■ قبول دارم که غسل یک فرمان الهی است اما چرا اسلام دستور مى‏دهد كه به هنگام جنب شدن تمام بدن را بشويند در حالى كه فقط عضو معينى آلوده مى‏شود ؟

پاسخ: در ابتدا گفتنی است؛ در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتى وجود دارد كه تمام فعاليتهاى بدن را كنترل ميكنند" اعصاب سمپاتيك" و" اعصاب پاراسمپاتيك" اين دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان و در اطراف تمام دستگاه‏ها و جهازات داخلى و خارجى گسترده‏اند، وظيفه اعصاب سمپاتيك" تند كردن" و به فعاليت واداشتن دستگاه‏هاى مختلف بدن است، و وظيفه اعصاب" پاراسمپاتيك"" كند كردن" فعاليت آنهاست، در واقع يكى نقش" گاز" اتومبيل و ديگرى نقش" ترمز" را دارد، و از تعادل فعاليت اين دو دسته اعصاب نباتى، دستگاههاى بدن بطور متعادل كار ميكند.
گاهى جريان‏هايى در بدن رخ ميدهد كه اين تعادل را بهم ميزند، از جمله اين جريانها مسئله" ارگاسم" (اوج لذت جنسى) است كه معمولا مقارن خروج منى صورت ميگيرد.
از جمله امورى كه ميتواند اعصاب سمپاتيك را بكار وادارد و تعادل از دست رفته را تامين كند تماس آب با بدن است و از آن جا كه تاثير" ارگاسم" روى تمام اعضاى بدن بطور محسوس ديده ميشود و تعادل اين دو دسته اعصاب در سراسر بدن بهم ميخورد دستور داده شده است كه پس از آميزش جنسى، يا خروج منى، تمام بدن با آب شسته شود و در پرتو اثر حيات بخش آن تعادل كامل در ميان اين دو دسته اعصاب در سراسر بدن برقرار گردد.
امام على بن موسى الرضا ع فرموده اند:«ان الجنابة خارجة من كل جسده فلذلك وجب عليه تطهير جسده كله» ؛« جنابت از تمام بدن بيرون مى‏آيد و لذا بايد تمام بدن را شست»
البته فايده غسل منحصر به اين نيست بلكه غسل كردن علاوه بر اين يك نوع عبادت و پرستش نيز ميباشد كه اثرات اخلاقى آن قابل انكار نيست و به همين دليل اگر بدن را بدون نيت و قصد قربت و اطاعت فرمان خدا بشويند غسل صحيح‏ نيست در حقيقت به هنگام خروج منى يا آميزش جنسى، هم روح متاثر مى‏شود و هم جسم، روح به سوى شهوات مادى كشيده مى‏شود، و جسم به سوى سستى و ركود، غسل جنابت كه هم شستشوى جسم است و هم به علت اينكه به قصد قربت انجام مى‏يابد شستشوى جان است، اثر دوگانه‏اى در آن واحد روى جسم و روح مى‏گذارد تا روح را به سوى خدا و معنويت سوق مى‏دهد، و جسم را بسوى پاكى و نشاط و فعاليت.
از همه اينها گذشته، وجوب غسل جنابت يك الزام اسلامى براى پاك نگه داشتن بدن و رعايت بهداشت، در طول زندگى است زيرا بسيارند كسانى كه از نظافت خود غافل مى‏شوند ولى اين حكم اسلامى آنها را وادار مى‏كند كه در فواصل مختلفى خود را شستشو دهند و بدن را پاك نگاهدارند، اين موضوع اختصاصى به مردم اعصار گذشته ندارد، در عصر و زمان ما نيز بسيارند كسانى كه به علل مختلفى از نظافت و بهداشت تن غافل می شوند ولی این حکم اسلامی آنها را وادار می کند که در فواصل مختلفی خود را شستشو دهند و بدن را پاک نگاه دارند.
مجموع جهات سه‏گانه فوق روشن مى‏سازد كه چرا بايد به هنگام خروج منى (در خواب يا بيدارى) و همچنين آميزش جنسى (اگر چه منى خارج نشود) غسل كرد و تمام بدن را شست.
1394/8/17 ساعت 13:59
کد : 30
لینک مطلب

■ نماز...؟ چرا...؟

سفر خودشناسی را از خودشناسی و خود باوری آغاز کرده ایم. در ادامه سفر، به یک پرسش رسیدیم: (در سفر خودشناسی رابطه با خدا چه جایی دارد) دکتر حسن عشایری در نشستی صمیمانه با مجله دختران در این مورد صحبت می کند: زیستن، برقرای نوعی ارتباط با عالم هستی اس ...

■ سلام خسته نباشید یه سوال در مورد صوت این ذکر سجده شکر داشتم اخه مثلا کلمه یبلی با چند نوع اعراب گذازی دیدم ممنون میشم صوت صحیح را برام بفرستید كلينى به سند معتبر روايت كرده:حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام اين‏ دعا را در سجده مى‏خواند: اَعُوذُ بِكَ مِنْ نارٍ حَرُّها لا يُطْفى وَاَعُوذُ بِكَ مِنْ نارٍ جَديدُها لا يَبْلى وَاَعُوذُ بِكَ مِنْ نارٍ عَطْشانُها لا يُرْوى وَاَعُوذُ بِكَ مِنْ نارٍ مَسْلُوبُها لا يُكْسى

سلام علیکم با توجه به اینکه فعل مجهول آمده است اعراب صحیح یاء در یبلی مضموم (-ُ)می باشد و صوت مورد نظر یافت نشد ...

■ من دختزی 23 ساله هستم که مدتیست برایم سوالات زیادی پیش میاد..هیچ استاد فلسفه یا راهنمایی نمیشناسم که مستقیما با او صحبت کنم و پاسخ سوالاتم را بگیرم میخواهم ماجرایی را برایتان تعریف کنم تا نظرتان را بدانم.. من وقتی دبیرستانی بودم یک روز که برای امتحان هندسه هیچ چیز نخوانده بودم و امتحان به صورت نهایی برگزار میشد ، در راه حوزه امتحان از خدا کمک خواستم و گفتم خدایا من اطمینان دارم که تو نمیگذاری من از این درس ییفتم و مجبور به رفتن به مدرسه شبانه شوم.. وقتی به سر جلسه امتحان رسیدم در کمال تعجب معلم دوران راهنماییم را دیدم که همیشه خیلی به من لطف داشت..من هنگام امتحان اصلا به فکر تقلب نبودم و امید داشتم سوالات برایم آسان شوند اما بعد از دقائقی دیدم برگه ام سفید است و دو تا بیشتر جواب نداده ام با نا امیدی سرم را روی میز گذاشتم و به آینده بدم فکر میکردم که معلم طی یک برنامه ریزی زیرکانه برگه امتحانی که پر از جواب های درست بود و متعلق به یکی از دانش آموزان بود برای من آورد و اشاره کرد که بنویس.. من هم تمام جواب ها را نوشتم و با خوشحالی از حوزه خارج شدم و بلافاصله یاد باوری که به امداد خدا قبل از امتحان داشتم افتادم.. و اورا بسیار شکر کردم، اما اکنکون بعد از این همه سال برایم سوال شده که آیا این به راستی کمک خدا بوده یا امتحان الهی ؟ من در آن سن و موقعیت نمیفهمیدم در امتحان قرار دارم و آن کمک معلم را راهی برای نجات از مردود شدن میدانستم و یک شانس بزرگ و امدادی از طرف خدا.. اما اکنون شک پیدا کردم ولی ناراحتم اگر خدا امتحانم کرده باشد زیرا من توان قبول شدن در آن موقعیت را نداشتم وخدا که شرایطم را میدانسته آیا واقعا به من کمک کرده یا امتحان بوده؟حکم شرعیش را بعدا از مرجعم میپرسم لطفا شما مرا از این دوراهی فعلی خارج کنید که آیا خدا مرا امتحان کرد یا پاسخ به کمکم را داد

با سلام نکته اول: دنیای ما دنیای امتحانات است و هم چنانکه خداوند در قران می فرماید خداوند با نقص در اموال و جانها را ما را امتحان می کند نکته دوم: کمک از خداوند در ادامه حرکت و اراده خودماست یعنی ما باید کارمان را درست انجام دهیم و از خدا کمک می خو ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز