■ آيا دليل جلوتر ايستادن مرد بر زن به هنگام نماز، برتري مرد بر زن را از دیدگاه اسلام اثبات نمي کند؟

پاسخ از طرف محمدسعید اختریان پور: در پاسخ به این سؤال توجه به نکات زیر بایسته است:
1- اين مساله به عنوان يك اصل واجب كلي در اسلام مطرح نمي باشد چراكه اگر فاصله زن و مرد بيشتر از پنج متر باشد، يا بين آنها حائلى مانند پرده يا ديوار باشد و يا در دو سطح مختلف (مثل طبقه اول و بالكن بعضى از مساجد) ايستاده باشند و زن جلوتر از مرد باشد، نمازشان صحيح است.
علاوه بر اينكه بحث تقدم و تاخر مرد و زن در جايي است كه هر يك از زن و مرد همزمان به نماز بايستند اما اگر يكي از آنها جلوتر به نماز ايستاد وظيفه نفر بعدي است كه بايد فاصله لازم را رعايت نمايد خواه زن باشد يا مرد .
2- جلوتر ايستادن مرد نشانه برتري مردان نيست چرا كه از ديدگاه اسلام، افراد انسان (چه مرد و چه زن) از نظر حقيقت انسانيت و مسايل ارزشى يكسانند و هيچ يك بر ديگرى جز به تقوا و عمل صالح بيشتر، برترى ندارد خداوند متعال مي فرمايد:« إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُم‏» ؛« گرامى‏ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست» و يا در جاي ديگر مي فرمايد:« مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» ؛«هر كس كار شايسته‏اى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مى‏داريم؛ و پاداش آنها را به بهترين اعمالى كه انجام مى‏دادند، خواهيم داد.»
3- به طور مسلم تاخر و تقدم مكاني نشانه فضيلت و برتري به حساب نمي آيد،‌ تا از اين رهيافت گفته شود كه ارزش زن كمتر از مرد است، بلكه تقدم و تأخر مكاني براي مرد و زن در نماز حكمت و دلايل ديگري دارد از جمله اينكه: از آنجا كه زن همانند گل است و خواسته يا ناخواسته چشم هاي محرم يا غير محرم را مي ربايد، مي توان گفت اين دستور الهي نشانگر آن است كه بايد ميان مردان و زنان در همه حال از جمله در وقت نماز حريم عفت و حيا به خوبي پاس داشته شود و اگر چنين حكمي نباشد و ايستادن زنان جلوي‌ مردها متداول گردد، طبعاً زمينه وسوسه‌ هاي شيطاني‌ فراهم مي گردد و هنگامي كه در نماز نظر مرد به‌ قد و قامت‌ زني بيفتد به‌ جاي‌ توجه‌ به‌ خدا توجه‌اش‌ به‌ مسايل‌ ديگر معطوف ‌مي‌شود.
از همين رو اسلام در نماز و ساير تعامل هاي مربوط به زندگي به گونه اي احكام و تكاليف انسان را طراحي كرده است كه هم با نيازهاي روحي و رواني انسان بسازد و هم بر تعالي اخلاقي و معنوي انسان تأثير گذار باشد.
1401/9/19 ساعت 11:05
کد : 170
لینک مطلب

■ چرا من هر چه نماز مي خوانم حاجتم را نمي گيرم؟

در روايات اهل بيت عليهم السلام براي برخى از نمازهاي مستحبى اثرات مخصوصي بيان شده است مانند نماز جعفر طيار كه براى برآورده شدن حاجت يا رفع مشكل خوانده مى شود يا نماز شكر كه موجب ازدياد نعمت مى گردد و...، در خصوص اينگونه اعمال نبايد فراموش کرد که هرچند ...

■ سلام با توجه به اینکه همه جا خواند سبحان اله و ذکر رکوع و سجده را در نماز استغفار عنوان نکرده اند و مانند نماز جعفر میدانند ولی در کلی\ی از جناب حیدری کاشانی که در سمت خداضبط شده ایشان متذکر میشود استغفار را بعد از ذکر رکوع و سجده بگوییم.علت تفاوت چیست؟

سلام علیکم آنچه که در مفاتیح و روایت دیده شده وجود دارد ذکر رکوع و سجده را در نماز استغفار، ده مرتبه استغفرالله بیان کرده اند. ...

■ آیا سبک شمردن و با عجله خواندن نماز باعث تأخیر در رسیدن به حوایج می‌شود؟!

قرآن کریم[1] و روایات معتبر، افرادی را که به نماز خود اهمیت چندانی نمی‌دهند مورد نکوهش قرار داده‌اند: امام باقر(ع): مردى به مسجدى که رسول خدا(ص) در آن بود وارد شده و مشغول خواندن نماز شد، اما سجده‌اش را بیش از اندازه کوتاه انجام داد. پیامبر(ص) فرمود ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز