■ اگر نمازمان را با حواس پرتي و بدون حضور قلب خوانديم آيا براي جبران آن مي توانيم نماز را تكرار نمائيم؟

پاسخ: براي جبران حواس پرتي و عدم حضور قلب در نماز نيازي به تكرار نماز نيست بلكه از سوي معصومين عليهم السلام راه حل هاي ديگري در اين خصوص معرفي شده تا انسان بتواند نواقص نماز خود را بوسيله آنها جبران نمايد.
راه حل اول: خواندن نوافل
يكي از اين راه حل ها كه براي جبران عدم حضور قلب در نماز معرفي گرديده خواندن نوافل مي باشد
امام باقر عليه السلام فرموده اند:« كُلُّ سَهْوٍ فِي الصَّلَاةِ يُطْرَحُ مِنْهَا غَيْرَ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى يُتِمُّ بِالنَّوَافِل» ؛« هر قسمتی از نماز را که به غفلت و سهو بگذرد، دور انداخته می شود و می توان نواقص این چنین نماز را با نمازهای مستحبی جبران کرد.»
در اينجا خوب است اين نكته را ياد آور شويم كه هر يك از نمازهاي واجب داراي نافله مخصوص به خود مي باشد و خواندن اين نوافل مي تواند جبران كننده نواقص نمازهاي واجب باشد كه براي اطلاع بيشتر به رساله هاي عمليه مراجعه نمائيد.
راه حل دوم: سجده شكر
حسن بن على بن فضال از حضرت رضا (ع) روايت كرده است كه آن جناب فرمود:... كمتر چيزى كه در سجده شكر مجزى است اينست كه سه مرتبه بگويند:« شكر اللَّه شكر اللَّه‏». عرض كردم معنى شكر اللَّه چيست فرمود كه سجده‏كننده ميگويد اين سجده من شكرگزارى پروردگار من است كه مرا توفيق داده است كه خدمت او را بانجام رسانيده‏ام و ادا كرده‏ام واجب او را و شكر موجب زيادتى است پس اگر در نماز تقصيرى كرده باشد كه به نمازهاى نافله تمام نشود باين سجده نقصان آن بر طرف مى‏شود و نماز تمام مى‏شود.
1394/10/5 ساعت 09:57
کد : 121
لینک مطلب

■ چرا بعد از قرائت آيه: (إنّ الله و ملائكته يصلون على النبى...) پس از پايان نمازها بايد سه بار صلوات بفرستيم؟ لطفاً فلسفه آن را بيان كنيد.

اين كار ريشه در روايت‌هاى اسلامى دارد و در سنت و سيره پيشوايان معصوم(عليهم السلام) چنين آمده است و مؤمنان نيز به پيروى از سنت و سيره آن بزرگواران چنين اذكار و دعاها و تعقيباتى را به جا مى‌آورند؛ چنان كه حضرت امام موسى كاظم(عليه السلام) مى‌فرمايد: هر ...

■ وقتي سيد الساجدين(ع) پس از فراغت از نماز دست بسته شده فرزند خود را مي بيند از علت آن جويا مي شود و مي گويند مگر متوجه اين همه فغان کودک به علت شکستگي دست کودک نشديد. نيز رسول الله(ص) در حين نماز صداي گريه کودک را مي شنود و براي رعايت حال او و مادرش نماز جماعت را کوتاه و خلاصه مي کند(منقول از سنن النبي). اين موارد چگونه با هم جمع مي شوند؟

قبل پاسخ به این سوال یادآوری دو نکته ضروری است اول: حضورقلب و عدم حضور قلب دائر مدار رضا و عدم رضای خداست. در هر چه رضای خدا باشد، ولیّ خدا به آن نظر دارد و در هر چه رضای خدا نباشد، ولیّ خدا نیز توجّهی به آن نمی کند. دو: حضور قلب یعنی توجّه به خدا ...

■ اگر ما در هنگام نماز خواندن حواسمان جاي ديگر باشد نماز مورد قبول است؟

بدون شك روح نماز، حضور قلب است و نماز بي حضور قلب قالبي بدون روح و جسمي بي جان است. در روايات آمده كه از نماز به مقدار حضور قلبي كه نمازگزار داشته پذيرفته مي شود اگر همه نماز با حضور قلب بوده تمام نماز و اگر نيمي با حضور قلب بوده نيمي از نماز و ا ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز