■ علت اين همه تفاوت چيست كه مرد بايد به هر قيمتي كه شده هميشه نماز بخواند اما زنان حداقل چند روز در ماه اصلا نبايد نماز بخوانند؟ و حتی لازم نیست قضای اون رو بجا بیاورند؟

پاسخ: شهيد مطهري مي فرمايد:«از نظر اسلام زن حائض حكم يك انسان به اصطلاح«محدث» را يعني انسان فاقد وضو و غسل را دارد كه در آن حال از نماز و روزه محروم است» ، به نظر ايشان حيض مانند جنابت، خواب، بول و غيره موجب حدث‌ (نوعي پليدي) است كه اولا اختصاص به زن ندارد و ثانيا با غسل و يا وضو مرتفع مي گردد.
خونريزي ماهيانه زن يك نوع بيماري و زحمت است و به دليل پديد آمدن همين وضعيت رواني خاص، زن نمي تواند در حال نماز توجه دقيق و آرامش و طمانينه و طهارت لازم را داشته باشد، در حالي كه نماز گفتگوي بنده و راز و نياز او با خدا است كه بايد در نهايت دقت و آرامش و طهارت انجام گردد، درواقع معافيت زن در هنگام قاعدگي از عباداتي که نياز به وضو، يا تيمم يا غسل دارد، امتنان و تسهيلي است که خداوند براي زنان مقرر کرده است.
درباره بحث زن حائض كه روزه اش را بايد قضا كند و نمازش كه اين قدر در اهميتش سخن در ميان است، قضا ندارد؛ يكي از حكمت هاي آن را از روايات امامان معصوم (ع ) مي توان چنين بيان كرد: شيخ صدوق (ره ) در كتاب شريف، علل الشرايع با توجه به سلسله سند، از ابي بصير نقل مي كند كه او مي گويد: از حضرت امام صادق (ع ) سؤال كردم كه چرا زن حائض روزه اش را بايد قضا كند ولي نمازش را قضا لازم نمي باشد حضرت در جواب فرمودند:« زيرا روزه در يك ماه فقط واجب مي باشد ولي نماز در هر شبانه روز از سال واجب مي باشد» ؛ فلذا براي اينكه زن حائض بتواند مقداري از روزه هاي فوت شده را درك كند واجب است روزه هايي كه در ايام عادت بوده است را قضا نمايد ولي چون مي تواند در ايام ديگري (غيراز ايام عادت ماهانه ) به فيض نماز نائل آيد نيازي به قضاي نمازهاي ايام عادت ندارد.
از سوي ديگر کمبود عبادت زن در ايام عدات قابل جبران است چون وي مي تواند وقت نماز، خود را پاکيزه نموده و در نمازگاه خد ذکر خداوند گفته و ارتباط معنوي خود را با خدايش حفظ نمايد و روزه ها را قضا کند.
بدين ترتيب، عبادت زنان کمتر از مردان نخواهد بود با توجه به اين كه زنان شش سال زودتر از پسران قابليت و ظرفيت انجام تكاليف را پيدا مي كنند و در ايام بارداري و بخشي از زمان شيردهي و پس از يائسگي عادت ماهانه ندارند، ميزان عبادات زنان و مردان، چندان تفاوتي با يكديگر ندارند.
1395/8/12 ساعت 00:16
کد : 168
لینک مطلب

■ «نماز غفیله» چرا به این نام نامیده شده است؟

نماز غفیله به دو رکعت نمازی گفته می‌شود که با آیات و قنوت خاص بعد از نماز مغرب خوانده می‌شود.[1] این نماز به نام‌های «غفیله»، «دو رکعتِ غفلت» و «دو رکعتِ زمانِ غفلت» مشهور شده است. علت این نام‌گذاری این است که نماز غفیله بین نماز مغرب و عشاء که به آن ...

■ آیا خوردن غذایی را که لای دندانها مانده در بین نماز، نماز را باطل می کند؟

مسأله ۱۱۵۵ اگر در بین نماز، غذایی را که لای دندانها مانده فرو ببرد، نمازش باطل نمی شود . و اگر قند یا شکر و مانند اینها در دهان مانده باشد و در حال نماز کم کم آب شود و فرو رود نمازش اشکال پیدا می کند رساله توضیح المسائل امام خمینی (ره) ...

■ من دانش آموز دبیرستانی هستم؛ پیام امام خامنه ای به اجلاس سراسری نماز این بود که؛ مدارس را به نماز خوانی نوجوانان مزین کنید . وظیفه ما دانش آموزان در مورد فرمایش آقا چیست؟

1. اهتمام به نماز اول وقت و نماز جماعت 2. به عنوان یک دانش آموز نماز خوان در بقیه موارد نیز الگو باشید (درس، انضباط، اخلاق و ...) 3. بالا بردن اطلاعات معارفی نماز 4. یاد گرفتن شیوه های دعوت دیگران به نماز 5. ارتباط گیری با سایر دانش آموزان جهت جذ ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز