■ درس عاشورا ؛ با نماز، استغفار، قرآن و دعا میتوانیم بحرانها را مدیریت کنیم
در همایش تبلیغی حوزه علمیه در مدرسه دارالشفاء با بیان اینکه مبلغی که نتواند نیاز جامعه را بفهمد نباید منبر برود گفت: تقلید در ابتدای کار خوب است، ولی نباید تداوم داشته باشد؛ زیرا لطمه میزند، همین طور که بنده چون از بچگی پای منبر آقای انصاریان بودهام، صدایم شبیه ایشان شده است.
مؤمنی با بیان اینکه برخی مبلغان و روضهخوانان را متهم به بیسوادی میکنند، اظهار کرد: در نجف کسانی که مبلغ هستند به حفظ روایات، آیات و اشعار میپردازند؛ در حالی که در حوزه قم فقها و مراجع ما مبلغان موفقی بودهاند که نمونه آن مقام معظم رهبری، آیات سبحانی، وحید خراسانی و ... هستند که مبلغان موفق بوده و در عرصه علم نیز سرآمد هستند؛ بنابراین مبلغ برای موفق بودن باید اهل علم باشد.
تربیت مبلغان مجتهد
این خطیب برجسته کشور با تاکید تصریح کرد: مبلغان باید اهل درس خارج ولو برای مدت کوتاهی باشند؛ زیرا در چند سال آینده اگر مبلغان ما مجتهد نباشند قدرت نفوذ و سخن خود را از دست خواهند داد؛ مبلغ باید طوری باشد که مرجع تقلید هم از منبر او استفاده کند.
مؤمنی با تاکید بر اینکه جد و جهد در درس و مطالعه مورد نیاز مبلغ است، ادامه داد: مبلغان باید یک دوره تفسیر را مطالعه کنند که پیشنهاد بنده دیدن تفسیر آقای قرائتی است؛ همچنین خواندن یک دوره روایت مثلا بحار یا اصول کافی یا حتی میزان الحکمه همچنین مطالعه نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه و برخی آثار شهید مطهری برای مبلغ لازم است.
مؤمنی با بیان اینکه این موارد به عنوان رئوس و محور برای مبلغ لازم است، افزود: البته دانستن تاریخ و آشنایی با ادعیه مانند زیارت جامعه کبیره از دیگر موارد لازم است که این امور فرشی در مجموع حداقل ۵ سال زمان خواهد برد تا انسان بتواند مطالعه دقیق داشته باشد و به راس المتجر برسد.
وی با بیان اینکه امور عرشی هم برای مبلغ لازم است و تا خدا توفیق ندهد موفقیتی نخواهد بود، تصریح کرد: اگر تنها هنر خود را ببینیم ممکن است حتی مطالبمان را در منبر فراموش کنیم؛ زیرا خدا باید مطلبی را در دهان و ذهن ما بگذارد.
مؤمنی اظهار کرد: باید به امور عرشی مانند اهل بیت(ع) متوسل شویم و توفیق منبر را به خودمان نسبت ندهیم و از آنان بخواهیم که واسطه خیر و هدایت باشیم.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بنده روزانه یک منبر غیر از خودم را گوش میدهم تا تجربه بیشتری کسب کنم، اظهار کرد: باید تحمل شنیدن منبر را در خودمان ایجاد کنیم؛ متأسفانه گاهی میبینیم که حتی برخی علما در مجلس وقتی سخنران سخنرانی میکند به خواندن نماز و دعا میپردازند که بیاحترامی به منبر است.
استاد حوزه علمیه تاکید کرد: مبلغان بحث مقتلخوانی را احیاء کنند؛ نباید روضهخوانی را دون شأن علمی بدانیم زیرا کاملاً موضوعی علمی است؛ جریان کربلا باید از سه دیدگاه مورد توجه باشد؛ علل و پیامدها و اتفاقات روز عاشورا که تمامی آن علمی و در عین حال عاطفی است.
مؤمنی با بیان اینکه مستقیما به مسائل سیاسی نپردازید بلکه مبانی را بیان کنیم، اظهار کرد: اگر مبانی را به درستی بیان کنیم ضمیر مرجع خود را خواهد یافت و حرفهای باطل نمود مییابد.
وی با بیان اینکه تمامی کارهای امام حسین(ع) منطبق بر عقلانیت است، اظهار کرد: هیچ کاری در کربلا ذلت نیست و عین عزت است؛ اگر امام(ع) در کربلا به فرض صحت، آب هم بخواهد عزت است و ذلت نیست؛ زیرا رحمت واسعه الهی در امام متجلی است تا زمینه برای سعادت دیگران فراهم شود؛ زیرا اگر شمر به امام آب میداد دستش به خون امام آغشته نمیشد.
روی دست گرفتن حضرت علی اصغر(ع) سخن گفتن با عاطفه تاریخ است
این خطیب برجسته با بیان اینکه امام با آوردن علی اصغر(ع) روی دست با عاطفه تاریخ حرف زده است، اظهار کرد: خود وهابیون میگویند مراسم شیرخوارگی، ریشه وهابیت را خواهد کند؛ زیرا با عاطفه تاریخ حرف زده است؛ بنابراین در برخی مواقع حرف علمی و عقلانی زدن مؤثر نیست و باید از عاطفه بهره ببریم.
مؤمنی با تاکید بر رواج مقتلخوانی به خصوص در تاسوعا و عاشورا افزود: مقتلخوانی کار عالمانه و برای روحانیت است و مداح بعد از منبری شعر بخواند و مقتلخوانی هم ضرورتا لازم نیست همراه با صوت و صدای خوش باشد.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اباعبدالله(ع) در عاشورا با نماز، استغفار، قرآن و دعا به ما فهماند که میتوانیم بحرانها را مدیریت کنیم تاکید کرد: روضه کاری عالمانه است و نباید ما را متهم به بی سوادی به جرم روضه خواندن بکنند.
منبع:ایکنا