■ فلسفه حجاب كامل در نماز چيست؟ خدا كه با همه محرم است، پس چرا در تاريكى و تنهايى كه هيچ نامحرمى هم وجود ندارد، بانوان بايد با پوشش كامل نماز بخوانند؟

پاسخ: از آنجا كه ويژگي هاي زن، خواسته يا ناخواسته چشم هاي محرم يا غير محرم را مي ربايد، مي توان گفت در تمام مهندسي احكام فقهي اسلام، حفظ عفت و حيا براي زن و مرد يك اصل ضروري و مهم به حساب مي آيد. بنابراين تمام احكام عبادي و توصلي تابع اين اصل است. بر اساس همين اصل شارع مقدس دستوراتي واجب يا مستحبي را در نماز داده است؛ از جمله: آب ريختن به دست ها از داخل آرنج هنگام وضو، كنار هم قرار دادن پاها هنگام قيام، ابتدا زانوها را روي زمين قرار دادن پيش از رفتن به سجده، گذاشتن آرنج ها و شكم بر زمين و چسباندن اعضاي بدن به يكديگر هنگام سجده وهمچنين رعايت حجاب كامل در نماز و... كه همگي اين دستورها نشان دهنده آن است كه اين كارها مانع از در معرض ديد قرار گرفتن برجستگي هاي بدن زن به ويژه در نماز كه با نشستن و برخاستن و ركوع و سجود همراه است خواهد بود.
اما در خصوص محرم بودن خداوند و لزوم رعايت حجاب بدون حضور نامحرم بايد گفت كه اصولا محرم ونامحرم درمورد خداوند مفهوم ومعنای ندارد زیرا خداوند بر اسرار، باطن وظاهرهر شخص اشراف دارد وبه تعبیر قران کریم از رگ گردن انسان به انسان نزدیک تراست ؛ گذشته از اينكه حكم پوشش در نماز، با حفظ حجاب در برابر نامحرم تفاوت‏هايى دارد و با آن قابل مقايسه نيست؛ مثلاً پوشاندن روى پا در برابر نامحرم واجب است؛ ولى در نماز - بدون حضور نامحرم - واجب نيست.
بنابراين علل و حكمت هاي رعايت حجاب در نماز بدون حضور نامحرم را بايد در موارد ديگري جستجو نمود كه در اينجا به سه مورد آن اشاره مي نمائيم:
الف – نماز دارای آثار و فواید فراوان است. یکی از آنها، نهادینه کردن ارزش ها و تمرین پیوسته پاکی ها است. یاد خدا بزرگ ترین ارز است و نمازهای پنج گانه این ارزش را در قلوب همگان نهادینه می کند.
حفظ حجاب و پوشش اسلامی نیز برای زنان یک ارزش گران بها و تعیین کننده است. خداوند متعال تمرین و یادآوری پیوسته آن را برای زنان در نماز واجب کرده است تا همواره بر حفظ آن پایدار باشند.
ب - وجود پوشش براى تمام بدن و داشتن پوششى مخصوص براى نماز، توجه و حضور قلب انسان را بيشتر مى‏كند و از التفات ذهن به تجملات و چيزهاى رنگارنگ مى‏كاهد و ارزش نماز را صد چندان مى‏كند.
ج - داشتن پوشش كامل در پيشگاه خداوند، نوعى ادب و احترام به ساحت قدس ربوبى است. از اين رو براى مرد نيز دربر داشتن عبا و پوشاندن سر در نماز، مستحب است.
1395/8/12 ساعت 00:16
کد : 169
لینک مطلب

■ با سلام - آیا ما آیه و روایتی داریم که نماز را به صورت کامل تشریح کرده باشد و بگوید اینطوری نماز بخوانید - آیا درباره نیت کردن و نحوه آن در نماز به خصوص روایت داریم؟

با سلام و احترام مراجع تمام احکام را بر اساس روایات به دست می آورند. در سایت به خصوص در بخش: بخوانید_ ثقلین یا آداب و احکام، می توانید این روایات را ببینید. http://qunoot.net/App/reads.post.list.php?categories=98 ...

■ سلام. دختر ۱۳ ساله دارم که کاهل نماز است. با این که خانواده مذهبی داریم و همه نماز اول وقت میخوانند. من این بچه رو با وضو شیر دادم و خیلی مقید به حلال و‌ حرام هستیم. یک مطلبی دیدم این که مدیریت رو داخلی بکنید که خودش احساس تکلیف بکنه و نباید با زور و تذکر بچه رو به نماز فراخواند؛ خب اگر به خودش واگذار کنیم و اصلا عین خیالش نباشه که نمازش قضا بشه چی؟ این حدیث که میگه بچه رو به نماز امرکنید چی؟ و این که میگه رزق و روزی توی خونه کم میشه و برکت از خونه میره اگر کسی نماز صبحش قضا بشه و..... با شنیدن این احادیث سعی میکنم با تذکر و خواهش و تشویق اونو به نماز فرابخونم ولی خیلی هم موفق نیستم و باز اگر بهش چیزی نگم نمازش قضا میشه، برای نماز صبح اگر بخوام بیدارش کنم با اخم و کج خلقی بلند میشه برای همین اغلب صداش نمیکنم. لطفا راهنماییم کنید.

لطفا به چند نکته توجه کنید: شما بحمدالله پایه ریزی معنوی خوبی برای دخترتان داشته‌اید. این را به عنوان یک موضوع امید بخش نگاه کنید نه مایه تاسف یا دستمایه سرزنش به دخترتان. نوجوان دختر بیش از هر آموزش و تکراری از سوی شما، نیاز به یک رابطه عالی ...

■ اصل نماز در قرآن وجود دارد، اما آیا گزارشی وجود دارد که نمازی که اکنون خوانده می‌شود، منطبق با نمازی است که معصومان(ع) می‌خواندند؟

پیامبر اکرم(ص) بارها با اعلام عبارت «صَلُّوا کَمَا رَأَیْتُمُونِی‏ أُصَلِّی»؛[1] (نماز خودتان را آن‌گونه بخوانید که من می‌خوانم) اجزاء نماز را برای مردم تبیین کرده که گزارش‌های آن در منابع تاریخی و حدیثی فریقین وجود دارد.[2] همچنین در منابع روایی، ش ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز