■ فلسفه و فوائد نماز جماعت در چيست؟

پاسخ از طرف محمدسعید اختریان پور: برپایی نماز جماعت فلسفه و فوائد بی شماری دارد که در این قسمت به برخی اشاره می شود.
یک - آثار معنوى
الف - استجابت دعا
پيامبر(ص) فرمود:«چون بنده خدا نماز را به جماعت گزارد و پس از آن حاجتى را از خدا بخواهد، خداى عزوجل از وى حيا مى‏كند كه پيش از روگرداندن او، حاجتش را برآورده نسازد»
ب - درمان نفاق
پيامبر(ص) فرمود:«هركس چهل روز در نماز جماعت شركت كند و به طور مرتب نماز گزارد، دو برائت نامه و دو سند رهايى بخش به او مى‏دهند: 1 - نجات از آتش، 2 - رهايى از نفاق»
ج - در پناه خدا بودن
امام صادق(ع) فرمود:«هر كس كه نماز صبح و عشا را به جماعت بخواند، او در پناه خداى عزوجل است» .
د - كفاره گناهان
امام باقر)ع( فرمود:«سه چيز كفاره و پوشاننده گناهان است: 1 - وضو ساختن در هواى سرد، 2 - راه رفتن در شب و روز به سوى نمازها، 3 - محافظت بر نمازهاى جماعت»
هـ - مونس در قبر
پيامبر(ص) فرمود:«آگاه باشيد هر كه به طرف مسجد براى اقامه نماز جماعت حركت كند، به هر قدمى هفتاد هزار حسنه و ثواب براى او نوشته شود... و اگر در همين حال بميرد، خداوند هفتاد هزار فرشته بر او بگمارد كه او را در قبرش زيارت كنند و در تنهايى مونس او باشند و برايش استغفار كنند تا برانگيخته شود»
و - عبور از صراط
رسول خدا)ص( فرمود:«هر كس در هر كجا كه باشد، اگر بر جماعت مداومت كند، مانند برق سريع و درخشان همراه نخستين گروه بهشتيان از روى صراط مى‏گذرد...»
ز - آزادى از آتش دوزخ
رسول خدا(ص) فرمود:«هر كس چهل روز در نماز جماعت شركت كند و به طور مرتب نماز گزارد... دو برائت نامه و سند رهايى بخش به او مى‏دهند: 1 - نجات از آتش، 2 - رهايى از نفاق»
ن - نجات از مراحل ترسناك قيامت
رسول اكرم(ص) فرمود:«...در روز قيامت خداوند، همه انسان‏ها را براى حساب گرد مى‏آورد. پس هر مؤمنى كه در نماز جماعت شركت كند، خداوند سختى‏ها و دشوارى‏هاى روز قيامت را برايش آسان مى‏سازد؛ آن گاه فرمان مى‏دهد كه او را روانه بهشت سازند»
ی - ترفيع مقام
رسول خدا(ص) فرمود:«اى على! سه چيز موجب ترفيع مقام و درجه مؤمن است:
1 - وضوى كامل در هواى سرد، 2 - انتظار نماز بعد از نماز، 3 - شركت مداوم در نمازهاى‏جماعت»
دو – آثار فردی
پیامبر خدا صل الله علیه و آله راجع به مسجد که کانون برگزاری نماز جماعت می باشد فرموده اند: هر كه پيوسته به مسجد رود يكى از هشت فائده را برد:
- آيه محكمى از قرآن (كه از آن بهره يابد)
- يا رفيقى که از او فایده برد
- يا علم تازه‏اى فرا گيرد
- يا از رحمتى كه در انتظارش بوده برخوردار شود
- يا سخنى بشنود كه دليل راه شود
- يا مانع گناه گردد
- يا (لا اقل) از شرم و حيا دست از معصيت بشويد
- يا از ترس ترك گناه كند.
سه - آثار اجتماعى
الف – تقویت روحیه اخوت و برادری
نماز جماعت، مقدمه وحدت صفوف و نزديكى دلها و تقويت كننده روح اخوّت است. نوعى حضور و غياب بى تشريفات، و بهترين راه شناسائى افراد است.
رسول خدا صل الله علیه و آله نتیجه صفوف به هم پیوسته نماز جماعت را از بین رفتن روحیه اخوت و برادری دانسته و می فرمودند: منظم و صاف بايستيد و گر نه دلهايتان هم مختلف خواهد شد...
قال رسول الله - صلي الله عليه وآله -:
استووا تستوي قلوبكم و تماسوا تراحموا؛
صفهاي نماز جماعت را هماهنگ و تنظيم نماييد تا دلهايتان متعادل شود، و با هم در تماس باشيد تا مهرباني افزوده شود.
(كنزالعمال، ج 7، ص 623)
ب – حسن شهرت در جامعه
پيامبر(ص) فرمود:«هر كه نمازهاى پنجگانه را با جماعت بخواند، به او گمان هر خير و نيكى را داشته باشيد»
چهار- آثار سياسى
- ترويج و تبيين معارف الهى و شعائر دينى
امام رضا(ع) در باره فلسفه نماز جماعت فرموده است:«نماز جماعت بدان جهت قرار داده شد كه اخلاص، توحيد، اسلام و عبادت خداوند آشكار و ظاهر باشد»
- شكوه و عظمت اسلام
حضور جمعى مسلمانان در مساجد، ضمن آنكه عظمت و بزرگى جماعت مسلمانان را مى‏رساند؛ بيانگر قدرت مسلمين و الفت دلها و انسجام صفوف است.
تفرقه ها را می زدايد، بيم در دل دشمنان می افكند، منافقان را ماءيوس مىسازد، خار چشم بدخواهان است.
نماز جماعت، نمايش حضور در صحنه وپيوند امام و امّت مىباشد.
- وحدت و تعاون
نماز جماعت، نمايانگر وحدت مسلمانان و محل تجلى همدلى، تعاون و همكارى آنان با همديگر است.
امام رضا ( علیه السلام ) در بیان یکی دیگر از فلسفه هاي نماز جماعت فرموده اند:« مع مافيه من المساعدة على البرّ و التقوى» ؛« علاوه بر اينكه در نماز جماعت است پيشى گرفتن بر نيكوكارى و پرهيزكارى است»
چهار- آثار اخلاقى، تربيتى
الف – کبر زدایی
در نماز جماعت، افراد در يك صف قرار می گيرند و امتيازات موهوم صنفى، نژادى، زبانى، مالى و... كنار می رود و صفا و صميميّت و نوع دوستى در دلها زنده می شود و مؤمنان، با ديدار يكديگر در صف عبادت، احساس دل گرمى و قدرت و اميد می كنند.
روحيه فردگرايى و انزوا و گوشه گيرى را از بين مىبرد و نوعى مبارزه با غرور و خودخواهى را در بر دارد.
ب – نظم و انضباط
نماز جماعت، عامل نظم و انضباط و وقت شناسى است.
رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله دست به شانه‏هاى ما مى‏گذاشت و مى‏فرمود: منظم و صاف بايستيد و گر نه دلهايتان هم مختلف خواهد شد...
1402/2/9 ساعت 09:10
کد : 254
لینک مطلب

■ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:در روز قیامت، از داخل جهنم عقربی خارج می شود که سر آن عقرب در آسمان هفتم است و دُمش در ته زمین و دهانش هم از مشرق تا مغرب است. آن عقرب می گوید :«أَینَ مَن حارَبَ اللهَ و رَسُولَه؟» ؛ آنهایی که با خدا و پیامبر خدا جنگ داشتند کجا هستند؟ جبرئیل فرود می آید و می پرسد:«چه کسانی را می خواهی؟ مقصودت از کسانی که با خدا و پیامبر خدا در جنگ بودند چه کسانی است؟» عقرب می گوید:آنها پنج نفرند و من می خواهم آنها را ببلعم: یکی از این افراد فرد تارک الصلات است سوالم این است که آیا این حدیث سندیت دارد؟

سند: این روایت اولین بار در جامع الاخبار شعیری بصورت مرسل از پیامبر نقل شده است وضعیف است متن روایت و بررسی آن عَنْهُ ص‏ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ يَخْرُجُ مِنْ جَهَنَّمَ جِنْسٌ مِنْ عَقْرَبٍ رَأْسُهُ فِي السَّمَاءِ السَّابِعَةِ وَ ذَنَبُهُ ...

■ نماز استجاری کسی که برای قرائت قرآن یا یک سال نماز برای میت اجیر شده، می​تواند در این کار از دیگری هم کمک بگیرد؟

اگر ضمن قرارداد، شرط شده یا با توجه به قرائن معلوم باشد که مقصود اجیر کننده این بوده که خودِ اجیر انجام دهد، نمی تواند بدون اجازه اجیر کننده، از دیگری کمک بگیرد؛ در غیر این صورت می تواند تمام کار را به همان قیمت یا با قیمت بیشتر به دیگری واگذار کند ی ...

■ فلسفه اذان و اقامه چیست؟

پاسخ اول: «اذان، اعلام قوای مادی و ملکوتی در انسان برای حضور در پیشگاه خداوند و اقامه حاضر نمودن آن قوا در محضر حضرت دوست است. با تکبیرات اولیه، اعلام می کند که موجودات عاجزند از ثناگویی خداوند و با نفی هر الهی غیر از او، استحقاق داشتن ثنا را از غیر ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز