■ 1- چرا نمازهاي مستحبي را به جماعت خوانده نمی شود؟ در حالی که اهل تسنن در ماه رمضان نماز تراویح را به جماعت می خوانند؟

پاسخ: باید توجه داشت که انسان ها داراي دو بعد فردي و اجتماعي اند، اسلام به عنوان يك آيين جامع و كامل براي تمام ابعاد زندگاني بشر، برنامه ها و دستورات سعادت بخشي را ارائه داده است، كه به طور طبيعي تكامل و تقرب انسان ها به مقامات عالي و در نهايت خداي سبحان در پرتو عمل و بستر آن دستورات و آموزه ها متجلي و متحقق خواهد شد. شايد بر همين اساس باشد كه شارع مقدس به انسانها دستور داده است كه نمازهاي واجب را به جماعت كه مظهر شكوه، صفا، همدلي، وحدت و تفاهم است بخوانند، زيرا حضور در جماعات جنبه هاي اجتماعي انسان را اشباع، مسؤوليت هاي اجتماعي و نظارت همگاني را تضمين كرده و سرانجام يك جامعه بالنده و آرام و سالم مي سازد.
اما در خصوص جماعت خواندن نمازهای مستحبی از منظر شیعه دو مساله قابل طرح می باشد:
اول: در فقه شیعه نیز بر اساس آنچه که از پیامبر و اهل بیتش (علیهم السلام ) دستور داده شده، نماز باران به لحاظ اينكه داراي جنبه هاي اجتماعي، همگاني و عمومي است از دیگر نمازهای نافله استثناء شده و به جماعت خوانده مي شود، اما ساير نمازهاي مستحبي و نوافل و به خصوص نماز شب چون بيشتر براي تربيت، سازندگي، تهذيب و اصلاح فرد - كه البته مقدمه براي اصلاح جامعه است - در نظر گرفته شده است، به طور فرادا و پنهاني خوانده مي شود و لذا پيامبر مكرم اسلام(ص) فرموده است:«صلاتها الرجل تطوعا حيث لايراه الناس يعدل صلاته علي اعين الناس خمسا و عشرين؛ نماز مستحبي كه در مكان دور از ديد مردم خوانده شود از نظر ثواب و ارزش معنوي معادل با بيست و پنج نماز است كه در معرض ديد مردم به جا آورده شود»
دوم: آن نمازی که زمینه ساز طرح چنین سوالی شده و نقطه تمایز دیدگاه شیعه با برادران اهل تسنن در نمازهای مستحبی می باشد؛ نمازی است که پیروان این مذهب در ماه های مبارک رمضان به جا می آورند.
بر اساس روایاتی که حضرت علی علیه السلام نقل شده چنین نمازی در زمان رسول خدا صل الله علیه و آله وجود نداشته و در دوران خلیفه دوم رسم گردیده است.
آنحضرت در این باره فرموده اند:« بخدا سوگند كه من بمردم فرمان دادم در ماه رمضان همان نماز فريضه را بجماعت بخوانند و به آن‏ها اعلام كردم كه جماعت در نماز نافله بدعت است و خود ساخته است و دستور خدا نيست شيون و فرياد جمعى از لشكريانم بلند شد كه بهم راه من با دشمن جنگ ميكردند، داد ميزدند اى مسلمانان سنت عمر دگرگون شد، على ما را از نماز نافله ماه رمضان باز ميدارد و من ترسيدم كه در يك سو از لشكرم شورشى بر پا كنند.»
به همین دلیل از آنجا که در زمان رسول خدا صل الله عليه و آله چنین نمازی وجود نداشته شیعیان نیز به دلیل پایبندی به احکام الهی و سنت رسول خدا (صل الله علیه و آله ) چنین نمازی را به جا نمی آورند.
1394/10/5 ساعت 13:57
کد : 265
لینک مطلب

■ سلام من شیعه اثنی عشری هستم ما وضو را ازآرنج به سوی دستها می گیریم درصورتی که آیه مربوط به وضو بیان می کند ایدیکم الی المرافق آیا معنی آن از دست به سوی آرنج نیست؟

از موارد مورد اختلاف بحث وضو، کیفیت شستن دست ها است. شیعه اماميه می گوید: شستن دست ها از آرنج تا سر انگشتان، همراه با خودِ آرنج واجب است و همچنين تقديم دست راست بر دست چپ در شستن واجب است. اما مذاهب چهارگانه می گویند: هرگونه شسته شود صحیح است، لیکن ...

■ فرق کسی که نماز می خواند و گناه می کند با کسی که گناه نمی کند و نماز نمی خواند , چیست ؟

باید دانست تصور اینکه کسی بی نماز باشد و گناه نکند محال است , چرا که کمترین گناهی که چنین فردی در هر روز انجام می دهدترک نماز است. که از گناهان کبیره می باشد. با این حال چند تفاوت بین نماز گذار گناه کار با بی نماز که در ظاهر گناه نمی کند , وجود دارد: ...

■ نماز خواندن در خانه با حضور قلب بهتر است يا در مسجد بدون حضور قلب؟

نماز يك عبادت تك منظوره نيست؛ بلكه هندسه آن چند ضلعى است و به يك هدف خاصى محدود نمى‏شود. اگر هدف نماز، تنها لذت ذكر و معرفت بود، اين پيشنهاد كاملاً صحيح بود كه با رفتن به كنج عزلت و گوشه نشينى و مراقبت فردى، بيشتر مى‏توان آن حالات معنوى و عرفانى را ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانسایت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز