■ چرا« حي علي خير العمل» در اذان اهل سنت وجود ندارد؟
پاسخ: بر اساس آنچه كه از روايات اهل بيت پيامبر ( عليهم السلام ) وارده شده معلوم مي شود«حي علي خيرالعمل» جزو اذان بوده و در عهد پيامبراكرم(ص) و تا عهد ابي بكر و قسمتي از عهد عمر در اذان گفته مي شد بعدا عمر دستور دارد آن را از اذان و اقامه حذف كنند.
در روايتي از ابن عباس سوال كردند: به چه علت« حىّ على خير العمل»، از اذان حذف شده است؟ جواب داد:«عمر مىخواست مردم با تكيه كردن بر نماز جهاد را ترك نكنند و به اين جهت آن را از اذان حذف كرد.»
در روايت ديگري فردي به نام محمّد بن ابى عمير همين سوال از امام رضا عليه السلام پرسيد؛ حضرت فرمودند: علّت ظاهرش را جويا هستى يا از علّت باطنى آن سؤال مىكنى؟
محمّد بن ابى عمير مىگويد: عرض كردم از هر دو مىپرسم.
حضرت فرمودند: امّا علّت ظاهرش، آن است كه مردم جهاد را به خاطر نماز ترك نكنند و امّا علّت باطنى آن، خير العمل ولايت است لذا كسى كه امر به ترك«حىّ على خير العمل» از اذان نمود قصدش اين بود كه بر ولايت تحريص و تحريكى نباشد.
حذف اين فراز از اذان در حالي صورت گرفت كه مسلمانان در زمان پيامبر(ص) به هر دو فريضه« نماز» و« جهاد» اهميت مي دادند و هيچ كدام مانع ديگري نمي شد. علاوه براينكه كسانيكه اين فراز از اذان را حذف نموده اند بايد به اين سوال پاسخ دهند كه مگر پيامبر(ص) نمي دانستند خيرالعمل نماز است يا جهاد تا اين فراز را در اذان ذكر ننمايند ولي بعدا ديگران بعدا پي به اين مساله برده و آن را از اذان حذف كردند؟
■ در خصوص نحوه بجا آوردن نمازهای قضای زیاد بگونهای که خسته کننده نباشد چگونه است؟
در خصوص چگونه خواندن نمازهاي قضا شده نيز براي اينكه بتوان تمام آن را به جا آورد بگونه اي كه خسته کننده نشده و باعث زدگي نگردد چند راهکار و توصيه پيشنهاد مي شود:
الف – در خواندن قضاي نمازها نبايد خود را تحت فشار قرار داده بلكه بايد براي آن برنامه ريز ...
■ آثار نماز در هنگام مرگ و برزخ و قیامت چیست؟
1.راحتی هنگام مرگ
پیامبر اکرم (ص) برای کسی که به نماز اهمیت بدهد راحتی هنگام مرگ و رهایی از غم اخروی و نجات از آتش دوزخ را ضمانت کردند. (1)
2.انس نماز با انسان در قبر
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «نماز در قبر بهصورت شخصی نورانی نزد میت میآید و با ا ...