■ اگر ما در هنگام نماز خواندن حواسمان جاي ديگر باشد نماز مورد قبول است؟

پاسخ: بدون شك روح نماز، حضور قلب است و نماز بي حضور قلب قالبي بدون روح و جسمي بي جان است.

در روايات آمده كه از نماز به مقدار حضور قلبي كه نمازگزار داشته پذيرفته مي شود اگر همه نماز با حضور قلب بوده تمام نماز و اگر نيمي با حضور قلب بوده نيمي از نماز و اگر ثلثي از نماز با حضور قلب بوده ثلث نماز پذيرفته مي شود. البته اين در مورد نماز فرادا است ولي مراجع عظام تقليد در رساله هاي خود مي نويسند كه نماز جماعت بدون حضورقلب و يا با حضور قلب كمتر بر نماز فرادا همراه با حضور قلب مقدم است و اين به دليل اهميت نماز جماعت و آثار و بركاتي است كه به دنبال دارد كه در مجموع مصلحت و منفعت و بركاتي كه از نماز جماعت به دست مي آيد و نفعش عام و همگاني است بر مصلحتي كه از نماز فرادا همراه با حضور به دست مي آيد بيشتر و بر آن مقدم است و اين به دليل اهميتي است كه دين مبين اسلام به امور اجتماعي و سامان بخشيدن به روابط بين مؤمنان و تحكم پايه هاي اجتماع مي دهد چون اگر پايه هاي اجتماع و روابط اجتماعي مستحكم و براساس ارزش هاي ديني و الهي نباشد و آرامش اجتماعي و روحي بر آن حاكم نباشد، براي افراد زمينه خواندن نماز فرادا با حضور قلب فراهم نمي گردد و چون دين اسلام، ديني جامع و همه جانبه نگر و ريزبين و آينده نگر است و با پيچ و مهره روابط اجتماعي و نيازهاي انسان به خوبي آگاه است چون دستوراتش، دستورات خداوندي است كه خالق و سازنده و مهندس انسان است و نيازهاي مادي و معنوي و جسمي و روحي او را بهتر از هر كس ديگر مي داند و تمام دستورات و احكام و آموزه هايش براساس فطرت و در جهت تأمين نيازهاي دنيا و آخرت و سعادت انسان است. البته اين كه گفتيم نماز فرادا با حضور قلب بعد از اول وقت بر نماز فرادا بدون حضور در اول وقت مقدم و افضل است در صورتي است كه اين امر به صورت موردي و در بعضي اوقات رخ دهد وگرنه اگر برنامه اي مستمر و پايدار و هميشگي و يا غالبي باشد، اين از دسيسه ها و وسوسه ها و دام هاي ظريف و نامحسوس شيطان است كه براي محروم ساختن اهل ايمان از فضيلت و بركات نماز اول وقت، نماز با تأخير را در نزد او شيرين تر و جذاب تر و با حضور تر جلوه مي دهد و ترتيبي مي دهد كه نماز اول وقت در نزد نمازگزار بدون حضور و بدون حال و توجه جلوه كند و به اين ترتيب اين فضيلت و بهره الهي را از دست آنان بگيرد. چون شيطان براي هر كس دامي ويژه او دارد و غالبا دامي كه براي اهل ايمان و بندگان خوب خداوند مي گسترد ظريف و پنهان است و محتاج دقت و تيزبيني خاصي است كه جز با تقويت ايمان و تقوا و بندگي خالصانه و صادقانه نمي توان از آن آگاهي يافت.

1402/7/12 ساعت 11:52
کد : 1429
لینک مطلب

■ سلام...بنده کلاس ششم هستم می خواستم بدونم اگه نماز انسان ها را از بدی دور می کند چرا بعضی با خواندن نماز بازهم اعمال زشت وبدانجام می دهند؟

سلام علیکم نماز مانند یک دوست ما را از کارهای بد نهی می کند ولی نمی تواند ما را مجبور کند. همین که ما رو به خدا می کنیم و قبول بندگی خالقی را داریم، خودش سرچشمه بیداری وجدان است و این یادآوری کمک می کند که از زشتی ها فاصله بگیریم. البته چند نکته هم ...

■ چرا تا قبل از شش سالگی، خواندن نماز میت بر کودکی که از دنیا رفته واجب نیست؟

مراجع تقلید در این زمینه فرموده‌اند: "نماز خواندن بر میّت مسلمان، اگر چه بچه باشد واجب است، ولى باید پدر و مادر آن بچه یا یکى از آنان مسلمان باشند و شش سال بچه تمام شده باشد." [1] مسلماً آنچه در رساله‌های عملیه بیان می‌شود بر مبنای ادله شرعی است. و ...

■ مسأله خريد نماز و روزه ميت از طرف بازماندگان (قرآن، حديث، رساله و...) و اينكه چرا بايد بين كسي كه در اين دنيا نماز و روزه خودش را در اول وقت خوانده و كسي كه اين كار را نكرده و بعد از مرگ برايش نماز و روزه مي‌خرند و پول مي‌دهند كه براي ميت نماز و روزه ادا شود فرقي نباشد؟ آيا آن دنيا را هم پولدارها با خريد نماز و روزه به دست مي آورند و از زير بار گناه در مي‌آيند؟ لطفا در اين خصوص توضيح دهيد.

بدون شک فردي که در دنيا به وظايف الهي و عبادي خود توجه داشته و نماز را با وجود سختي و مشقت در اول وقت به جا آورده و خود مسير تكامل را طي نموده با کسي که پس از مرگش براي او نماز و روزه به جا آورده اند از نظر ارزش و درجه يکسان نمي باشند. اصولا هر عباد ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز