■ اگر در نماز نیاز به طهارت است، پس چرا بانوانی که بعد از زایمان تا 40 روز خونریزی دارند، آن وقت باید نماز بخوانند، در حالیکه در آن زمان ، زن بیشتر از زمان حیض معمولی مریض و رنجورند؟!
پاسخ از طرف هادی مرادی: در ارتباط با پرسش مطرح شده نکاتی تذکر داده میشود.
2. بدون تردید در نماز پاکی و طهارت، شرط است؛ لذا اگر کسی (مرد یا زن) بدن و یا لباسش آلوده به نجاست و خون باشد بدون عذر نمیتواند نماز بخواند و اگر بخواند صحیح نیست، بلکه نخست باید بدن و لباسش را تطهیر کند، سپس نماز بگزارد.
3. هر خونریزی از دیدگاه شرع لزوماً ناقض طهارت نیست و به عنوان نمونه اگر از دست انسان خون آمده و این خونریزی قطع نشود، میتوان طهارت شرعی را در همان حال به دست آورد و تنها خون حیض و نفاس است که موجب میشود نماز از مکّلف ساقط شود، نه خون دیگر و این تخفیف و رحمتی است از جانب خداوند منّان بر زنان؛ بنابر این نمیتوان در تمام خونریزیها انتظار تخفیف داشت.
4. رنجور و مریض بودن به تنهایی عذری برای نماز نخواندن نیست؛ از اینرو مردان در تمام اوقات و زنان غیر از ایام حیض و نفاس - حتی اگر سخت مریض و رنجور باشند - از نماز معاف نیستند. لذا دستور داده شده در حالت ناتوانی نشسته و در صورت عدم توانایی بر نشستن به حالت درازکش نماز بخوانند،[1] اما به بانوان تخفیفی داده شده که در ایام پریود و نیز مدتی بعد از زایمان نباید نماز بخوانند و این مقدار تخفیف نباید باعث این نتیجهگیری شود که در هر ناراحتی و رنجوری باید نماز را ترک کرد.
■ با اين كه خدا دروغ را نمىپسندد چرا انسانها را در«ايّاكَ نَعْبُدُ و ايّاكَ نَسْتَعين» نماز مجبور به دروغ مىكند؟
بسياري از آيات و دعاهاى وارده از معصومين عليهم السلام ذو ابعاد است، يعنى علاوه بر جنبه تحميد و تسبيح و ذكر و دعا و تضرّع و عرض حاجت، جنبههاى آموزشى، عرفانى و تربيتى در آن لحاظ شده است.
در بسيارى از ادعيه بعد تربيتى بيشتر از ساير ابعاد است، و به عبا ...
■ چرا باید در نماز، حتماً سوره حمد خوانده شود؟
پاسخ اول: از امام رضا ـ علیه السلام ـ روایت شده است:
«همانا مردم به قرائت قرآن در نماز امر شده اند تا قرآن مهجور و ضایع نگردد و نیز به سبب اینکه قرآن محفوظ باشد و از بین نرود و فراموش نشود؛ و همانا واجب شده که سوره حمد خوانده شود نه سوره های دیگر؛ ز ...