■ مدتی است که به خاطر کسب آرامش به نماز رو آوردم اما اخیرن فهمیدم که نماز باید خالصانه باشد تا قبول درگاه حق گردد یعنی برای رضایت خدا باشد و بس. و نیت غیر خدایی برای ادای آن نداشت. حالا نگران آنم که من که مدام هر گاه به فکر ترک نماز میافتم حس این که بدون نماز ارامشم را از دست میدهم مرا به نماز دوباره برمیگرداند، آیا میتوانم ادعا کنم که نماز هایم را برای خدا میخوانم؟ آیا نماز هایم قبول اند ؟ یا لازم است تنها دلیل نماز خواندنم ترس از نافرمانی خدا باشد؟
پاسخ از طرف مدیر قنوت: با سلام
در روایات داریم عبادت خدا بر سه نوع است
1. عبادت تاجرانه (تا به منافع عبادت برسد مثل بهشت یا آرامش)
2.عبادت بردگان (که از ترس عذا ب و عقاب عبادت می کنند)
و عبادت آزادگان که از روی شوق و تشکر از خدا عبادت می کنند
هر سه این عبادت ها مورد قبول خداوند است و هر سه پذیرفته شده است ولی قطعا در بین این ها قسمت سوم ایده آل است.
اخلاص هم یعنی عمل ما فقط برای خدا باشد که می تواند هر کدام از این سه نوع عبادت باشد و هر سه نوع می تواند عبادت خالصانه باشد. عبادت به خاطر ترس از خدا باشد، یک مقام بزرگ معنوی است.
■ حکم گم شدن یا برداشتن مهر نماز توسط کودک چیست؟
تکلیف نمازگزار در هنگام گم شدن مهر
آیتالله العظمی خامنهای:
اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است (مانند خاک، سنگ، چوب) در دسترس باشد، باید بر همان سجده کند، در غیر این صورت، اگر وقت وسعت دارد، باید نماز را بشکند و دوباره با چیزی که میتوان بر آن سجده ک ...
■ گفته میشود کعبه تا آسمان امتداد دارد و اگر بنای ظاهریاش ویران هم شود، باز به آنسو میتوان نماز گزارد، پس چرا طواف در ارتفاعی بالاتر از سقف کعبه صحیح نیست؟
با آنکه امتداد منطقه کعبه به سمت آسمان نیز فضایی مقدس است، اما کیفیت نماز و طواف تابع دلیلی از قرآن و روایت است، نه تنها تقدس یک منطقه.
در همین راستا باید گفت؛ شرایط نماز و طواف با یکدیگر متفاوت بوده و هر کدام از این دو، تابع ادله خاص خود هستند. به ...
■ اگر نماز خواندن در رفع بلاها موثر است؟ پس چرا اروپایی ها وضعشان خیلی بهتر از ماست؟!
در این باره اشاره به چند نکته شایان توجه است؛
1. ارتباط و تاثیرگذاری متقابل جسم و روح و جهان مادی و معنویت به روشنی قابل اثبات است و بر کسی پوشیده نیست که نشاط روحی و شادی روانی بر شادابی جسمی اثر مثبت دارد هم جنان که سلامتی و تندرستی بر آسایش و آرا ...