■ اگر خدا همه جا حضور دارد، پس چرا برای نماز، فقط رو به قبله میایستیم؟
پاسخ از طرف محمد دماوندی: در آموزههای قرآن کریم میخوانیم:
«به هر طرف که رو کنید خدا در آن سوی است».[1]
«هرکجا باشید خداوند با شما است».[2]
پس حضور خداوند در همه جا مطلب صحیحی است، ولی این موضوع با نماز خواندن مسلمانان به یک سمت (کعبه) منافاتی ندارد، بلکه انجام این فریضه الهی به سمت مسجد الحرام، امری است تعبدی و دارای حکمت، که توضیح آن در قالب چند نکته ذکر میشود:
1. در جایی از دستورات دینی گفته نشده است که نماز و برخی از دیگر عبادات باید به سمت خدا انجام شود، که چنین اشکالی مطرح شود که خدا همه جا هست، پس به هر سمتی میتوان نماز خواند، بلکه در احکام و شرایط نماز آمده است که باید این عبادت، به سمت قبله (که همان کعبه در مکه است)، اقامه شود.
به عبارت دیگر، همان خدایی که فرموده است «به هر طرف رو کنید خدا در آن سوی است»، همو دستور داده است که به هنگام نماز به طرف مسجدالحرام نماز بخوانید؛ آنجا که میفرماید: «پس روى خود را به سوى مسجد الحرام کن! و شما [ای مسلمانان] نیز هر کجا باشید [در نماز] روى خود را به سوى آن بگردانید».[3]
پس این موضوع، یک حکم تعبدی[4] و از شرایط صحت نماز است؛ همانطور که خدا همه زبانها را میداند، ولی باید نماز را به زبان عربی خواند.[5]
2. گفتنی است که خانه کعبه، یادگار بتشکن تاریخ، حضرت ابراهیم(ع) بوده و قدیمیترین پایگاه توحید است و توجه چندینباره در هر شبانهروز به آن، یادآور خاطرات توحیدی میباشد.[6]
3. اینکه تمامی مسلمانان به یکسو نماز بخوانند نوعی وحدت و اتحاد را میان آنان رقم خواهد زد و نقطه مشترک قابل توجهی خواهد بود که میتواند همه را به یکسو متوجه سازد. و عکس آن، اگر هر کس به سویی بخواهد نماز بخواند تفرقهای نازیبا در میان مسلمانان به وجود آمده و محتمل است که همین ناهماهنگی، گسستهای دیگری را نیز میان آنان رقم بزند؛ یعنی نمازی که باید جانمایه توحید و عاملی برای همگرایی مسلمانان شود به نحوی عامل تفرقه آنان خواهد بود.[7]
به عبارتی، نماز گزاردن به سوی کعبه، همهی انسانها را با تمامی اختلافات زمانی و مکانی و نیز اختلاف در عقاید و افکار، به یک جهت، متمرکز میکند و این لطیفترین روحی است که میتوان در کالبد بشر دمید و به آنان انسجام بخشید.[8]
4. داشتن قبلهای واحد اختصاص به مسلمانان نداشته و سایر ادیان نیز چنین بودهاند. برای مثال بیت المقدس که قبلهی نخست مسلمانان محسوب میشود در ابتدا قبلهی یهودیان بود؛ از اینرو، تا پیش از تغییر قبله از بیت المقدس به سوی کعبه، همواره پیامبر اسلام(ص) را سرزنش میکردند که اگر دین شما بر حق و دین ما باطل است، پس چرا به سوی قبلهی ما نماز میگزارید.[9]
[1]. «فَأینَما تُولّوا فَثمَّ وَجهُ الله»؛ بقره، 115.
[2]. «هُوَ معَکُم أینَ ما کُنتُم»؛ حدید، 4.
[3]. «فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَیْثُ ما کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَه...»؛ بقره، 144.
[4]. جهت آگاهی بیشتر، ر.ک: 35479 (دلیل پذیرفتن تعبدی بودن احکام).
[5]. جهت آگاهی بیشتر، ر.ک: 146 (زبان عربى و عبادتها).
[6]. ر. ک: مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج1، ص 415، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش.
[7]. ر. ک: همان.
[8]. ر. ک: طباطبائى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج 1، ص 337، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ پنجم، 1417ق.
[9]. ر. ک: 59933 (تغییر قبله).
■ آیا "ایاک نعبد و ایاک نستعین" را باید با قصد قرائت بخوانیم نه قصد انشاء؟
در مورد اذکار و الفاظ نماز و قرائت حمد و...، فهم معنا و قصد انشاء نه تنها جایز، بلکه بسیار خوب است. شکّى نیست که هدف از این الفاظ، معانى آن است. هدف، تسبیح، تهلیل، حمد و ستایش خدا است، و این امر با قصد لفظ بدون قصد معنا حاصل نمى شود، بلکه در مورد سور ...
■ آثار و فوايد وضو را بيان كنيد؟
با نگاهي به تمامي جوانب روايات و احكام صادره از معصومين عليهم السلام در دخصوص وضو مي توان به دو فايده روشن دست يافت.
الف: فوائد بهداشتي
علاوه بر احاديثي كه بر فوائد بهداشتي وضو تاكيد نموده و آن را از عوامل طولاني شدن عمر برشمرده اند برخي متخصيص ع ...
■ چرا خدا گفته كه شما نماز رو براي خودتون مي خونيد ولي بهش آن قدر اهميت داده كه اگر نخونيم مجازاتمون مي كنه؟
آن چه گفته مي شود كه نماز براي خود انسان است يعني نماز براي خدا سودي ندارد نه اين كه از سود نماز مي توان چشم پوشيد.بلكه بالاتر بايد گفت چون اين سود همان سعادت انسان است تحصيل ان لازم است و خداوند تحصيل اين سعادت را بر انسان لازم کرده است و انسان را م ...