رکعتِ زمانِ غفلت» مشهور شده است. علت این نام‌گذاری این است که نماز غفیله بین نماز مغرب و عشاء که به آن ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز