■ یکی می گفت: انسان نبايد کورکورانه نماز بخواند و اين تقليد کورکورانه باعث ميشود که سوالات زيادي در ذهن ما بوجود آيد،بلکه ابتدا بايد خدا را بشناسي (و او را حس کني) بعدا هر زمان که اين شناخت را پيدا کردي نماز بخوان)آيا اين نوشته قابل قبول نيست؟!

پاسخ: اینکه انسان نبايد کورکورانه نماز بخواند و باید خدا را بشناسد و عبادت نماید، درست است؛ امّا این بدان معنا نیست که اوّل باید به اوج معرفت الهی رسید و بعد شروع به عبادت نمود. چون اساساً بدون عبادت شرعی محال است کسی خداشناس حقیقی شود. همین که انسان دانست خدایی هست ودینی فرستاده و دستوراتی داده، خود مرتبه ای از شناخت خداست. لذا به همین اندازه شناخت باید عمل نمود؛ و همزمان باید در راه شناخت عمیقتر خدا و دین او نیز کوشید؛ و طبیعی است که هر چه شناخت بالا می رود، باید عبادت را هم متناسب با آن، عمق بخشید.پس باید دانست و عبادت کرد؛ و باید عبادت نمود تا قابلیّت برای یقین بیشتری حاصل گردد؛ و چون علم فزونتر شد، باید عبادت را عمق بخشید و به این ترتیب و به صورت پله پله در نردبان عبودیّت و معرفت بالا رفت. لذا خداوند متعال فرمود:« وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقين‏» ؛« و پروردگارت را عبادت كن تا يقين‏ به تو روی آورد»
علاوه براينكه خداوند متعال فرمود:«... اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّه» ؛« تقوای الهی پیشه کنید! و خداوند به شما تعليم مى‏دهد»
نیز امام باقر عليه السلام فرمودند:« مَنْ عَمِلَ بِمَا يَعْلَمُ عَلَّمَهُ اللَّهُ مَا لَمْ يَعْلَم» ؛« هر که به آنچه می داند عمل نماید، خداوند آنچه را که نمی داند به او تعلیم می دهد»
پس علم و معرفت خداوند متعال و عمل و عبادت، همانند پلّه های نردبانند که یک در میان قرار گرفته اند. یا همانند دو بال پرنده اند که تنها با وجود هر دوی آنها می توان پرواز نمود. یا همانند روح و بدن و می باشند که همواره باهمند. لذا رسول خدا (ص) فرمودند:« الْعِلْمُ وَ الْعَمَلُ قَرِينَانِ كَاقْتِرَانِ الرُّوحِ وَ الْجَسَدِ وَ لَا يُنْتَفَعُ بِأَحَدِهِمَا إِلَّا مَعَ الْآخَر» ؛«علم و عمل همراهند مانند همراهى روح و بدن، و يكى بدون ديگرى بى‏فايده است‏»
1394/10/5 ساعت 11:43
کد : 217
لینک مطلب

■ 1- هركار مي كنم نمي توانم در نماز تمركز پيدا كنم و حواسم پرت مي شود. لطفا بگوئيد چه عواملي موجب عدم حضور قلب در نمازم مي شود به گونه اي كه نمي توانم يك نماز با خضوع و خشوع بخوانم؟ و آيا براي رفع اين عوامل راه حلي وجود دارد تا بتوانم نمازي با تمركز، بدون حواس پرتي و با حضور قلب داشته باشم؟

همانگونه كه گفته شد يكي از شرطهاي اساسي پذيرفته شدن نماز در نزد خداي متعال، مسأله«حضور قلب» در حين نماز است؛ و اين در حالي است كه متأسفانه بسياري از ما عبادتهاي خود را بدون حضور قلب و با حواس پرتي كامل انجام مي دهيم و به همين جهت است كه يك عمر نماز م ...

■ برخى‏ها كه نمازشان را ترك كرده اند مى‏گويند اگر خداوند مشكلات ما را حل نكند نماز نخواهيم خواند؛ آيا اين درست است؟

فرض مى‏كنيم كه آنچه برخى مى‏گويند مطلب صحيحى باشد كه اگر خدا مشكل ما را حل كند ما نماز مى‏خوانيم؟ حال با توجه به اين فرض به مطالب زير توجه شود: الف - اگر كسى كه مشكلى ندارد فقط بايد نماز بخواند، در اين صورت اكثر مردم نبايد نماز بخوانند؛ چون هر يك ب ...

■ چرا در رکعت سوم و چهارم نماز تسبیحات اربعه می خوانیم؟

احتمال دارد به جهت فضایل و اهمیت ویژه این ذکر در بین ذکرهای الهی باشد. چرا که نماز مهم‏ترین عبادت است و در آن باید اعمال و سوره ها و اذکارِ مهم گنجانده شود. ما در اینجا به گوشه‌ای از فضائل این ذکر اشاره می‌کنیم: 1.تسبیحات اربعه باز دارندۀ از انواع ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز