■ در نماز می دانم که با خدا حرف می زنم ؛ ولی با کلمات تکراری ، آیا نمی شود به جای آن با تمرکز و زبان مادری با خدا حرف زد ؟

پاسخ: الف) خواندن نماز به زبان عربی یکی از نشانه های جهانی بودن دین اسلام است ؛ زیرا جمعیتی که در یک صف قرار می گیرند و در جبهه واحدی فعالیت می کنند ، باید زبان واحدی داشته باشند که به وسیله آن تفاهم کنند ؛ یعنی ، علاوه بر زبان مادری و محلی ، یک « زبان عمومی و جهانی » هم داشته باشند. امروز عده ای از متفکران معتقدند : تا دنیا به صورت یک کشور درنیاید ، مردم جهان روی سعادت نخواهند دید . برای اینکه این موضوع محقق شود ، برنامه هایی ارائه کرده اند که یکی از آنها به وجود آمدن یک زبان بین المللی و جهانی است . پس خواندن نماز به یک زبان رمز و وحدت و نشانه یگانگی است.

ب) خواندن نماز به یک صورت معین ، آن را از دست برد تحریف و آمیخته شدن به خرافات و مطالب بی اساس که بر اثر مداخله افراد غیر وارد هنگام ترجمه آن به زبان های دیگر رخ می دهد ، مصون می دارد و به این وسیله روح این عبادت اسلامی محفوظ تر می ماند . منتها بر هر مسلمانی لازم است به قدر توانایی ، با زبان دینی خود آشنا باشد و بداند با خدای خود چه می گوید . اتفاقا یادگرفتن ترجمه نماز که در یک صفحه کتاب خلاصه می شود به قدری ساده و آسان است که ممکن است آن را در یک ساعت ( برای تمام عمر ) یاد بگیرد.

ج) مسأله توحیدو یگانگی در تمام اصول و فروع اسلام ، یک زیر بنای اساسی محسوب می گردد و نماز به سوی قبله واحد و در اوقات معین و به یک زبان مشخص ، نمونه ای از این یکتاپرستی و یکرنگی است . اگر به هنگاه مراسم حج در مکه باشیم و نماز جماعتی را که صدها هزار مسلمان از نژاد و ملیت های مختلف از سراسر جهان در آن شرکت می جویند و همه با هم می گویند « الله اکبر » مشاهده می کنیم ؛ آنگاه به عظمت و عمق این دستور آشنا می شویم. حال اگر یکی از آنان این جمله روح پرور یا سایر اذکار نماز را با زبان محلی خود می گفت ، چه هرج و مرج زشتی در آن روی می داد .

د) عربی بودن نماز خود وسیله ارتباط و آشنایی هرچه بیشتر با این زبان و در نتیجه پیوند عمیق تر نمازگزاران با متون اصلی دین (مانند قرآن مجید) است . علاوه بر اینکه هیچ زبانی به غیر از عربی وجود ندارد که بتواند به سادگی معارف بزرگ و ارزشمند قرآن را ارائه کند . به طوری که با ترجمه های قرآن به بیش از صد زبان و با تلاش های هزاران مترجم تاکنون ، حتی آیه « بسم الله الرحمن الرحیم » دقیقا به هیچ زبانی ترجه نشده و هیچ معادل دقیقی برای « الرحمن » و « الرحیم » یافت نشده است .

در هر حال شما علاوه بر این واجب دینی و برنامه رسمی (نماز) ، می توانید در هر حال و با هر زبانی با خداوند مناجات و گفت گو کنید و عاشقانه و مشتاقانه ، با محبوب خود راز و نیاز نمایید .


1398/2/12 ساعت 13:41
کد : 651
لینک مطلب

■ آیا نماز ظهر عاشورا توسط امام حسین(ع) در میدان نبرد که خطر جانی بسیار داشت،‌عمل صحیحی بود؟

نماز خواندن امام در ظهر عاشورا از چند جهت قابل توجه و بررسی است: 1 – وظیفة دینی و شرعی: امام(ع) از ابتدای حرکت و قیام، دین اسلام و احیای احکام الهی و سنت پیامبر(ص) را اساس حرکت و قیام خود معرفی می‌کند و در تمام حوادث و برخوردها، از دایرة شرع و اح ...

■ آیا روایتی در این مورد هست که "السلام عليكم و رحمة‌الله و بركاته" پایان نماز خطاب به چه کسانی است؟

در «السّلام علیکم و رحمة الله برکاته» مخاطب مبهم است امّا در روایات مصادیقی از این مخاطب را بیان فرموده اند از جمله گفته شده: این سلام ها خطاب به ملائکه موکل انسان هستند. در بعضی از روایات گفته شده که این سلام خطاب به تمام ملائکه و فرشتگان است و در ...

■ برای به جا آوردن نمازی که از وقت آن گذشته است می بایست آن را با صدای بلند (جهر) خواند یا با صدای آهسته؟ به عنوان مثال: اگر نماز صبحی را که از وقت آن گذشته است و بخواهید قضای آن را مثلاً در ظهر به جا آورید، آیا باید آن قضای نماز صبح را با صدای بلند خواند (همانند وقت اداء) یا با صدای آهسته؟

حکم و دستور خواندن نمازهای قضا مانند نمازهای ادا است؛ یعنی اگر نماز صبح از کسی قضا شد، هر وقت خواست آن را به جا آورد، باید مانند هنگام ادا به جا آورد. لذا ادا و قضا از این جهت (جهر و اخفات، با هم تفاوتی ندارند.[1] در این جا نظر شما را به استفتا از ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز