■ دلایل نمازگریزی جوانان
در گفتگو با مسئول قرآن و حدیث حوزه کردستان بررسی شد:
دلایل نمازگریزی جوانان
مسجد باید بتواند با یک مدیریت فکری قوی و برنامه ریزی شده، با تک تک خانه ها ارتباط برقرار کند و تمامی شبهات فکری آنان را جمع آوری کرده و با استفاده از اتاق فکرش، که متشکل از روحانیون و اساتید اهل فن است، به آنها جواب دهد، در این صورت است که دین شفاف برای همگان روشن شده و زمینه ظهور فراهم می گردد.
حجت الاسلام حسین کریمی مقدم در استان کردستان به دلایل گریز از نماز اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از عوامل مهم گریز از نماز به ویژه در بین نسل جوان و نوجوان، عدم معرفت به خالق است، مسئله ای که باعث شده برخی افراد عشق و علاقه به نماز ومسجد نداشته باشند، عدم شناخت خداست.
مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان افزود: چون آن گونه حق خداست او را نشناخته ایم، لذا شیرینی عبادت را نچشیده و آگاهی از نتیجه ارتباط با ذات مقدس وی را درک نخواهیم کرد.
وی تاکید کرد: اگر بدانیم که نماز یعنی رنگ خدایی پیدا کردن، یعنی اتصال بی نهایت کوچک با بی نهایت بزرگ، اگر بدانیم که نماز ستونی است که دین اسلام روی آن مستقر شده است و بدون وجود آن نمی شود دین دار باقی ماند.
حجت الاسلام کریمی مقدم ادامه داد: اگر بدانیم خالق ما آن کسی است که هیچ وقت حالات ما از او پوشیده نیست و به این یقین برسیم که «ألم یعلم بأن الله یری» هیچ گاه حاضر به فراموش کردن عبادت و بندگی در برابر خدا نمی شویم و دائما وی را طاعت می کنیم.
این کارشناس امور قرآنی اظهار داشت: مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر خویش در این خصوص می فرمایند: «اولین مرتبه دین شناخت خداست و این خود واضح است، چون کسی که خدا را نمی شناسد هنوز قدم در ساحت دین نگذاشته، پس اولین قدم بسوی دین، شناسایی خداست».
مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان گفت: راه های مختلفی برای شناخت خدا ذکر شده است و دلیل زیاد بودن این راه ها نیز آن است که خداوند اراده فرموده هر کس از هر راهی که می خواهد به شناخت خدا برسد، تا زمانی که ندانیم کسی که مقابل او تعظیم و تسجید می کنیم، کیست نمی توانیم به لذت عبادت برسیم.
وی تصریح کرد: پس از شناخت خدا شخص در مسیر عبودیت قرار می گیرد. "چنانچه «اهدنا الصراط المستقیم» در ارتباط با «الحمدلله رب العالمین» ملاحظه شود، حاوی این پیام است، که انسان پس از شناخت خدا هدفش سلوک در صراط مستقیم خواهد بود؛ یعنی همان راهی که به خداوند منتهی می گردد".
جهل
حجت الاسلام کریمی مقدم بیان داشت: گاهی علت سنگین احساس کردن نماز، جهل به برخی از احکام نماز، اعم از قرائت و آثار نماز و عواقب ترک نماز و...است، که این جهل باید با شیوه ای بسیار شیوا توسط مربیان و اساتید فن برطرف گردد و در راستای رفع این جهل نباید از هیچ کوششی دریغ نمود و هیچ گاه احساس خستگی کرد، در این مورد نکته ای دیگر قابل ذکر است و آن اینکه جهل به موارد فوق بصورت آنی و لحظه ای نیامده که بصورت آنی از بین برود بلکه به تدریج آمده و با کار مستمر و تدریجی از بین خواهد رفت.
تن پروری و ناامیدی
این کارشناس امور قرآنی گفت: برخی افراد ایمان به خدا دارند ولی به دلیل تن پروری و تنبلی به برخی مسائل عبادی مانند نماز و...اهمیت نمی دهند و این تنبلی باعث شکست وی می شود؛ زیرا او خود، خویش را با گزینش نابجای سستی به این ورطه کشانده است و به همین دلیل خدای تبارک و تعالی می فرمایند: « ما أصابک من سیئة فمن نفسک» و این شکست نتیجه تنبلی و تن پروری خود شخص است و از سوی خداوند به او تحمیل نشده است زیرا او بعد از اینکه انسان را به تمام ابزارها و شایستگی ها مجهز فرمود او را به عبادت دستور داده و بدان تشویق نموده است.
