■ مگر نه اینکه با ارزش ترین اعمال خدمت به مردم است ! پس اگر کسی به دیگران خدمت بکند مثل کسانی که با اختراعات خود به مردم خدمت می کنند دیگر چه نیازی به نماز دارد ! آیا این خدمات جای نماز رو پر نمی کنه؟
پاسخ: بدیهی است ریشه و عامل خدمات، ارزنده تر از یک خدمت است زیرا کسی که انگیزه خدمت را در درون خود باروز کند، خدمات فراوانی را از خود بروز خواهد داد و یکی از مهم ترین آثار نماز آن است که ریشه پاکی ها و انگیزه ساز خدمات است. علاوه بر این که نبايد فراموش كرد كه بالاتر از خدمت به مردم خدمت به خالق و پروردگارعالميان در روي زمين مي باشد و نماز خدمت به خداوند متعال است که هیچ چیز جایگزین آن نمی شود.
امام صادق(عليه السلام ) فرموده اند:« إِنَّ طَاعَةَ اللَّهِ خِدْمَتُهُ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ شَيْءٌ مِنْ خِدْمَتِهِ تَعْدِلُ الصَّلَاة» ؛« پيروي و اطاعت از پروردگار خدمت كردن به او در زمين است و هيچ چيز در خدمت به پروردگار معادل نماز نيست.»
دستورات دين مقدس اسلام هرکدام در جاي خود خوب و مناسب است و هر کدام اثر و نورانيت و کمال بخشي خاص خود را دارد. همان گونه که سيري جاي تشنگي را نمي گيرد و سيرابي جايگزين گرسنگي نمي شود، در تعاليم اسلا نيز خدمت به خلق - همچون اختراعات مفید - جاي نماز را نمي گيرد و نماز جايگزين خدمت به مردم نمي شود.
البته در مورد نمازهاي مستحبي مي توان گفت که اگر با خدمت به مردم تعارضي داشته باشد به اين معنا که خواندن نماز مستحبي مانع انجام خدمت مهم و لازمي که ديگري نمي تواند آن را انجام دهد و تنها از عهده من بر مي آيد در اين صورت خدمت به خلق حق تقدم دارد.
نکته مهم اين است که معمولا همین تعارض و تقابل ميان نماز مستحبي و خدمت به خلق موردي و مختص موارد خاصي است و اين گونه نيست که من هميشه نماز مستحبي و نافله را به خاطر خدمت به مردم ترک کنم چون اين خود از دام هاي شيطان براي محروم کردن بندگان مومن از فيض نماز مستحبي است.
در پایان خوب است این نکته را نیز یادآور شویم که خدمت به خلق دامنه وسيعي دارد و اگر چه به طور قطع هرگونه خدمت به خلق خدا هر چند به ظاهر ناچيز باشد موجب پاداش و ثواب است، چنان كه پيامبر اكرم(ص) فرمودهاند:«من رفع حجراً عن الطريق كتبت له حسنة» ؛«هر كس سنگى را از راه مردم بردارد براى آن حسنه و ثوابى نوشته مىشود».
اما اگر اين خدمت از راه تعليم و هدايت ديگران باشد، ارزش فوقالعادهاى دارد؛ پيامبر اكرم به امام على(ع) فرمود« لَأَنْ يَهْدِيَ اللَّهُ عَلَى يَدَيْكَ عَبْداً مِنْ عِبَادِ اللَّهِ خَيْرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ مِنْ مَشَارِقِهَا إِلَى مَغَارِبِهَا» ؛«اگر خداوند به دست تو كسى را هدايت كند براى تو از همه چيز كه خورشيد بر آن طلوع و غروب كند بهتر است» و یا در خصوص خدمت به مردم در مسیر علم آموزی امام صادق(ع) فرمودهاند:« مَنْ عَلَّمَ خَيْراً فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِه» ؛«كسى كه به ديگرى چيزى بياموزد براى او مثل پاداش آن كه به آن علم عمل مىكند پاداش هست».
■ با سلام از مقلدان مقام معظم رهبری هستم و در رکوع نا خواسته تعادلم به هم خورد و حرکت کردم آیا این کار نمازم را باطل می کند؟
با سلام خدمت جنابعالی و تشکر از سئوال شما
نظر*حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای درباره حرکت بیاختیار بدن در هنگام رکوع نماز به شرح ذیل می باشد؛
اگر هنگام گفتن ذکر واجب رکوع، بدن بیاختیار حرکت کند به گونهای که طمأنینه واجب از بین برود، ب ...
■ اگر نماز عصر را شخصی غیر از امام جمعه بخواند، آیا اقتدا به او در نماز عصر جایز است؟
اقتدا در نماز عصر روز جمعه به غیر امام جمعه اشکال ندارد، ولی هرگاه بخواهد با مراعات احتیاط در خواندن نماز ظهر پس از خواندن نماز جمعه نماز عصر را به جماعت بخواند، احتیاط کامل این است که به کسی اقتدا نماید که نماز ظهر را احتیاطاً بعد از نماز جمعه خواند ...
■ با سلام
در ا حدیث رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم فرموده است: «الصلاة... راحة للبدن..منظور از اینکه نماز در بدن به انسان راحتی می دهد چیست؟
این حدیث درباره نماز شب است: «صلاة اللیل... راحة الابدان»؛(53) نماز شب سبب آرامش بدن می شود.(بحارالانوار، ج 87، ص 162). علت آن می تواند از نظر جسمی، سحرخیزی باشد. از سویی کسی که مداومت بر نماز شب دارد، تلاش می کند که شب را زودتر بخوابد، تا توفیق نماز ...
:
#131
01:24:06 - 1394/10/10
سوال احمقانه جوابش سکوته