■ در نماز می دانم که با خدا حرف می زنم ؛ ولی با کلمات تکراری ، آیا نمی شود به جای آن با تمرکز و زبان مادری با خدا حرف زد ؟

پاسخ: الف) خواندن نماز به زبان عربی یکی از نشانه های جهانی بودن دین اسلام است ؛ زیرا جمعیتی که در یک صف قرار می گیرند و در جبهه واحدی فعالیت می کنند ، باید زبان واحدی داشته باشند که به وسیله آن تفاهم کنند ؛ یعنی ، علاوه بر زبان مادری و محلی ، یک « زبان عمومی و جهانی » هم داشته باشند. امروز عده ای از متفکران معتقدند : تا دنیا به صورت یک کشور درنیاید ، مردم جهان روی سعادت نخواهند دید . برای اینکه این موضوع محقق شود ، برنامه هایی ارائه کرده اند که یکی از آنها به وجود آمدن یک زبان بین المللی و جهانی است . پس خواندن نماز به یک زبان رمز و وحدت و نشانه یگانگی است.
ب) خواندن نماز به یک صورت معین ، آن را از دست برد تحریف و آمیخته شدن به خرافات و مطالب بی اساس که بر اثر مداخله افراد غیر وارد هنگام ترجمه آن به زبان های دیگر رخ می دهد ، مصون می دارد و به این وسیله روح این عبادت اسلامی محفوظ تر می ماند . منتها بر هر مسلمانی لازم است به قدر توانایی ، با زبان دینی خود آشنا باشد و بداند با خدای خود چه می گوید . اتفاقا یادگرفتن ترجمه نماز که در یک صفحه کتاب خلاصه می شود به قدری ساده و آسان است که ممکن است آن را در یک ساعت ( برای تمام عمر ) یاد بگیرد.

ج) مسأله توحیدو یگانگی در تمام اصول و فروع اسلام ، یک زیر بنای اساسی محسوب می گردد و نماز به سوی قبله واحد و در اوقات معین و به یک زبان مشخص ، نمونه ای از این یکتاپرستی و یکرنگی است . اگر به هنگاه مراسم حج در مکه باشیم و نماز جماعتی را که صدها هزار مسلمان از نژاد و ملیت های مختلف از سراسر جهان در آن شرکت می جویند و همه با هم می گویند « الله اکبر » مشاهده می کنیم ؛ آنگاه به عظمت و عمق این دستور آشنا می شویم. حال اگر یکی از آنان این جمله روح پرور یا سایر اذکار نماز را با زبان محلی خود می گفت ، چه هرج و مرج زشتی در آن روی می داد .

د) عربی بودن نماز خود وسیله ارتباط و آشنایی هرچه بیشتر با این زبان و در نتیجه پیوند عمیق تر نمازگزاران با متون اصلی دین (مانند قرآن مجید) است . علاوه بر اینکه هیچ زبانی به غیر از عربی وجود ندارد که بتواند به سادگی معارف بزرگ و ارزشمند قرآن را ارائه کند . به طوری که با ترجمه های قرآن به بیش از صد زبان و با تلاش های هزاران مترجم تاکنون ، حتی آیه « بسم الله الرحمن الرحیم » دقیقا به هیچ زبانی ترجه نشده و هیچ معادل دقیقی برای « الرحمن » و « الرحیم » یافت نشده است .

در هر حال شما علاوه بر این واجب دینی و برنامه رسمی (نماز) ، می توانید در هر حال و با هر زبانی با خداوند مناجات و گفت گو کنید و عاشقانه و مشتاقانه ، با محبوب خود راز و نیاز نمایید .
1398/10/23 ساعت 10:35
کد : 822
لینک مطلب

■ معنای «وتیره» چیست؟ و چرا به نافله عشاء، «نماز وتیره» گفته می‌شود؟

نماز «وتیره»، دو رکعت نافله نماز عشاء است که بعد از آن و به صورت نشسته خوانده می‌شود.[1] «وَتیره» از ریشه «وتر»، در لغت معانی گوناگونی آمده است؛ مانند: 1. شیوه و روش؛[2] 2. قسمتی از خانه یا اتاق که به وسیله ستون از بخش‌های دیگر جدا و مستقل می‌شود. ...

■ احكام نماز جماعت‏:

اگر امام جماعت يكى از نمازهاى يوميّه را مى‏خواند، هر كدام از نمازهاى يوميّه را مى‏توان به او اقتدا كرد، بنا بر اين اگر امام، نماز عصر را مى‏خواند، مأموم مى‏تواند، نماز ظهر را به او اقتدا كند، و اگر مأموم پس از آن‏كه نماز ظهر را خواند، جماعت برپا شود ...

■ باسلام سوال من در رابطه با خواندن سور قرانی خاصه سوره حمد در حال راه رفتن است آیا حرمت خاصی در این مورد ذکر شده است ؟ با تشکر

سلام علیکم خواندن سوره های قران در حال راه رفتن هیچ اشکالی ندارد. ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز