■ چرا نماز بخوانیم؟

پاسخ:
ما به چند علت اشاره می‌کنیم:
1. سپاس‌گزاری
سپاس‌گزاری در برابر نعمت و هدیه در فطرت و عقل هر انسانی هست؛ آن هم به‌گونه‌ای که رضایت نعمت‌دهنده را در پی داشته باشد و خدواند نماز را وسیله‌ای برای تشکر از نعمت هایش قرار داده است.
2. یاد خداوند
یاد خدا انسان را در سختی‏های زندگی یاری می‌کند و نماز بهترین وسیله‏ برای یاد خداست. خداوند به حضرت موسی (ع) می‏فرماید: و نماز را بپادار تا به ياد من باشى. (1)
3. کسب آرامش
نیاز به آرامش یکی از نیازهای فطری بشر است. خداوند می‏فرماید: با یاد خداوند دل آرام می گیرد « أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب‏ » (2) و بالاترین مصداقِ یاد خدواند اقامه نماز است. « وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ» (3)
4. آمرزش گناهان
پیامبر اکرم (ص) نماز را به چشمۀ آبی تشبیه کردند که انسان هر روز پنج بار در آن شستشو می‌کند که در این صورت هیچ آلودگی‌ای بر او نخواهد ماند. نماز نیز این‌گونه انسان را از گناهان پاک می‌گرداند. (4)
5. رهایی از گناه
به تصریح قرآن: نماز بازدارندۀ از فحشا و منکر است (5)؛ یعنی با نماز کسی که اهل گناه است کم‌کم این آلودگی از او رفع شود و آنکه اهل گناه نیست، نسبت به گناه، نوعی عصمت پیدا کند و هواهای نفسانی بر او غلبه نکنند و گناه از او دفع گردد. به ‏عبارتی نماز هم جنبۀ پیشگیری از گناه دارد و هم درمان بیماری گناه.
6. رهایی از شر شیطان
به فرمودۀ قرآن کریم شیطان دشمن قسم خوردۀ انسان است. (6) پیامبر اعظم (ص) فرمودند: همواره شیطان از کسی که بر نمازهای پنج‏گانه‏اش محافظت می‏کند فرار می‏کند؛ ولی اگر شخص نمازهایش را تباه کرد، شیطان بر او جرأت پیدا می‏کند و او را به ارتکاب گناهان بزرگ وارد می‌کند. (7)
__________________
(1)«وَ اَقِمِ الصَّلاهَ لِذِکری» ؛ (طه: 14)
(2)(رعد: 28)
(3)(عنکبوت: 45)
(4)رَسُولُ اللَّهِ (ص) : "إِنَّمَا مَثَلُ الصَّلَاةِ فِيكُمْ كَمَثَلِ السَّرِيِّ و هُوَ النَّهَرُ عَلَى بَابِ‏ أَحَدِكُمْ‏ يَخْرُجُ إِلَيْهِ فِي الْيَوْمِ و اللَّيْلَةِ يَغْتَسِلُ مِنْهُ خَمْسَ مَرَّاتٍ فَلَمْ يَبْقَ الدَّرَنُ مَعَ الْغُسْلِ خَمْسَ مَرَّاتٍ و لَمْ تَبْقَ الذُّنُوبُ مَعَ الصَّلَاةِ خَمْسَ مَرَّاتٍ" (شیخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص212 و 211).
(5)انَّ الصَّلاهَ تَنهی عَنِ الفَحشاءِ وَ المُنکَر ؛ (عنکبوت: 45)
(6)«فَبِعِزَّتِكَ‏ لَأُغْوِيَنَّهُمْ‏ أَجْمَعِينَ‏ إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ‏» (ص :82)
(7)"لَا يَزَالُ الشَّيْطَانُ ذَعِراً مِنَ الْمُؤْمِنِ مَا حَافَظَ عَلَى الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ فَإِذَا ضَيَّعَهُنَّ تَجَرَّأَ عَلَيْهِ فَأَدْخَلَهُ فِي الْعَظَائِمِ" (کلینی، اصول کافی، ج‏3، ص269).

محتوا : برنامه اندرویدی پرسمان نماز
1397/2/5 ساعت 13:55
کد : 454
لینک مطلب

■ چرا آثار نماز را در زندگی خود نمی بینیم؟

نماز بهترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادت های دیگر هم قبول می شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی شود، همان طور که اگر انسان شبانه روزی پنج نوبت در نهر آبی شست وشو کند، آلودگی در بدنش نمی ماند، نمازهای پنج گانه هم ...

■ وظیفه نمازگزار هنگام شک مبطل اگر هنگام نماز یکى از شک‌هایى که نماز را باطل مى‌‏کند، برای کسی پیش آید آیا می‌تواند در همان لحظه نماز را رها کند؟

آیت الله خامنه ای مد ظله العالی: بنابر احتیاط نمى‌تواند بلافاصله نماز را رها کند بلکه باید قدرى فکر کند تا شک پابرجا شود (یعنى یقین یا گمان به یک طرف پیدا نکند) و آنگاه رها کردن نماز مانعى ندارد. ...

■ آیا شرکت بانوان در نماز عید فطر و عید قربان ممنوع بود و پیامبر اکرم(ص) تنها به دختران دم بخت اجازه شرکت دادند تا زمینه ازدواج آنان فراهم آید؟! پیامبر اکرم(ص) به دختران دم بخت اجازه فرمودند که در نمازهای عید فطر و قربان حضور یابند، شاید رزق و روزی مناسبی نصیب آنان شود. برخی از دانشمندان دینی، این رزق و روزی را به ازدواج تفسیر نمودهاند،! منظور چیست؟ یعنی قبلاً اجازه نداشتند؟ یا قبلاً به زنان اجازه حضور در نماز داده نمیشد و بعداً دختران مجرد مستثنا شدهاند و...؟ این حدیث به نظرات اهل تسنن شباهت دارد!

در ارتباط با روایت مطرح شده در پرسش، باید گفت؛ امام صادق(ع) از پیامبر(ص) نقل می‌کند: رسول خدا(ص) اجازه فرمودند تا دوشیزگان برای شرکت در نماز عیدین(عید قربان و عید فطر) از منزل خارج شوند تا رزق یعنی ازدواج روزی آنان شود.[1] این روایت در صورت پذیرش لز ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز