■ زکات دادن امام علی (علیه السلام ) در رکوع نماز، با حضور قلب آن حضرت چگونه
قابل جمع است؟
پاسخ: این مطلب مربوط به آیه 55 و 56 سوره مائده است:
«انّما ولیکم اللّه و رسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکاة و هم راکعون و من یتولّ اللّه و رسوله والذین امنوا فانّ حزب اللّه هم الغالبون»
«سرپرست شما تنها خداست و پیامبر او و آنان که ایمان آورده اند؛ همانان که نماز را برپا می دارند و در حال رکوع، زکات می دهند. و کسانی که ولایت خدا و پیامبر و افراد با ایمان را بپذیرند (پیروزند؛ زیرا) حزب خدا پیروز است.»
پاسخ اول: امام علی ـ علیه السلام ـ در نماز، از خود بیگانه می شدند نه از خدا، و زکات دادن در هنگام رکوع، توجه به خویشتن نیست، بلکه عین توجه به خداست؛ به عبارت دیگر عمل حضرت، در واقع، انجام دادن عبادت در ضمن عبادت است نه انجام دادن یک عمل مباح در ضمن عبادت؛ و به عبارت روشن تر آنچه با حضور قلب منافات دارد، توجه به مسائل مربوط به زندگی مادی و شخصی است، اما توجه به آنچه در مسیر رضای خداست، توجه به مسائل اخروی است که با روح عبادت و حضور قلب کاملاً سازگار است و آن را تأکید می کند. ذکر این نکته نیز لازم است که معنای غرق شدن در توجه به خدا این نیست که انسان، بی اختیار احساس خود را از دست بدهد؛ بلکه به معنای این است که با اراده خویش توجه خود را از آنچه در راه خدا و برای خدا نیست باز دارد.(تفسیر نمونه، ج 4، ص 428)
هیچ گونه مناجات و راز و نیازی غیر از نماز، فواید و آثار نماز را نخواهد داشت و صرف پاکی دل نیز ـ به فرض اینکه بدون نماز بتوان به آن رسید ـ برای انسان فایده ای نخواهد داشت.
پاسخ دوم: زکات دادن موجب کمال است و حضرت در این عمل، میان عبادت روحی و بدنی با عبادت مالی یعنی انفاق جمع کرده است. آن التفاتی که مانع حضور قلب می شود توجه به امور دنیوی است وگرنه توجه به عمل خیر، عبادت در عبادت است و موجب کمال می باشد؛ مثلاً اگر انسان در نماز برای از دست دادن عزیزی گریه کند، نمازش باطل است، ولی اگر در حال نماز، برای شوق و اشتیاق به حق و یا خوف از خدا گریه کند، موجب کمال و فضیلت است.(شبهای پیشاور، ص 453)
■ آیا مخاطب قرار دادن معصومان(ع) و اولیای خدا در نماز جایز است؟
مخاطب قرار دادن غیر خدا در نماز، حتی اگر آن شخص از معصومان(ع) و ائمه باشد، جایز نیست و موجب باطل شدن نماز میشود. البته برخی فقها میگویند مخاطب قرار دادن پیامبر(ص) در نماز، جایز است. و نیز بر اساس برخی روایات در سجده بعد از نوعی از نمازهای مستحب، می ...
■ آيا نماز خواندن ما اثر تكويني هم دارد و مي تواند بر عالم هستي تاثير گذار باشد؟
عالم تكوين يا همان عالم هستي، عالم اسباب و مسببات است و بر اساس آنچه از آيات و روايات به دست مي آيد نماز نيز يكي از عوامل و اسباب تاثير گذار بر اين عالم مي باشد كه در اينجا به چند مورد اشاره مي نمائيم:
- اثر نماز در بلاهاي آسماني
وجود بلاها و آفت ...
■ اگر شخصی پیش از وضو، دست خود را بررسی کند که مانعی نباشد ولی پس از نماز متوجه یک مانع شود، حکم چیست؟
اگر اطمینان دارد که مانع، هنگام وضو بوده است، وضو و نماز صحیح نیست؛ در غیر این صورت وضو و نماز اشکال ندارد.
امام خامنه ای (حفظه الله ) ...