■ می خواستم در خصوص عبادات استیجاری ( تاریخچه ، فلسفه ، مشروعیت و غیر... ) تحقیقات گسترده ای انجام دهم لطفًا منابعی در این خصوص معرفی نمائید .
پاسخ: عبادات استیجاری سابقه دیرینه و ریشه در روایات دارد .از زمان صدر اسلام این حکم شرعی بوده . منبع آن روایاتی است که در صدها کتب روایی و فقهی آمده . مرحوم آیت الله سید محسن حکیم در مستمسک العروه الوثقی فرموده : این مسئله اجماعی است . روایات متظافر و فراوان بر آن دلالت دارد از جمله روایت ابن سنان و صحیحه حفص که دلالت بر این دارد که از میت نمازها و روزه هایش قضا شود. (1)
برای تحقیق می توانید به کتب روایی از جمله وسایل الشیعه و کتب فقهی مراجعه کنید.
پی نوشت:
1 . مستمسک العروه الوثقی، ج7 ، ص 138 ،به نقل از وسایل الشیعه ،ج 10 ،ص 331 ، حدیث13530
■ با وجود اينکه نماز رابطه عاشقانه انسان با خدا است پس چرا در صورت عدم ادا نماز به مجازات هاي سختي در قيامت مبتلا مي شويم و به خاطر همين نماز رو فقط و فقط به خاطر ترس از جهنم مي خونيم، نه از روی علاقه؟
عبادت خداوند متعال نيز داراي درجات و مراتب متعددي مي باشد كه پائين ترين نوع عبادت آن است كه انسان به خاطر ترس از جهنم خدا را عبادت كند و بالاترين نوع آن نيز آن است كه انسان در رابطه اي عاشقانه به خاطر دوستيش با خدا او را عبادت كند
امام صادق عليه ال ...
■ وظیفه مأموم هنگام اشتباه کردن امام در قرائت
اگر مأموم متوجه شود امام جماعت یکی از کلمات قرائت را اشتباه تلفظ میکند، چه وظیفهای دارد؟
امام خامنه ای : میتواند مأموم به نحوی (که موجب بطلان نماز خودش نشود)، به امام تذکر دهد تا امام اشتباه را تصحیح کند و اگر ممکن نبود یا امام اشتباه را تصحیح نکرد، باید نیت فرادا کند و بقیه نماز را ادامه دهد. ...
■ در حديثي خواندم: يك لقمه نان دادن به تارك الصلاه مانند كشتن هفتاد پيغمبر است و حتي لبخند زدن به نماز نخوان، معصيت است، بنابراين آيا ما بايد تارك الصلاة را طرد كنيم؟ چه بايد كرد؟
روايات فراواني در شدت عقوبت و مجازات كمك به تارك الصلاه رسيده است. از جمله پيامبر اكرم(ص) در روايتي مي فرمايد:« مَنْ أَعَانَ عَلَى تَارِكِ الصَّلَاةِ بِلُقْمَةٍ أَوْ كِسْوَةٍ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ سَبْعِينَ نَبِيّاً أَوَّلُهُمْ آدَمُ وَ آخِرُهُمْ مُحَم ...