در جلسه وبیناری تخصصی نماز مطرح شد؛■ زمینه سازی افعال نماز، برای رسیدن به مقام عبودیت
به گزارش روابط عمومی مرکز تخصصی نماز، روز یکشنبه ۶ آذر ماه، پانزدهمین وبینار تخصصی نماز با موضوع «مقایسه آرامش در نماز و مدیتیشن» برگزار شد.
در این وبینار که با همت اداره پژوهش و تولید مرکز تخصصی نماز ارائه شد، حجت الاسلام و المسلمین سخاوتیان، استاد سطوح عالی حوزه علمیه و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم، به مقایسه آرامش در نماز و مدیتیشن پرداخت.
حجت الاسلام و المسلمین سخاوتیان، در ابتدای مباحث خود، به بررسی شباهتهای نماز و مدیتیشن پرداخت و چند نمونه از این شباهت را از جمله وضو با آب سرد، مکان آرام، لباس تمییز و فکر آرام مقدماتی است که هم در اقامه نماز به آن توجه می شود و از مقدمات نماز است و هم از لوازم مدیتیشن است را بیان کرد.
وی گفت: در نماز باید از مدتی قبل خودمان را آماده کنیم، در مدیتیشن هم آمادگی فکری و جسمی نیاز است.
وی در ادامه بحث شباهت نماز با مدیتیشن به شباهت اذکار در نماز و مدیتیشن اشاره کرد و افزود: هر کدام از مدیتیشن ها نیاز به ذکر و مانترا است. در نماز هم نیاز به اذکار داریم. از تکبیره الاحرام گرفته تا سلام نماز با اذکاری سروکار داریم که هر کدام ویژگی های خاص، هم در جسم و هم در عالم معنوی ما فایده ای دارند.
سخاوتیان افزود: یکی دیگر از شباهت ها ترکیب افعال و تمرکز است. یعنی در هر دو در عین حال که ما افعال را داریم، تمرکز در انجام آن عمل را هم داریم. مانند یوگا، نماز و مدیتیشن باعث ایجاد آرامش است. در مدیتیشن میگوید به یک حقیقت فکر کن تا به آرامش برسیم. در نماز می گوید این کار را کن تا به عبودیت برسیم.
حجت الاسلام سخاوتیان در ادامه به تفاوت های بین نماز و مدیتیشن پرداخت و گفت: در نماز، وضو عملی عبادی است که آداب و اذکار خاصی دارد اما شستشو در مدیتیشن اینگونه نیست.
مکان در نماز آداب خاصی دارد نباید غصبی باشد، نباید نجس باشد، باید رو به قبله باشد؛ ولی در مدیتیشن رعایت این آداب الزامی نیست. فقط می گوید اگر رو به خورشید باشد، بهتر است.
اذکار نماز ناظر به عبودیت است. اما در مدیتشین می خواهد خود را از تلاطم پاک کند. یعنی ناظر به خود شخص است و انسان را به حقیقتی فراتر از درون خود نمیرساند، لذا در مدیتیشن نوعی امانیزم فرافیزکی وجود دارد.
وی رسیدن به خدا را یکی از تفاوت های نماز و مدیتیش برشمرد و گفت: اذکار نماز ترکیبی از وحدت و کثرت است، اما در مدیتیشن وحدت انضمامی است. قیام همان رکوع است، رکوع همان سجود است و… چون در همه اینها می خواهم به یک حقیقت برسم و آن خداست. در مدیتیشن وحدت انضمامی است و حقیقی نیست.
در نماز، افعال باعث میشود که انسان به مقام عبودیت برسد و انسان خاضع شود اما در مدیتیشن انسان به مقام الوهیت میرسد و خود را خدا میداند.
حجت الاسلام سخاوتیان در پایان جلسه وبینار به پرسشهای شرکت کنندگان پاسخ دادند.