■ چگونه میتوان نماز با نشاط و با حضور قلب خواند؟
پاسخ: نماز در میان عبادتهای دیگر در قله و اوج قرار دارد، تا جایی که در روایات ما از آن به معراج مؤمن، یا ستون دین، تعبیر شده است و این تعبیرات نشان از اهمیت این فرضیهی الهی دارد.
از طرفی تحقق یک پدیده در خارج نیاز دارد که مقتضی آن موجود و مانع آن مفقود باشد. نماز هم از این قاعده بینیاز نیست. در نماز تحقق مقتضی و رفع موانع و وصول به نماز واقعی با رعایت شرایط و آداب ظاهری و باطنی نماز امکانپذیر است.
سخن گفتن دربارهی آداب باطنی نماز بسیار است، اما به صورت فشرده به مواردی از آن اشاره میشود:
توجه به خدای متعال و چرایی عبادت: یعنی نمازگزار باید معرفتی نسبتاً درست از خدای متعال داشته باشد و بداند که با چه کسی رو برو میشود. خدای متعال کمال محض است و جامع همهی کمالات، بلکه عین کمال است و یکی از کمالات الهی حکمت است. به همین دلیل تمام افعال الهی هدفمند است. و از افعال الهی، آفرینش جهان هستی و گل سرسبد آن انسان است و هدف آفرینش، رسیدن به کمال(تکامل) است که این حقیقت جز از راه صحیح(صراط مستقیم) میسر نمیشود، و صراط مستقیم همان بندگی خداوند است: «وَ أَنِ اعْبُدُونی هذا صِراطٌ مُسْتَقیم»؛[1] یعنی اطاعت از همه دستورات و قانون الهی که مهمترین و بارزترین آنها، در قالب عبادت تجلی مییابد.
اگر کسی فلسفهی عبادت را نداند نصیبی از آن نمیبرد و فلسفهی عبادت فقط در پرتو بینش دینی قابل دریافت است.
پرهیز از اموری که با عبادت منافات دارد: میزان تأثیر اعمال بستگی کامل به زمینههای قبلی و توجه و اخلاص افراد دارد، به همین سبب عبادت در افراد تأثیرات کاملا مختلفی دارد.
پرهیز از اموری که با عبادت منافات دارد و اثر آنرا از بین میبرد، از امور بسیار مهم است. مانند دو مریض که هر دو به دستور پزشک عمل کرده و داروهای خود را به موقع میخورند، ولی یکی، از چیزهای زیانبار پرهیز میکند و دیگری بیپروا است و اهل پرهیز نیست. در این صورت سفارش و نسخهی پزشک برای دومی بیاثر یا کم اثر است.
باید از اعمال ظلمتزا(گناه) پرهیز کنیم تا عبادت در باطن ما اثر کند و موجب نشاط گردد؛ لذا در روایات وارد شده است، تا آنجا که برایتان امکان دارد از گناه فاصله بگیرید؛ زیرا ظلمت با گناه به باطن راه مییابد: «إِذَا أَذْنَبَ الرَّجُلُ خَرَجَ فِی قَلْبِهِ نُکْتَةٌ سَوْدَاءُ».[2]
امام صادق(ع) میفرماید: «کَانَ أَبِی ع یَقُولُ مَا مِنْ شَیْءٍ أَفْسَدَ لِلْقَلْبِ مِنْ خَطِیئَةٍ إِنَّ الْقَلْبَ لَیُوَاقِعُ الْخَطِیئَةَ فَمَا تَزَالُ بِهِ حَتَّى تَغْلِبَ عَلَیْهِ فَیُصَیِّرَ أَعْلَاهُ أَسْفَلَهُ»؛[3]
پدرم میفرمود: هیچ چیز براى قلب زیانبارتر از گناه نیست، چه آنکه قلب با گناه میآمیزد و با آن گلاویز میشود تا بالاخره گناه بر قلب چیره شده و آنرا وارونه میسازد.
یعنى قلب به حساب طبع اولى، ملکوتى و رو به خدا است، ولى در اثر گناه چهرهاش وارونه گشته، ناسوتى و شیطانى میشود.
امام صادق(ع) میفرماید: «إِنَّ الرَّجُلَ یُذْنِبُ الذَّنْبَ فَیُحْرَمُ صَلَاةَ اللَّیْلِ وَ إِنَّ الْعَمَلَ السَّیِّئَ أَسْرَعُ فِی صَاحِبِهِ مِنَ السِّکِّینِ فِی اللَّحْمِ»؛[4]
گناه انسان را از عبادت و تهجّد محروم میسازد و لذّت مناجات با خدا را از او سلب میکند و تأثیر گناه از کارد برنده سریعتر است.
تلاش برای تهذیب نفس: هدف از تهذیب نفس، کنار زدن حجابها و پردههایی است که میان انسان و فطرت او مانع گردیده و اجازه تبلور و تجلی به آینهی خدانمای فطرت نمیدهد. این پردهها و حجابها برگرفته از گناهان، غفلت، و فرو رفتن در عالم ماده و مادیات و فراموش کردن خدا و آخرت و عالم ملکوت است. تمام دستورات و احکامی که در شرع مقدس وارد شده، همگی هدف واحدی را دنبال میکند و آن کم رنگ کردن و یا کنار زدن این حجابها و درخشش گوهر فطرت و حقیقت انسان است که در زیر خروارها گرد و خاک غفلت و عصیان مدفون گشته است: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها».[6]
انجام دادن کارهای مثبت: از سویی روح، همه کاره در عالم بدن است و تمام اعضا و جوارح تحت فرمان اویند و از سویی دیگر همو محل نورانیتها و ظلمتها است و از اعمال انسان تأثیر میپذیرد.
تأثیر فوری کارهای مثبت و منفی بر روح بر کسی پوشیده نیست، و از جملهی اعمال مثبت انجام عبادات است؛ یعنی اگر انسان ده درجه نورانیت داشته باشد و نماز شب هم بخواند و یا در رفع حوایج مردم کوشا باشد و... این اعمال خوب به نورانیت روح او میافزاید و همین باعث توانمندی بیشتر روح و باطن او میشود و این نورانیت عظیم اسباب نشاط در عبادتی مثل نماز را فراهم میآورد. البته عکس این موضوع هم در اعمال ظلمانی صادق است: «قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلى شاکِلَتِهِ».[7]
دوستی خداوند متعال: خطا و گناه آدمی، ریشه در دنیا دوستی و گرایش افراطی به لذتهای مادی و طبیعی آن دارد: «حب الدنیا رأس کل خطیئة».[8] بنابراین، اگر کسی بخواهد دلش را از گناه خالی کند، باید با ریشه و منشأ آن بستیزد و بکوشد که از شدت محبت دنیا در دلش بکاهد و گرایش به لذتهای طبیعی را در نفس خویش تعدیل نماید که اگر چنین کند و به استعانت خدای متعال، در این کار سترگ موفقیتی به دست آورد، میتواند دلش را از گناه خالی کند و به جای آن محبت خدای بزرگ و اولیای او را جایگزین نماید.
نتیجه: اینکه اگر بخواهیم در نماز حال خوبی داشته باشیم، باید آداب باطنی را رعایت نماییم، با اعمال نورانی زمینه را فراهم کنیم و نور باطن را قوت بخشیم و وجود آدمی را از امراض اخلاقی پاکیزه گردانیم تا به درک لذت عبادت نایل آییم. چه اینکه مریض به جهت مرض از درک لذت بهترین غذاها بیبهره است و رغبتی به میل کردن غذای لذیذ ندارد. البته ناگفته نماند که خوردن غذا و لو اینکه این چنینی باشد نقش اساسی در بهبود مریض دارد. از اینجهت همانطور که در لابلای بحث بدان اشاره رفت، ما قایلیم که ایندو در همدیگر تأثیر متقابل دارند.[9]
[1]. یس، 61.
[2]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 271، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[3]. همان، ص 268.
[4]. همان، ص 272.
[6]. شمس، 9 – 10.
[7]. اسرا، 84.
[8]. منسوب به جعفر بن محمد علیه السلام (امام ششم)، مصباح الشریعة، ص 138، بیروت، اعلمی، چاپ اول، 1400ق.
[9]. منابع: امام خمینی، آداب الصلاة (آداب نماز)؛ امام خمینی، سر الصلاة؛ توکل، سید رحیم، راههای خروج از صفات رذیله.
■ چرا براي نماز جمعه خطبه قرار داده شده؟ و علت اينكه امام جمعه بعد از اتمام خطبه اول مي نشيند و سپس برمي خيزد و خطبه دوم را شروع مي كند چيست؟
در روایتی امام رضا عليه السلام به بيان علت قرار داده شدن خطبه براي نماز جمعه پرداخته وفرموده است:«جمعه محلّ اجتماع عموم بوده لذا خداوند متعال خواسته است كه امام جمعه سبب شود براى موعظه مردم و ترغيب نمودن آنها به طاعت و ترس از گناه و انجام تكاليف و با ...
■ اگر پدر به فرزندش دستور دهد که نماز شب بخواند، آیا خواندن نماز شب بر فرزند، واجب خواهد شد؟
به لحاظ شرعی اطاعت از دستورات پدر و مادر واجب نیست، مگر به گونهای باشد که اطاعت نکردن، موجب آزارشان شود، و بر فرض آزار نیز اگر دستورشان به چیزی باشد که فرزند با اطاعت از آنها به دچار سختی و مشقت شود، میتواند اطاعت نکند.
بر این اساس آنچه گفته شد، ...
■ منظور از تعقییبات نماز چیست ؟
تعقیب یعنی نماز گزار بعد از نماز به دعا ، ذکر ، تلاوت قرآن و اموری از این قبیل همچون تفکر در عظمت خداوند ، گریه از ترس یا شوق به او بپردازد که از سنت های تاکید شده می باشد و منافعش در دین و دنیا زیاد است .
امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : بعد از ...