■ معنای «وتیره» چیست؟ و چرا به نافله عشاء، «نماز وتیره» گفته می‌شود؟

پاسخ از طرف محمد دماوندی: نماز «وتیره»، دو رکعت نافله نماز عشاء است که بعد از آن و به صورت نشسته خوانده می‌شود.[1]
«وَتیره» از ریشه «وتر»، در لغت معانی گوناگونی آمده است؛ مانند:
1. شیوه و روش؛[2] 2. قسمتی از خانه یا اتاق که به وسیله ستون از بخش‌های دیگر جدا و مستقل می‌شود. 3. پرده میان دو سوراخ بینی. 4. غضروف گوش. 5. پره و پوست نازک میان دو انگشت. 6. سستی در کار یا آرزومندی. 7. کاهلی، تنبلی و کوتاهی.[3]
شیخ صدوق (م 381ق) در کتاب «علل الشرائع»، درباره سرّ و حکمت استحباب دو رکعت نماز وتیره بعد از نماز عشاء، روایتی نقل کرده که شاید بتوان از آن، علت نام‌گذاری «نماز وتیره» را هم فهمید.
‏از امام باقر(ع) پرسیده شد که براى چه بعد از نماز عشاء، دو رکعت نماز نشسته توصیه شده است؟ حضرت فرمودند: «براى این‌که خدای تبارک و تعالى هفده رکعت واجب فرمود پس رسول خدا(ص) دو برابر (نماز مستحب) بدان افزودند پس مجموع پنجاه و یک رکعت گردید، پس‏ این دو رکعت را امر فرمودند نشسته بخوانند تا یک رکعت محسوب شده و بدین ترتیب در مقابل هر یک رکعت فریضه دو رکعت نافله واقع می‌شود».[4]
مفضّل، از امام صادق(ع) پرسید: نماز عشاء را که می‌خوانم، در حال نشسته دو رکعت نافله می‌خوانم؛ چرا؟
آن‌حضرت فرمود: «این نماز یک رکعت است و اگر بعد از خواندنش از دنیا رفتی، آن‌را نماز وتر (رکعت آخر نماز شب) برایت منظور می‌نمایند».[5]
همچنین شیخ صدوق روایتی را درباره سرّ و حکمت این‌که رسول خدا(ص) دو رکعت بعد از عشاء را خود نمی‌خواندند ولى امر به آن می‌فرمودند، چنین نقل می‌کند:
امام صادق(ع) فرمود: «کسى که به خدا و به روز قیامت ایمان دارد شب را به روز نخواهد آورد، مگر آن‌که‏ نماز وتر را خوانده باشد».
راوى پرسید: مقصودتان از «وتر» دو رکعت بعد از نماز عشاء است؟
حضرت فرمودند: «آرى، این دو رکعت، یک رکعت محسوب می‌شوند. پس کسى که این دو رکعت را خواند و پس از آن فوت نمود، از دنیا رفته در حالی‌که نماز وتر را خوانده است، و اگر فوت ننمود در آخر شب البته نماز وتر را بخواند».
پرسید: آیا رسول خدا(ص) این دو رکعت را می‌خواندند؟
حضرت فرمودند: «خیر».
پرسید: چرا؟
حضرت فرمودند: «زیرا به رسول خدا(ص) وحى می‌رسید و می‌دانست که آیا در این شب از دنیا می‌روند یا نه، ولى دیگران چنین علمى ندارند، به همین جهت بود که آن‌حضرت خودشان این دو رکعت را نمی‌خواندند ولى به آن امر می‌فرمودند که دیگران بخوانند».[6]
از این دسته روایات می‌توان فهمید که نماز وتر (یک رکعت پایانی نماز شب) پیش خدای تعالی آن‌قدر دارای اهمیت و ارزش است که نماز وتیره را به جبران آن قرار داده تا نمازگزار با خواندن وتیره، به ثواب نماز وتری که احیاناً فوت می‌شود برسد.

[1]. ر. ک: «کیفیت خواندن نماز نافله عشاء»، سؤال 8428.
[2]. فرهنگ فارسی معین، واژه «وتیره».
[3]. مسعود، جبران، الرائد، ترجمه انزابی نژاد، رضا، ج 2، ص 1850، مشهد، مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ دوم، 1376ش؛ نیز ر. ک: ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج ‏5، ص 276 – 277، بیروت، دار صادر، چاپ سوم، 1414ق.
[4]. صدوق، محمد بن على‏، علل الشرائع، ج ‏2، ص 330، قم، کتاب فروشی داوری، چاپ اول، 1385ق.
[5]. همان.
[6]. همان، ص 331.
1397/12/15 ساعت 11:49
کد : 610
لینک مطلب

■ آيا كسى كه شيطان وجود او را تسخير كرده، نماز او به حساب شيطان و مانند او گذاشته مى‏شود؟

خير، نماز او به حساب خودش نوشته مى‏شود منتها جزء كسانى است كه‏ «خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً» . افراد چند گروهند: بعضى‏ها منزه محض هستند، مخلِص و مخلَص هستند كه در نامه عمل آن‏ها جز فضيلت چيز ديگرى نيست مثل ائمه معصومين عليهم السلام. ب ...

■ با توجه به آيه 101 سوره نساء«... فليس عليکم جناح أن تقصروا من الصلوه ان خفتم أن يفتنکم الذين کفروا...» آيا حکم اين نيست که در سفر، در صورت ترس از آسيب کفار(دشمن) مي توان نماز را شکسته خواند؟ و در آيه 103 سوره نساء«... فاذا اطماننتم فاقيموا الصلوه...» آيا منظور اين نيست که پس از اينکه در سفر و از خوف دشمن نماز را شکسته خوانديد، پس از اينکه رفع خطر شد، نماز را کامل بخوانيد؟ خواهشمندم اين مسئله را برايم تبيين کنيد.

از مجموع آيات ياد شده استفاده مى‌شود كه شكسته خواندن نماز در سفر مبتنى و معلق بر خوف از دشمن نيست، زيرا اولاً: ابتداى آيه دارد كه: (وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِى الاَْرْضِ...). اين قسمت آيه صورت مسافرت‌هاى عادى و معمولى را در نظر دارد نه فقط صورت خوف را. بع ...

■ در حال تشهد و سلام انجام چه کارهایی مستحب است؟

رعایت موارد ذیل، در تشهد و سلام نماز، مستحب است: به حال تورّک نشستن، برای مردان؛ یعنی نمازگزار، بر ران چپ بنشیند و روى پاى راست را بر کف پاى چپ بگذارد.[1] زن، ران‌هاى خود را به هم بچسباند.[2] دست‌ها را بر ران‌ها بگذارد و انگشتان را ب ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز