■ چرا وضو به اين شكل است و تنها اين چند عضو مورد توجه قرار گرفته اند؟
پاسخ: این سوال از دو منظر قابل پاسخ گویی می باشد:
الف: نقش معنوی شستشو و مسح این اعضا در نماز
بر اساس حديثي كه از امام رضا عليه السلام در خصوص چرايي شكل خاص وضو و اينكه چرا در وضو تنها اين چند عضو مورد توجه ويژه قرار گرفته اند مي توان گفت مهمترين دليل توجه خاص به اين چند عضو در وضو آن است كه تمامي اين اعضا در نماز به كار گرفته مي شوند، چرا كه انسان به هنگام نماز با صورت سجده مي كند. با دست از ذات خداوند متعال درخواست مىكند و با سر در ركوع و سجود به خدا رو مىآورد و در نماز با پاها برمىخيزد و مىنشيند .
ب: فوائد جسمی سشتشو و مسح اعضاي وضو
علاوه بر آثار معنوی گفته شده با پیشرفت دانش بشری نتاج جالبی در خصوص شستن و مسح این چند عضو خاص به دست آمده است که به یکی از موارد آن اشاره می نمائیم.
امروزه، دانش نوروفیزیولوژی (Neurophysiology) و شاخههای مختلف این علم از جمله نوروسایکولوژی (Neuropsycholugy) که به بررسی کارکرد سیستم عصبی می پردازد، به پیشرفتهای چشمگیری نایل آمده است.
از دیدگاه علم فیزیولوژی، مغز یک سیستم رایانهای فوق العاده پیشرفته است و مانند رایانه دارای مسیرهای ورودی (راههای حسی)، بخش ذخیره اطلاعات (حافظه)، بخش تحلیل اطلاعات و نتیجهگیری (تفکر) و مسیرهای خروجی (راههای حرکتی) میباشد. اطلاعات دیداری، شنیداری، چشایی، لامسه و غیره از طریق راههای حسی وارد مغز شده در حافظه ذخیره میشوند و یامورد تحلیل قرار میگیرند آنگاه فرامین خروجی از طریق راههای حرکتی به اعضا منتقل میگردند و اعضا را وادار به عمل میسازند.
دسته ای از حواس هستند که در سرتاسر بدن وجود دارند و به عضو خاصی اختصاص ندارند، به اینها اصطلاحاً«حواس پیگری» گفته میشود. مانند لامسه، درد، حسسرما و گرما، حس فشار، حس ارتعاش و امثال آنها. برای اینکه این حواس ادراک شوند باید به منطقه ویژهای از قشر خاکستری مغز به نام«قشر حسی» مخابره شوند. حس هربخشی از بدن به قسمت خاصی از قشر حسی ارسال میشود. به عبارت دیگر هرقسمت از قشر حسی به بخش معینی از بدن مرتبط است. پس در قشر حسی بخشهای متناظری با اعضا بدن وجود دارند و اگر نقشه آنها را طراحی کنیم دقیقاً شکل یک آدمک بدست میآید که آنرا«آدمک حسی» یا (Sensoy homonculus)نامیدهاند. صورت و دستهای این آدمک حسی بسیار بزرگ است، در حالی که تنه، رانها و ساق پاهای آن بسیار کوچک هستند. همچنین کف پای آدمک نیز بزرگ است. در آدمک حسی، اعضایی که بزرگتر هستند، حساسیت بیشتری دارند. به همین جهت است که حساسیت دست و صورت انسان، بیش از پا و تنه است. در صورت و دست تعداد گیرندههای حسی فراوانتر است و این اعضا گرچه نسبت به کل بدن کوچک هستند؛ اما پیامهای عصبی زیادی به قشر مغز مخابره میکنند. لذا دقت حسی این بخشها بالاتر میباشد و تصویر آنها در آدمک حسی بزرگ است.
اگر ما، به نقشه دقیق آدمک حسی توجه کنیم، به راحتی درمییابیم که اعضا بزرگ آدمک حسی تقریباً همان اعضایی هستند که در هنگام وضو گرفتن، مرطوب میشوند و عبارتند از صورت، دستها و پاها (از مچ تا انگشتان).
با توجه به نقشه آدمک حسی، روشن است که وقتی در جریان وضو، داخل دهان، صورت، ساعدها، کف دستها، جلوی سرو روی پاهای آدمک حسی، تحریک شوند، قسمت اعظم قشر حسی، تحریک میشود و هوشیاری به سطح بالایی میرسد، در حالی که فقط چیزی، حدود 20٪ از سطح بدن مرطوب شده است. اگر شخص به عوض وضو گرفتن تمامی بدن خود (یعنی 5 برابر مساحت وضو) را میشست، چیز زیادی بر تحریک ناشی از وضو، افزوده نمیشد؛ به عبارت دیگر، اگر برنامه وضو به گونه فعلی نبود ومناطق دیگری از بدن شسته میشدند، چنین اثری بدست نمیآمد. پس وضو، با مرطوب کردن 20٪ از سطح بدن، تقریباً کارمرطوب کردن تمام بدن را انجام میدهد و این موضوع واقعاً یک معجزه است.
در حقیقت، شرع مقدس خواسته است، با سهلترین عمل و کمترین زحمت، بیشترین اثر حاصل آید که همانا نشاط و توجه کافی برای بجا آوردن نماز است. اما بهترین شیوه تحریک حسی، به منظور تولید نشاط، استفاده از آب است؛ زیرا هم بیخطر بوده و هم بهداشتی است و به علاوه، از لحاظ روانی هم خوشایند است .
■ بنده قبلا اگه دقیقه ای نمازم دیر می شد عصبانی می شدم. ولی مدتی است كه تعصبم به نماز كم شده چند ماه است كه نماز صبح را قضا میخوانم هیچی، كم كم تمام نمازهایم با بی میل و رغبتی و قضا میخوانم باید چیكار كنم تا از این ضلالت در بیام؟
انسان برای انجام هر كاری نیاز به انگیزه درونی یا بیرونی و انگیزه مادی یا معنوی دارد و منشأ انگیزه های درونی نیازهای زیستی یا نیازهای معنوی و متعالی است. چرا ما هر روز خوردن صبحانه و نهار و شام را تكرار می كنیم و هیچگاه نمی گوئیم من از خوردن نهار خست ...
■ آیا درست است که میگویند جایز نیست جلوی نماز خوان عکس یا تصویر باشد؟ اگر درست است چرا ?
در روایاتی از نماز خواندن در مقابل عکس و تصویر و تمثال نهی شده است ، مگر آنکه پارچه ای بر روی آن انداخته شود و آن عکس و ثمثال پوشانده شود .
« محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام سوال کرد من نماز می خوانم و در مقابلم تصاویری است و من هم به آن تصو ...
■ پیامدهای سبک شمردن نماز در سخنان پیامبر اسلام(ص) خطاب به حضرت فاطمه(س) چیست؟
در برخی منابع روایی گزارش شده که حضرت فاطمه(س) از پیامبر اسلام(ص) پرسید: اى پدر! مردان و زنانى که نماز را سبک میشمرند چه سزایی دارند؟ حضرتشان فرمودند:
«اى فاطمه، هر مرد و زنی که نمازش را سبک شمارد، خداوند او را به پانزده مصیبت گرفتار مینماید: شش ...