وی افزود: حال که تنبلی مایه سقوط و هلاکت است، حال که می دانیم تنبلی ما را از برکات زیادی باز می دارد باید در راستای انجام وظایف کوتاهی نکنیم.
حجت الاسلام کریمی مقدم گفت: از دیگر عوامل دوری و گریز از مسجد و نماز یأس و ناامیدی است، گاهی هم دیده می شود که شخص در اثر ناامیدی در مقام توبیخ خودش برمی آید، با این بیان که تو فلان گناه را انجام داده ای، دیگر نمازت چه سودی دارد؟ قرآن در جواب این افراد می فرماید: «هرگاه گرفتار گناه شدید، سریع نماز بخوانید تا آثار شوم گناه را برطرف کند».
مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان گفت: ناگفته نماند ناامیدی خود اولین گناه کبیره است که به شدت از آن نهی شده است، مثالهای تاریخی که در این باب در زمان پیامبر در این باب وارد شده است کم نیستند؛ چه اشخاصی که ناامید شدند ولیکن خداوند به آنها باز مهلت داده و توسط وحی، قبولی توبه آنها را به آنان رسانده است و امر فرموده که هیچ گاه از رحمت خداوند ناامید نشوید «قل یا عبادی الذین أسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله إن الله یغفر الذنوب جمیعا» بگو: ای بندگان من برخود تجاوز کار بوده اید، از رحمت خدا ناامید نشوید، یقینا خداوند همه گناهان را می آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است".
شک وتردید
وی در ادامه بیان داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند: « ینادونهم الم نکن معکم قالوا بلی ولکنکم فتنتم انفسکم وتربصتم وارتبتم وغرتکم الامانی حتی جاءأمر الله وغرکم بالله الغرور» گاهی اوقات شخص با وجود علم و آگاهی نسبت به عالم هستی و وجود یک سازنده مقتدر، هم چنان در شک و تردید است، و این خود از عوامل دوری از مسجد و نماز است، آیه فوق الذکر گفتگوی میان دوزخیان و بهشتیان است، اهل دوزخ به بهشتیان می گویند مگر ما با شما نبودیم؟ می گویند آری ولی شما خود را به هلاکت افکندید انتظار کشیدید و در همه چیز شک وتردید داشتید. و همین شک وتردید باعث افتاده آنان در ورطه هلاکت است.
مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان اضافه کرد: سخن حق را بپذیریم و هیچ گاه در پذیرش آن شک و تردید به خود راه ندهیم چرا که شک و تردید باعث دوزخی شدن فرد می گردد و در عمل کردن به آن سخن حق نباید کوتاهی کرد و با طفره رفتن آنها را به تأخیر انداخت.
وی افزود: این طفره رفتن ها و شک و تردیدها خطر بزرگی برای انسان است و جز تباهی چیزی را به دنبال ندارد.
حجت الاسلام کریمی مقدم بیان داشت: هیچ کاری نباید ما را از یاد خدا باز دارد، نماز باید مقدم بر همه امور باشد و این فوز و سعادت واقعی است «رجال لا تلهیهم تجارة ولا بیع عن ذکرالله وإقام الصلاة» تجلیل و ستایش در این آیه مخصوص کسانی است که با شنیدن صدای اذان، کسب و کار را رها کرده و برای اقامه نماز رهسپار مساجد می گردند.
حس انتقام جویی
این کارشناس قرآنی ادامه داد: گاهی در میان جامعه مسلمین افرادی پیدا می شوند که به برخی از خواسته های خود نرسیده اند، لذا در صدد انتقام از خدا بر می آیند و با این بهانه که چون خدا فلان حاجت مرا روا نکرده است لذا من نیز نماز و عباداتی که خدا مرا بدان امر کرده است رها می کنم.
وی تصریح کرد: باید گفت این شخص غافل از این است که برخی از خواسته ها عقلانی نیست و از هوا وهوس شخص نشأت گرفته است و خداوند که عالم بر غیب و آینده شخص است و او را دوست دارد او را حاجت روا نکرده است چه بسا که اگر آن حاجت برآورده شود به ضرر او باشد«عسی أن تکرهوا شیئا و هو خیر لکم و عسی أن تحبوا شیئا وهو شر لکم» لذا جهان بینی افراد نسبت به خیر وشر باید متناسب با تدبیر خدا باشد، در واقع تسلیم بودن و رضایت به تدابیر خداوند رمز موفقیت بشر است.
وی افزود: همان راضی بودن به رضای الهی، کمبود و ضعف او را در آن خواسته ای که بدان نرسیده جبران می کند. «ما آدمیان هم که می خواهیم که با افعال اختیاری خود، نواقص وجودیمان را تتمیم و جبران نموده، حوائج زندگی خود را تأمین می نماییم، از آنجایی که پاره ای از افعال ما با سعادت مطلوبمان وفق دارد و پاره ای دیگر مخالف با آن است ناچاریم در کارهای خود جانب مصلحتی را که ایمان به مصلحت بودن آن داریم، و راستی صلاح حال ما در آن است و تلاش ما را به نتیجه می رساند، رعایت کنیم.
مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان گفت: همین احساس ارتکازی، ما را بر آن می دارد که نسبت به قوانین جاری و احکام عام عالم اذعان نموده، شرائع و سنن اجتماعی را معتبر و لازم الرعایة و واجب الاتباع بشماریم. زیرا می بینیم که رعایت این احکام و شرائع، آدمی را به مصلحت انسانیت و به سعادت مطلوبش می رساند.»
حجت الاسلام کریمی مقدم گفت: لذا با توجه به اینکه مصالح و مفاسد در عالم خارج از ذهن برای خود ظرف تحقیقی دارد و آثاری بر جا می گذارد که غیر قابل انکار هستند، راه رسیدن به مصلحت واقعی، سپردن امور به دست خداست که آن هم جز در پرتو ایمان راه دیگری ندارد. پس با ترک نماز نه فقط به خواسته خود نمی رسیم، بلکه خود را از منبع فیض بی کران الهی و نیل به شفاعت اهل بیت محروم می نماییم.
وی ادامه داد: در مقام پایین تر برخی افراد نماز را بخاطر عملکرد نادرست بعضی از اشخاص مذهبی نما ترک می کنند، بدین بیان که فلان شخص نماز خوان است اما بزرگترین گناهان را مرتکب می شود پس اگر من هم نماز بخوانم می ترسم شبیه او بشوم، در پاسخ به این افراد باید گفت نمازی که شخص را از ارتکاب به محرمات و منکرات باز ندارد نماز واقعی نیست، چرا که «به جای آوردن نماز واقعی کاری سخت، گران و سنگین است و آن را تنها کسانی می توانند به جای آورند که خاشع باشند.
مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان گفت: ایمان واقعی به قیامت، دل را خاشع می کند و از مخالفت باز می دارد و به عمل برمی انگیزاند و انجام نماز واقعی را میسر می سازد.» لذا عملکرد برخی افراد را به نام دین تمام نکنیم و بدانیم که «أن الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر»
حجت الاسلام کریمی مقدم ادامه داد: نماز واقعی همه را از فحشا و منکرات باز می دارد، اما اینکه چرا برخی افراد با وجود نماز خواندن و مسجد رفتن، باز مرتکب معاصی می گردند، شاید دلیل گرفتار شدن آنان به استدراج باشد یعنی خدا آنان را فراموش کرده و به حال خود واگذاشته اند و نماز آنها بالا نمی رود، لذا کأن که نمازی به جا نیاورده اند.
محیط زدگی
این کارشناس قرآنی گفت: از جمله بسترهای غفلت از نماز، برخی محیط های موجود مانند دوستان ناباب، تحریفات و تبلیغات ضد دینی با استفاده از شبکه های ماهواره ای و تبلیغ ضد آرمان های اسلام در شبکه های مجازی و گاهی محیطی که شخص در آن جرأت نماز خواندن ندارد و یا محیط کثیف برخی مساجد است.
وی تاکید کرد: دوست ناباب به تعبیر قرآن مهمترین سبب برای بدبختی انسان می باشد «یا ویلتی لم اتخذ فلانا خلیلا» ندای افراد دوزخی است که دوستان ناباب و نااهل آنان را به ورطه هلاکت کشانده اند، پس دوری از افرادی که شخص را از یاد خدا بودن و ذکر خداوند دور می کنند، مهمترین برنامه برای تعالی اشخاص است،«لقد اضلنی عن الذکر» چرا که ندامت در روز قیامت هیچ فایده ای ندارد و هیچ دوستی نمی تواند نجات بخش شخص باشد.
حجت الاسلام کریمی مقدم بیان داشت: دنیای فاسد غرب امروزه برای منحرف نمودن نسل نو، انواع فیلم های مخرب را با هزینه های بالا تولید و به صورت رایگان در اختیار جوانان ما قرار می دهد، پر واضح است که تولید و ارسال این گونه برنامه ها به مملکت اسلامی نه از روی دلسوزی است و نه قصد قربتی در آن هست، تنها هدفی که دشمن از این اقدامات دنبال می کند، دور نمودن مسلمان از آرمان الهی اسلام و تن سپردن به فرامین شیطان است، چرا که آنان به خوبی می دانند تا زمانی که اسلام بر مملکت ما حکمفرما باشد، حکومت آنان بر مملکت اسلامی فقط خیال باطلی است که هرگز بدان نخواهند رسید.
مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان گفت: خداوند متعال می فرمایند «یا ایها الذین آمنوا لا تتخذووا دینکم هزوا ولعبا من الذین اوتوا الکتاب من قبلکم والکفار أولیاء واتقواالله إن کنتم مؤمنین وإذا نادیتم إلی الصلوة اتخذوها هزوا ولعبا» در آماج این حملات نباید هیچ گاه از یاد خدا غافل شد چرا که فقط یاد اوست که که آرامش را برای انسان به ارمغان می آورد و ذکر اوست که نمی گذارد کفار برما مسلط شوند.
وی تاکید کرد: تحت هر شرایطی و در هر محیطی که قرار گرفتیم نماز را فراموش نکرده و برای دوری از آن بهانه تراشی نکنیم، حیای نابجا، به این مضمون که من خجالت می کشم در فلان محیط نماز بخوانم،حیای غلطی است و اتفاقا شخص با نماز خواندن در مانند محیط هایی که ذکر و یاد خدا در آن کم است قیمت خود را بالا می برد، چنانچه که در حدیث می خوانیم: «مثال کسانی که در میان غافلین خدا را یاد می کنند مانند درخت سبزی در کویر خشک است».
عدم دریافت پاسخ مناسب به شبهات
مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان گفت: در عصر حاضر که با وجود انواع سایت ها و ماهواره ها، دشمن انواعی از شبهات را در راستای تضعیف عقاید و افکار مردم با ابزار هنری و بودجه های سرسام آور به وجود آورده است، اگر برای شخصی که در دام این شبهات افتاده است، پاسخ مناسبی پیدا نشود، خوف آن وجود دارد که به سرعت به دعوت آنان لبیک گفته و افکار آنان را برای زندگی دنیای خود انتخاب کند و در اثنای این دعوت نه تنها از مسجد و نماز دور شود بلکه سراغ عرفان های نو ظهور دیگر،شیطان پرستی و یا هر مسلکی که آنان بگویند، برود.
وی افزود: لذا مساجد ما باید یک دژ حفاظتی محکم باشند که بتوانند افراد را از تیر رس این شبهات دور کرده و با پاسخ گویی مناسب به شبهات، با دعوت از اساتید اهل فن، زمینه فکری وی را برای پذیرش سخن حق آماده کنند.
حجت الاسلام کریمی مقدم ادامه داد: به آرامش رسیدن فردی که درگیر شبهات شده است در سنگری چون مسجد، دست یافتنی است، ولیکن لازمه این کار این است که مساجد علاوه بر اقامه نماز جماعت، با کمک تمام دستگاه های فرهنگی مانند دانشگاه، آموزش و پرورش، اوقاف، ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات، امور مساجد، ائمه جمعه، فرمانداران و استانداران، به یک کانون فعال فرهنگی تبدیل شود، به گونه ای که بتوانند با همکاری و همیاری هم و گام برداشتن در یک مسیر، افراد را از معنوی و پاسخ به شبهات آنان، اقناع نموده و با در پناه قرار دادن آنان در سنگر مسجد، زمینه رشد آنها را فراهم کنند.
این کارشناس امور قرآنی بیان داشت: مسجد باید بتواند با یک مدیریت فکری قوی و برنامه ریزی شده، با تک تک خانه ها ارتباط برقرار کند و تمامی شبهات فکری آنان را جمع آوری کرده و با استفاده از اتاق فکرش، که متشکل از روحانیون و اساتید اهل فن است، به آنها جواب دهد، در این صورت است که دین شفاف برای همگان روشن شده و زمینه ظهور فراهم می گردد و با این تدابیر نقشه های دشمن ابتر باقی می مانند و در نهایت هر کس را که خدا بخواهد از شر دشمن مصون می دارد و هدایت می کند «یهدی من یشاء الی صراط مستقیم».
منبع: حوزه