■ 1- فلسفه اذان گفتن چيست؟ و چرا فرازهاي آن تكرار مي شود؟
پاسخ: هر جمعيت و ملتى براى معرفى خود آگاهاندن مردم براى امرى و تجمع در جايى، از سرود و يا وسيله اى استفاده مى كنند. ناقوس كليسا در مسيحيت، سرود ملى هر كشور و شيپور در برخى شهرها از آن جمله است.
در اسلام نيز اذان تشريع شد تا نشانه اى براى تجمع مردم و آمادگى آنان برا ى نماز باشد ضمن آن كه اذان برخلاف ناقوس كليسا داراى محتوايى بس عميق است كه حتى تكرار آن در نمازهاى فرادا، انسان را از غفلت بيدار كرده و او را به توحيد و عقايد اساسى اسلام هشيار مى سازد.
امام رضا(ع) در باره فلسفه و حكمت اذان مىفرمايد:
1 - آنكس را كه فراموش كار است، ياد آور باشد و آنكس را كه غافل است متنبه سازد.
2 - اعلان وقت نماز.
3 - ترغيب و تشويق مردم به پرستش خالق يكتا.
4 - اذانگو، اقرار به توحيد دارد و ايمان را آشكار مىسازد و اسلام را اعلان مىكند.
بنابراین اذان شعارى سكوت شكن، موزون، كوتاه، پرمحتوا و سازنده است كه دربردارنده اساسى ترين پايه هاى اعتقادى و جهت گيرى عملى مسلمانان است.
اذان در اسلام، سرود الهى، شعار و ندايى جهت معرفى امت واحد اسلامى است.
اذان، اعلام موجوديت اسلام، معرفى عقايد و اعمال مسلمانان و فرياد عليه معبودهاى خيالى است.
اذان، نشانه باز بودن فضاى تبليغات و اعلام مواضع فكرى مسلمانان به صورت روشن و صريح است و هميشه نشانه هشيارى و بيدارى از غفلت است.
اذان، آماده ساختن روح، دل و جان براى ورود به«نماز» و فريادى است كه طنين ملكوتى آن در فضا، دل مؤمنان را به سوى خدا مى كشد و بر وحشت و خشم كافران مى افزايد. هم چنان كه اين وحشت را در جملات«گلاستون» سياست مدار و صهيونيست انگليسى مشاهده مى كنيم.
وى در پارلمان مى گويد:« تا هنگامى كه نام محمد در ماذنهها بلند است و كعبه پابرجا است و قرآن رهنما و پيشواى مسلمانان است امكان ندارد پايههاى سياست ما در سرزمينهاى اسلامى استوار و برقرار گردد. »
اما درباره تكرار فرازها اذان امام رضا عليه السلام چنين مي فرمايند:
(از اين جهت تكبير در اوّل اذان چهار مرتبه گفته مي شود كه ) در آغاز اذان از آنجا كه قبلش كلامى كه شنوده را آگاه كند وجود ندارد و غالبا در حال غفلت مستمعين شروع مىشود لذا تكبير اوّل و دوّم را به منظور تنبيه شنوندگان مىگويند تا براى شنيدن جملات بعدى آمادگى پيدا نمايند؛ (و همچنين فرازهاي ديگر اذان تكرار مي شود ) براى اين كه تكرار در گوش شنودگان و تأكيد بر ايشان باشد تا اگر بار اوّل را نشنيدند مرتبه دوّم را بشنوند... .
■ بهترين شکل سلامي که بعد از خواندن نمازهاي يوميه به خدمت معصومين(عليهم السلام) گفته مي شود که به سه طرف گفته مي شود (به طرف كربلا، مرقد امام رضا(ع)، دگر بار به طرف قبله با سلام بر اهل قبرستان بقيع) به چه صورت است؟ آيا اين سلام در منبعي خاص بيان شده است؟
سلام هايي كه پس از پايان نماز مي خوانند نخست رو به طرف قبله به حضرت سيدالشهدا سلام داده مي شود ((السلام عليك يا ابا عبدالله، السلام عليك يابن رسول الله، السلام عليكم و رحمه الله بركاته )) و بعد رو به طرف خراسان به حضرت رضا سلام داده مي شود ((السلام ع ...
■ حکم «نمازهای خوانده شده با تیمم باطل» چیست؟
فتاوای رهبر معظم انقلاب در پاسخ به سوالی در خصوص نمازهای خوانده شده با تیمم باطل پستی منتشر کرد و به نقل از رهبر انقلاب نوشت: «نمازهایی که با تیمم باطل خوانده شده است قضا شود.» ...