اقامه نماز در مدارس؛ حقی که با «اسب تروا» لگدمال می‌شود

پیش‌بینی آینده‌ای تلخ برای مسلمانان انگلیس؛
■ اقامه نماز در مدارس؛ حقی که با «اسب تروا» لگدمال می‌شود

اقامه نماز در مدارس؛ حقی که با «اسب تروا» لگدمال می‌شود

اقامه نماز در مدارس؛ حقی که با «اسب تروا» لگدمال می‌شود.

ممنوعیت نماز در مدرسه «مایکلا» انگلیس نشان می دهد که چگونه تحت برنامه دولتی «بازدارندگی» انجام مناسک دینی در زندگی روزمره به عنوان افراط گرایی اسلامی تفسیر می شود!

ماه گذشته، هنگامی که یک دانش آموز مسلمان که می خواست در مدرسه ای در شمال غربی لندن در زمان استراحت و ناهار خود نماز بخواند، از اقامه نماز منع شد.

او و خانواده اش به طور قانونی سیاست‌های مذهبی  مدرسه را به چالش کشیدند، اما و شکست خوردند.

پس از یک جلسه دو روزه، یک قاضی دادگاه عالی ممنوعیت نماز در مدرسه را تایید کرد. قاضی حکم داد که این ممنوعیت تداخلی با حق دانش آموز برای انجام آزادی مذهبی ندارد و این ممنوعیت موجه است.

حکم مدرسه مایکلا موجی از واکنش ها را به همراه داشته است. مخالفان اشاره کرده اند که ممنوعیت نماز حقوق اساسی بشری که در قوانین داخلی و بین المللی تصریح شده است را نقض می‌کند و این یک سابقه خطرناک برای آزادی مذهبی و فراگیری در مدارس بریتانیا و فراتر از آن ایجاد می کند.

بسیاری همچنین خاطرنشان کرده‌اند که ممنوعیت نماز مبتنی بر این ادعای نادرست است که مدارس بریتانیا سکولار هستند در حالی که در واقع آنها مجبور هستند فرصتی روزانه برای عبادت جمعی فراهم کنند.

حکم مدرسه مایکلا آینده تلخ سرکوب مسلمانان را در مدارس بریتانیا تحت برنامه جدید بازدارندگی پیش بینی می کند.

متهم کردن مسلمانان به افراط گرایی اسلامی

«افراط گرایی اسلامی» به هدف جدید برنامه بازدارندگی تبدیل شده و نسخه جدیدی از این برنامه که بخشی از استراتژی ضد تروریسم بریتانیا است از سال ۲۰۲۳ اجرایی شده است.

نسخه ۲۰۲۳ سیاست «بازدارندگی» به دنبال همان اهداف هدف قرار دادن «علل ایدئولوژیک تروریسم» مانند تکرار سیاست‌های قبلی، «تروریسم اسلامی» را به عنوان «تهدید تروریستی داخلی اولیه» برای بریتانیا و منافع آن در نظر گرفته است.

در برنامه بازدارندگی، اسلام گرایی یک ایدئولوژی افراط گرایی است و اسلام‌گرایی تروریسم را به بار می آورد؛ اسلامگرایان افراطی هستند و اسلام گرایان تروریست های بالقوه هستند.

اما اسلام‌گرایی قبل از ورود به بازدارندگی در رادار سیاسی بریتانیا قرار داشت. در واقع مبارزه با اسلام‌گرایی مدت‌هاست که پروژه برخی بازیگران در تشکیلات سیاسی بوده است.

مایکل گوو، یکی از اعضای ارشد کابینه بریتانیا، اسلام گرایی را به عنوان یک پروژه سیاسی به تصویر می کشد که به دنبال جایگزینی ارزش های بریتانیا با ارزش های به اصطلاح اسلامی است.

«داگلاس موری»، مفسر راست افراطی، اسلام‌گرایی را نیرویی توصیف می‌کند که اروپا را در مسیر تبدیل شدن به اورابیا یا یک پایگاه مستعمره‌شده و دولت تحت انقیاد جهان اسلام قرار داده است.

برنامه «بازدارندگی» ۲۰۲۳ به طور موثر یک تئوری توطئه هشداردهنده را در سیاست و عملکرد ضد افراط گرایی در بریتانیا گنجانده و نهادینه کرده است.

با این حال، برای بسیاری از مدافعان حقوق بشر و ضد نژادپرستی، تمرکز جدید این برنامه سوالاتی را در مورد اینکه چه چیزی به عنوان افراط گرایی اسلام گرا به حساب می آید، ایجاد کرد و حکم مدرسه «مایکلا» هم به این سوال پاسخ می دهد.

چالش مسلمان بودن

مسئله نماز در مدرسه مایکلا به عنوان مبارزه بین افراط گرایی اسلام گرا و ارزش های بریتانیا توصیف شده است و به عبارت دیگر نبرد ایدئولوژیک با اسلام گرایی است.

نیک تیموتی، ستون‌نویس تلگراف، تلاش‌های مسلمانان برای به چالش کشیدن ممنوعیت نماز در مدارس را نوعی افراط‌گرایی اسلام‌گرایانه توصیف کرد که مدارس و سایر مؤسسات عمومی را به «میدان جنگ» تبدیل کرده است که در آن با «اسلامی‌سازی» فضاهای عمومی مبارزه می‌شود.

از نظر تیموتی، دانش آموزان مسلمانی که می خواهند در مدرسه نماز بخوانند، اسلام سیاسی را تجسم می بخشند.

«سوئلا براورمن»، وزیر کشور سابق، با استفاده از زبانی مشابه، پستی در پلترم ایکس نوشت که چالش مسلمانان برای ممنوعیت نماز مایکلا به «حمله و نبرد» تشبیه کرد و از پیروانش خواست که حکم دادگاه را یک «پیروزی» و «نقطه عطفی برای مردم» بدانند.

براومن گفت که کشور انگلیس به مایکلاهای بیشتری نیاز دارد.

از نظر براورمن، دانش آموزان مسلمانی که می خواهند نماز بخوانند، سربازان اسلام گرایی هستند و توقف نماز مسلمانان یک پیروزی در برابر اسلام گرایی است.

وی در این باره گفت:  ممنوعیت اقامه نماز جریان را علیه یک پروژه اسلامگرایانه که ظاهرا در حال انجام است، تغییر داده است. مدارس بریتانیا باید توجه داشته باشند و نماز مسلمانان را ممنوع کنند یا اگر دانش آموزان مسلمان به ممنوعیت نماز اعتراض کردند،آنها را به دادگاه بکشانند.

آنچه تیموتی و برورمن هر دو ادعا می‌کنند این است که وقتی مسلمانان به دنبال تطبیق برای اعمال مبتنی بر ایمان خود هستند، آنها اسلام گرایان افراطی هستند که به نام اسلام سیاسی عمل می کنند.

تیموتی و براورمن اولین کسانی هستند که درخواست مسلمانان برای تطبیق چندفرهنگی مناسک مذهبی مسلمانان را با اسلام گرایی افراطی یکی می دانند.

زمانی که فرمانداران و معلمان مسلمان در مدارس بیرمنگام برای مناسک مسلمانان مانند نماز، ورزش همراه با تفکیک جنسیتی و غیره فشار آوردند و از آنها استفاده کردند، آنها را متهم کردند که بخشی از عملیات «اسب تروا»، یک عملیات مخفیانه برای جایگزینی ارزش های بریتانیا با ارزش های به اصطلاح افراطی یا به اصطلاح اهداف اسلام سیاسی را اجرایی کرده اند.

آنچه که مناقشه مدرسه مایکلا به ما می گوید این است که چگونه افراط گرایی اسلام گرایانه تحت برنامه جدید بازدارندگی تفسیر می شود: یک کنشگری از سوی مسلمانان که به دنبال حق عمل به ایمان در زندگی روزمره خود هستند.

سرکوب مسلمانان

حکم دادگاه درباره کدرسه مایکلا که از نظر قانونی این دیدگاه را تایید می کند که درخواست مسلمانان برای انجام مناسک مذهبی، فعالیت سیاسی مشروع نیست، بلکه بیان سیاسی اراده برای سرنگونی ارزش های بریتانیا است، آینده ای تلخ را برای مسلمانان بریتانیایی تحت برنامه بازدارندگی ۲۰۲۳ به تصویر می‌کشد.

مهمتر از آن، آینده ای تاریک است که در آن اقدام مسلمانان برای عمل به ایمان در مدارس به عنوان بیانی از اسلام سیاسی تلقی می شود.

در سال‌های اخیر، موارد بیشتری را شاهد بوده‌ایم که کودکان به دلیل مسلمان بودن برنامه بازدارندگی ارجاع داده شده اند: دختری ۱۰ ساله تصمیم می‌گیرد حجاب داشته باشد، پسری هشت ساله بخش‌هایی از قرآن را حفظ کرده است. ، یا یک جوان ۱۶ ساله برای زیارت مکه می رود و همه آنها به دلیل اقداماتشان بر اساس برنامه بازدارندگی دچار چالش شده اند.

مدارس به دانش آموزان مسلمان می آموزند که مسلمان بودن یک مشکل است. یک دانش آموز سطح اول در مورد دیدگاه های خود در مورد اسلام و دولت اسلامی بازجویی می شود و  اسلام در کلاس های آموزشی دینی از دریچه افراط گرایی تدریس می شود.

مدارس به دانش آموزان مسلمان می آموزند که زندگی مسلمانان اهمیتی ندارد. دانش‌آموزان مسلمانی که همبستگی با فلسطین را نشان می‌دهند یا به برنامه «بازدارندگی» ارجاع داده شده‌اند یا تهدید به ارجاع شده‌اند و یا اینکه با بازداشت، تعلیق، محرومیت، دخالت پلیس، امتیاز مجازات، انزوا، ممنوعیت و مداخلات فیزیکی مواجه شده اند.

در حالی که مسلمان بودن در مدارس همچنان افراط گرایی تلقی می شود، پس از مسئله مدرسه مایکلا هرگونه بسیج دانش آموزان برای مسلمان بودن علنی به عنوان یک فعالیت اسلام گرایانه تعبیر می شود.

 

خبرگزاری شبستان

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

1403/2/25 ساعت 14:45
کد : 6146
دسته : اخبار نماز در جهان
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نماز در جهان
نماز در انگلیس
اسلام هراسی
سرکوب مسلمانان
ممنوعیت نماز

■ فراخوان عمومی برای ساخت مساجد در سراسر «سوکوتو» نیجریه

فراخوان عمومی برای ساخت مساجد در سراسر «سوکوتو» نیجریه  «سعد ابوبکر سوم»، سلطان سوکوتو برای ساخت مسجد در ایالت «سوکوتو» نیجریه فراخوان عمومی اعلام کرد. سلطان سوکوتو از همه مسلمانان و دیگر افرادی که مایل ...

■ افتتاح مسجد «اوابین» در شارجه

اداره امور اسلامی شارجه در منطقه «جرینه»، مسجد «اوابین» را با ظرفیت دو هزار نمازگزار افتتاح کرد. این مسجد مصلایی برای بانوان و آقایان دارد و دارای دو طبقه است. این مسجد در مساحت 10 هزار مترمربع بنا شده و علاوه بر مصلی، ی ...

■ برپایی نماز جمعی مسلمانان در سراسر جهان برای ریشه کنی کرونا

مسلمانان جهان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا امروز به طور جمعی نماز واحدی را در زمان مشخص برپا می کنند. به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الیوم السابع، پیام هایی در طول ساعت های گذشته در شبکه های اجتماعی همچون واتس آپ برای برپایی نماز واحد در سر ...

■ پس از ۲۵ سال زنان می‌توانند در مسجد پیشاور نماز اقامه کنند

 زنان در پیشاور پس از یک وقفه ۲۵ ساله قادر خواهند بود نماز جمعه را در مسجد پیشاور اقامه کنند. به گفته خبرگزاری های محلی، تا اواسط دهه ۱۹۹۰ ، زنان نماز جمعه را در مسجد سنهری (مسجد طلایی) واقع در کانون پیشاور برگزار می کردند اما پس از ضربات مهل ...

■ اقامه نماز جمعه در مسجدی که هدف حمله هندوها قرار گرفته است

با گذشت دو روز از درگیری ها میان مسلمانان و هندوهای افراطی که دست‌کم ۴۰ کشته بر جای گذاشته است، مسلمانان نماز جمعه خود را در مسجد یکی از مناطق شمال شرقی دهلی اقامه کردند.  دو روز گذشته این مسجد توسط هندوهای افراطی به آتش کشیده شده بود. &n ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز